Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur gör man om man är Ensamvarg ?

• Kjellorix

Gäst
    16 augusti, 2004 vid 16:34

Jag vet inget om Crille
    men om du vill sega på stranden utan bräda så betalar jag för det, och jag kan låna ut kitet en stund

• curry

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 16:37

nä du det vill jag inte! jag hör av mig då jag fått brädan(typ torsda-fredag tror ja), så kanske vi kan ta en tripp till torö då istället.

• Kjellorix

Gäst
    16 augusti, 2004 vid 16:46

Jag är ledig nästa måndag, tisdag. (förutom den här mändag tidaag onsdag), annars förmiddagar , men då är det trångt om tid.

Jag funderar på att ta mej till Nåttarö för att ha gott om plats och jämn vind.
    I hur svag vind (som svagast) funkar det att ta höjd med 17kvm Nitro, Icon 140 + 64kg, undrar jag igen.

Jag undrar också om det skulle funka att använda min Fanatic Mamba Vindsurfing-vågbräda för lättvinds-Kiteing, jag tror det blir svårt att vända, och fotstropparna för långt bak.
    Kan man köra upp kiten i zenit (rakt upp och böka om brädan och sen köra ner den i draget igen när man vänt.

Det kanske är ide’ att köpa någon riktig lättvindsbräda,made for kitesurf.

• michel

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 19:30

Går du en IKO kurs lär du dig hur du startar, landar,
    tar dig in till land om något går sönder, rigga så att
    linorna ALLTID är rätt och hur du kontrollerar detta INNAN
    du startar själv. Ta på dig din gamla hockyhjälm och flytväst
    när du är ute (speciellt på stranden du beskriver!).

/Michel

• svan

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 08:56

Kjell,
    du har gjort många inlägg om hur man gör och att du är ensamvarg, etc. Jag förstår inte varför du har så mycket emot att ta en kurs vilket är i stort sätt det enda svaret du får på alla dina frågor.

En av anledningarna till att alla rekommenderar en kurs (förrutom att en kurs kanske räddar dig från olyckor, får dig snabbar upp på brädan, etc) är att om något skulle hända när du ”provar på” utan att ha koll och resultera i olycka så kan det bli rubriker och i förlängningen resultera att kiting blir stoppat på just det stället. Då har du inte bara ev förstört (för) dig själv utan också för oss andra.

s

• Kjellorix

Gäst
    17 augusti, 2004 vid 09:05

Problemet med att ta en kurs är att jag jobbar som teatertekniker mest kvällar och helger. och är van med att inte kunna boka någon tid för man kan bli kallad som avbytare plötsligt,vilken tid som helst.
    och det är extra svårt att veta hur vinden blir, och vädret.
    för mycket som kan bli fel.

Jag ringde en IKO-insruktör nyss, Björn men han kude inte ge någon kurs förrän i vinter möjligen.

• mrmille

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 09:07

Det finns folk som åker runt och ger kurser!
    Kommer inte ihåg några namn men kan kolla upp

Men en kurs eller erfarna vänner är nog det bästa

• dakant

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 13:17

Svar till:

Det finns folk som åker runt och ger kurser!
    Kommer inte ihåg några namn men kan kolla upp

Men en kurs eller erfarna vänner är nog det bästa

[/ QUOTE ]

Ta ledigt ellet sjukskriv dig i helgen och haka på till Gotland så finns det både gott om instruktörer och vind. I värsta fall kommer du behöva sjukskriva dig betydligt längre om du försöker själv på stenstranden.

/Tobbe

• arnolderik

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 15:25

Svar till:

Glad för det svaret , men jag kan inte flytta för jag har ett kul jobb sen 28 år här , nu är roslagssemestern slut, så nu kan jag dra iväg till Torö Stenstrand i morgon och vänta på att någon mer kommer, eller prova vattenstart (det finns ingen sand där) (går det att lägga kiten i vattnet och låta den driva iväg tills linorna är spända, om man ser till att lina för lina inte är felkopplade, korsade eller knutadfe från början ?). Kan det va något eller är min kite för stor ? får se vädret och bestämma mej i morgon
    På mitt sommarställe är det klippor tråd eller buskar ända ner till vattnet överallt. Därför vinsrfing.

