Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur funkar det (inte) på Arlanda egentligen?
-
Kan ju nämna att allt gick kalas på Landvetter när vi flög till VM i somras. Vi var ju ganska många, och flera gubbar hade väskor som vägde bra mer än 32 kg… 🙂 Vi flög med Apollo, och där är en vindsurfingutrustning två kollin.
-
stinger;586912 wrote:Om det finns en vettig uthyrning så kanske det är bättre att hyra hela kitet på plats (om man inte har tänkt sig att åka runt förstås), ofta är det väl så att man kan välja o vraka bland riggar o brädor så kanske enklare att hitta nåt som passar förhållandena på plats istället för att försöka välja rätt segelstorlekar hemma. Vad blir prisskillnaden att hyra mot att betala för att ta med egna grejer. Kanske värt att slippa strulet vid incheckning/risk att grejerna kommer tre dagar försent osv.
En tumregel brukar vara att priset för brädfrakten motsvarar ca 2-3 veckors brädhyra, fast det varierar rätt mycket eftersom framförallt fraktpriserna varierar väldigt mycket.
Däremot ska man vara medveten om att man inte ska vara alltför kräsen med prylarna om man hyr. Gillar du att segla barfota så räkna med att de flesta brädorna på uthyrningen har glashala däck och att de inte uppskattar att du vaxar däcket för att kunna stå kvar på brädan. Vill du ha nån annan längd på hängselelinorna än 24″ så ta med egna linor. Segel och brädor är i allmänhet av senaste modell men räkna med att de är riggade på den billigaste mast och bom de fick tag på, vilket säkert betyder nån riktigt tung mast i 30 % kolfiber och med den böjkurva som billigast möjliga mast råkar ha. Top-of-the line, riktigt kolkrispiga brador? Dröm vidare…
Till det kan komma att folket på hyrcentret kan ha sina egna bestämda uppfattningar om hur saker ska riggas. I Essaouïra i somras så sa de åt mig när jag släppte några cm på uthalet och påpekade att står det 158 cm uthal så ska man dra 158 cm, “it’s not good for the materiel”. Sen släppte jag iofs i alla fall på uthalet när de inte såg på, vinden var rätt byig och jag hade uselt glid genom vindhålen plus att seglen kändes allmänt stumma, vingliga och ryckiga. Några cm mindre uthal gjorde allting bättre. Såhär efteråt så kan jag inte låta bli att undra om det är så att NP Alpha och Combat 2009 är riktiga skitsegel eller (betydligt troligare) att skitmasterna gjorde att jag fick det intrycket. Mina Simmer Icon (riggade på SC-RDM) känns oerhört mycket bättre.
-
Hepp!
Paketet skall med:wink:
Har oxå sett skrämmande material som man inte får röra då de är
-Local adjustnents….
-Aha so no wind and personal adjustments….
-No only local, it works best…..Hehe…… Men nu pratar vi när man på semestern bara velat köra en dag…. Allt är ju möjligt med lite “deg”.
mkt bra inlägg…… thumbs up 🙂
Mac
-
Gav upp förra året och har nu en hel utrustning liggande hos bekanta nere i Kapet, det blir fasen billigare i längden. Lägger stålarna på schysst hyrbil och restaurangmat istället…
/Janne -
janne_b;587281 wrote:Gav upp förra året och har nu en hel utrustning liggande hos bekanta nere i Kapet, det blir fasen billigare i längden. Lägger stålarna på schysst hyrbil och restaurangmat istället…
/JanneDet blir samma här oms det ser ut efter segelavvägningar osv osv, frugan och jag har köpt en frontside lägenhet på Mallis för något år sen. En bra drive (bara carryn) så ligger bollen i vattenbrynet) :shocked:
Kommer att dumpa av i princip en hel utrustning med ett par sails som jag ligger dubbelt med…. möjligtvis så är det segel och master som får åka fram och tillbaka, mao en vindsäker bräda ner och nyköp hemma…. de har en eller 2 shoppar därnere…dock så vet jag inte hur de ligger i pris på begg…. men men …angenäma problem…. 🙂/mac
PS Att ta riskerna att föra de fram och tillbaka ett par gånger per år lockar inte…. skönt att veta ATT allt är på plats så att säga 🙂 DS
-
Tranan;586433 wrote:.
anderbqs trista Arlandadebakel är knappast den enda liknande historien.
Måste bara säga att jag är lite impad av hur SAS fixade fram mina grejor i tid.
Piloten “telegraferade” till marken att grejorna skulle till Irland snabbaste möjligt. Den 58 kg tunga segel/mastbagen förseddes med “RUSH-tag” lastades, medan jag flög mot Irland, på ett plan till Riga med Air Baltic, sedan vidare till Dublin, och ankom kl 02.30 till flygplatsen (9 timmar efter jag kom fram), vidare in i en budbil som körde direkt 27 mil till hotellet. Framme innan frukost. Jag kommer åka SAS igen.
Logga in för att svara.