Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur funkar freeridesegel runt 6.5 – 7.0 på RDM 460?
-
Hur funkar freeridesegel runt 6.5 – 7.0 på RDM 460?
Publicerad av robin på 9 februari, 2007 vid 09:49Jag ska köpa nytt segel och mast. Jag vill helst bara köra RDM i min segellinje och funderar på om det går att ha ett lite större freeridesegel på RDM. De är ju oftast skurna för SDM, men det borde väl inte göra så stor skillnad?
Robin
robin svarade 17 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Personligen tycker jag att det är ganska uselt på segel över 5,3.
Har testat på segel upp till 6,3 och det var bara att gå in och rigga om.Om inte seglet är speciellt sytt för RDM så vill jag inte rekommendera det.
-
Så länge seglet är sytt för rdm så fungerar det säkert ypperligt.
-
Det är inte alls säkert att det fungerar bra att använda rdm till ett sdm sytt segel. Kan fungerar men måste säkert riggas annorlunda vilket kommer att ge seglet andra egenskaper (inte nödvändigtvis sämre men det finns ju en risk)
Jag har letat en del efter just sådana “rdm segel” som du efterfrågar.
Det enda rena freeridesegel jag har hittat är Loft Sails O2 och Naish Boxer SL (430 mast).
Det finns dock andra segeltyper (crossover, superX, race/speed, freestyle) som säkert fungerar utmärkt till freeride. Kolla Gaastra Remedy/Echo/(Vapor 6,5 kanske är lite extremt), Hot Sails Superspeed och Loft Sails.
-
Ezzy har ett freeride-segel sytt för RDM:
http://www.ezzy.com/2007/sails/freeride07.cfm
http://www.locs.se/ tar hem dem! -
Det där beror ju även på hur tung du är, vilken typ av segel du har tänkt att köra, vanligaste förhållanden och vad för bräda seglet förväntas driva.
Min, dock inte alltför omfattande erfarenhet, är att RDM funkar fin-fint upp till 5.7. Men när jag körde 6.2 på RDM tyckte jag faktiskt inte det var någon höjdare. Visst, det funkade fint, men SDM var bättre.
Här talar jag främst om Simmer Crossover 2004/2005/2006/2007 där jag kört 4.0, 4.2, 4.7, 5.0, 5.3, 5.7, 6.2, 6.7 och 7.2 i SDM och RDM. 4.2, 5.0 och 5.7 är de storlekar som jag kört både SDM och RDM. Även Simmer XFlex 2005/3006 och Vision har jag kört i RDM (3.7, 4.0, 4.7 och 5.3 tror jag) samt ett par NP Zone (2003-4) runt 5.3.
Nu har det ju hänt en del på RDM fronten och det kommer segelmodeller upp mot 7.0 som skall riggas på RDM. Vore mycket intressant att testa! Hot Superspeed är ju exempelvis en skoj idé! Men för att ett segel skall funka bra med RDM över typ sex kvadrat så är det nog väldigt bra om det verkligen är sytt för RDM. Under sexnoll ere inte lika petigt. Tror jag i min lilla värld.
-
Tack för alla svar! Det verkar som om det blir standarddiameter. Lite sugen på ett Boxer SL är jag allt, men jag är inne på lätt begagnat så det blir nog lite mycket pengar.
Robin
-
Kolla på Hot Sails Maui HotRod 460 RDM. Det är en av får RDM (den enda?) som är specifikt designad för större segel och den är BETYDLIGT styvare än vad RDM i den längden brukar vara (det finns för övrigt tom en 490). Jag har kört HotRod 460 i segel upp till 7.5 och det är inte tillstymmelse till “seghet” som många förkknippar med långa rdm. Priset blir förståss att masten inte är lika lätt som en racemast, men å andra sidan håller den ju för i princip allt.
Som det skrivs ovan skall dock segelt vara sydd för rdm. Alla segel i Hots sortiment är dock det och det finns ett gäng olika typer i storlek 6.5-7.0. Själv har jag (på 460) testat Superspeed 6.6 (utpräglat speedsegen fast med extremt bra gippegenskaper) , Fluid 7.0 (freeride åt manöverhållet), Superfreak 7.0 (svårt att kategorisera, 100% dacron) och ett 7.5 Speed Demon (no-cam freeride).
-
Jag o Charlie kör RDM på 7.5 stealth från hot. Funkar alldels utmärkt med hotrod 460 resp Gulftech 450 masterna. Känner inte av något man kallar seghet. Kan göra med den högakolhalten dock…
-
Än en gång, tack för alla bra svar! Jag har hittat mitt val nu, det blir ett freestylesegel i stället, Hot Psyclone 6.6 som är skuret för RDM. Som en bonus funkar den dessutom på 430.
Robin
Logga in för att svara.