Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur gammalt segel vill man ha?
-
[QUOTE=Robin;443368Därför undrar jag hur långt bakåt i historien man kan gå om man vill ha den där fantastiska kombinationen av grymt tidig planing, skitrolig toppfart och känslan av lugn men ursinnig behärskning. Måste jag köpa en 07:a eller går det lika bra med en 04:a eller kanske till och med en 01:a?
Ska väl tillägga att jag inte tänker köpa med fel mast.
Jag tycker mina freestylesegel Naish All Terrain -08, och även AMP från 06/07 levererar på allt det du beskriver. Och dessutom betydligt tidigare planing än speedgängets nya cambersegel. Enda fördelen med ett cambrat racesegel är att dom klarar betydligt mer vind “på toppen”, dvs när jag kör All Terrain 6.0 i 18 m/s så kan man segla ett racesegel på 6.8. men eftersom du inte har några GPS ambitioner spelar kanske inte fart 30+ någon roll?
-
@Robin 443368 wrote:
Hejsan! Jag fick prova Björnens RS Slalom 7.2 i höstas på ett byigt Näsby Park och blev djupt imponerad av bottendraget i kombination med stabiliteten. Det kändes som om seglet hade obegränsat med kraft utan att vilja slitas ur händerna på mig. Jag är ruskigt sugen på att skaffa ett race eller freeracesegel runt 7.5-7.8 men har begränsad ekonomi eftersom jag har blivit med hus… Därför undrar jag hur långt bakåt i historien man kan gå om man vill ha den där fantastiska kombinationen av grymt tidig planing, skitrolig toppfart och känslan av lugn men ursinnig behärskning. Måste jag köpa en 07:a eller går det lika bra med en 04:a eller kanske till och med en 01:a?
Ska väl tillägga att jag inte tänker köpa med fel mast.
seglar bla med ett gammalt np sr1 8,4 med rekomenderad mast…
favo!!!
men sen är jag ju noobe…så det pojkarna ovan säger stämmer..nytt är alltid bättre…sen är det frågan om pris…07 beg får man ju pröjsa lite mer för…från 01 är i princip gratis. -
Klart du ska börja speeda Robin, du hade bra fart med din lorch på Erstaviken. Nytt segel/fena så kommer det ätt gå ännu fortare. Vore kul med en till speedare som man kan bränna runt med och skaffar du en GPS (du kan få köpa min billigt efter den 21/3) så kan du hänga på när det körs swespeed cup http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55821 Hur kul som helst 🙂
//Björn
-
@Bjornen 447724 wrote:
Klart du ska börja speeda Robin, du hade bra fart med din lorch på Erstaviken. Nytt segel/fena så kommer det ätt gå ännu fortare. Vore kul med en till speedare som man kan bränna runt med och skaffar du en GPS (du kan få köpa min billigt efter den 21/3) så kan du hänga på när det körs swespeed cup http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55821 Hur kul som helst 🙂
//Björn
Jo, den är en snabb liten rackare. Eller ganska stor för resten, men snabb är den. Om man frångår cambers och köper ett NP Saber i stället, hur mycket tappar man då? Överriggad racesegling så klart, men hur mycket vid lite mer normal segling?
Tror jag skippar GPS just nu, tycker att det är tillräckligt roligt bara att vara ute. Men jag kanske kan låna din en stund någon gång för att se hur fort det går?
Logga in för att svara.