Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör man egentligen?

• Hur gör man egentligen?

Publicerad av tengil på 18 juli, 2000 vid 20:14

Jag har precis lärt mig vattenstarta på grunt vatten, men jag har stora problem att vattenstarta på djupt vatten. Jag kan inte få upp foten på brädan. Eller är det kanske så att man måste dra rigg om man är på djupt vatten. Inte vet jag!

Skulle uppskatta alla tips.

Tack på förhand Philip.

Död åt Tengil

anonym-anvandare svarade 24 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • frippe

Medlem
    18 juli, 2000 vid 21:55

Nej! Du behöver inte dra rigg för att du är på djupt vatten. Det är mer brädan, samt seglets storlek som avgör om du drar rigg eller inte. Jag skulle tro att det vanligaste nybörjarfelet vid vattenstart är att när man väl har fått upp bakfoten på brädan, så hänger man sig i riggen samtidigt som man drar den akter över. Detta gör att brädan lovar upp i vind var på man förlorar draget i riggen. Det gäller att vara ”aktiv” och samtidigt lägga tyngden på mastfoten.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2000 vid 06:43

Det är också (i alla fall var det det för mig) lätt hänt att man försöker när det egentligen inte blåser tillräckligt.
    Ju mer det blåser desto lättare blir det (upp till en viss gräns förstås..)
    Man får inte heller ha för bråttom upp på brädan. Det gör inget om man ligger och åker med en stund med bara bakre foten på brädan.
    Vänta med att försöka resa dig tills du känner att seglet har bra drag. Belasta heller inte bakfoten för tidigt, utan
    låt den bara vila på brädan. Kom ihåg: låt seglet göra jobbet,det ska inte vara jobbigt att vattenstarta

• Knatte

Gäst
    19 juli, 2000 vid 08:34

Jag instämmer med tidigare inlägg. Men det är aldrig fel att se till att mastfoten sitter en bit fram och att låta fören ligga ordentligt i lä.
    (Så att du inte försöker vattenstarta på kryss eller halvvind.) Detta gör att brädan inte hinner lova upp i vind direkt, när du hoppar på brädan och belastar aktern.

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2000 vid 09:46

Gå till en sida som heter Tricks of the Trade, tror jag. Där finns en instruktionssekvens. Jag håller också på och försöker lära mig och där har jag funnit bäst info, inte bara om vattenstart utan även allt annat. Klipp&klista länk http://d1o6.telia.com/~u30303125/Windsurfing/Windsurf.html

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör man egentligen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.