[/ QUOTE ]

Kör inte på stenstranden utan assistance. Gå en kurs Gå en kurs gå en kurs. Om du inte kan få tid till detta så tror jag inte att du kommer få till nån tid på vattnet i alla fall… och då kan du ju lika gärna sälja pryttlarna… Va fan kom igen nu!! Alla andra kan ju gå kurs å lära sig, varför skulle inte du kunna?? Just do it! ta ledigt eller semester eller nått. Lycka till grin.gif

• martin

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 16:59

Jag kör ofta själv och det har inte vållat några problem ännu. Om jag är ensam använder jag två olika tekniker för att starta draken beroende på hur stranden ser ut. Det låter ju som att du kommer att köra mest på ostkusten och där är man ju inte bortskämd med stora öppna sandstränder.

Om man kör på sandstrand gör jag som de flesta andra och viker in en rejäl bit av den ena änden och lägger på sand. Det är ändå inte helt enkelt att göra en sån start tycker jag. Om det strular lite så hamnar draken lätt i fel position och lyfter inte och då står man där med drag i bommen och en drake på land som riskerar att skadas. Oftast går det bra dock. Man får passa sig som nybörjare när det gäller vinkeln på starten. Det kan kännas som att det dåligt drag i draken när den är vikt och det är då lätt att göra misstaget att gå upp lite mot vinden för att få den att lyfta. Följden blir ett jädra ryck och släpning en bit. För att vara något säkrare kan man om vindriktningen och sjögräsläget tillåter lägga draken på land och sen gå ut i vattnet med bommen och starta därifrån. Då blir man iaf släpad i vattnet om något går snett och det är klart snällare.

Den andra varianten på start känns säkrare tycker jag och har aldrig strulat. Där jag kör mest är det gräsmatta ända ner till vattnet och ganska smalt med utrymme mellan några träd och vass, så det är klart riskfyllt att starta med en sandpåse som någon nämnde som metod. Istället lägger jag ut grejorna med bommen nära vattnet och linorna i 90 graders vinkel inåt land. Sen tar jag draken och går i en u-form så att linorna bildar ett u tills man kommer fram till bommen. Efter det tar jag bommen i ena handen och håller bra koll på den så att man inte trasslar till något. Draken tar jag med den andra näven och sen är det bara att lungt gå eller simma en bit ut. Efter att ha kollat leachen en extra gång släpper man draken så att den vrider sig runt och seglar neråt i vind samtidigt som man drar sig lite i sidled åt andra hållet för att vara säker på att linorna inte trasslar sig. Se till att draken tar ”rätt” väg runt så att säga så att den inte voltar runt sin egen axel tex. Oftast seglar den snällt neråt i vind bara om man släpper den i rätt position.

När linorna väl är sträckta gör man en vanlig vattenstart och sen är man redo att köra. Det enda potentiella problemet när man gör så här är att linorna fastnar i något när man går ut, men då har man ju full koll på draken så det är ingen risk att det händer nåt, men det kan ju bli lite bök. Det har inte hänt en enda gång hittills på gräsmattan iaf, men är det stenstrand vetifasen om det går. Det är ju ingen användbar teknik heller om det är sjögräs i vattnet, för då blir ju linorna fulla med skit. Lite gräsgrejor är dock inga problem att pumpa bort när man väl har fått upp draken.

Jag tycker nästan att det är svårare att landa draken själv än att starta den, eftersom den trots att man aktiverar säkerhetssystemet kan bete sig lite konstigt och flaxa runt en hel del. Det gäller i alla fall min gamla Slingshot som har ett traditionellt säkerhetssystem där draken ”fälls ut” raklång genom att bommen åker upp längs den ena linan. Är det lite snålt med utrymme på stranden lägger jag oftast ner grejorna en bit ut i vattnet och simmar sen in med draken. Så länge det inte blåser alltför mycket fungerar det bra att hala in draken genom att dra i det ena linparet eller en av linorna. Blåser det mer än 7-8 m/s känns det lite riskabelt att hålla i dom tunna linorna samtidigt som draken lever sitt eget liv och snor sig runt som en sleta i änden på linan. På min spot kan man sådana bra dagar vanligen köra in i nån vik eller nåt sånt och droppa ner kiten i lä och sen gå tillbaka istället. Att försöka sig på att landa draken på land är inget som jag skulle göra iaf om det inte rör sig om en stor folktom sandstrand eller liknande. Speciellt när man är ny i sporten är det lätt att göra felbedömningar rörande hur draken kommer att bete sig i start och landningsögonblicken.

Visst är det jättebra att gå en kurs, men det är knappast enkelt att boka in en sån när man befinner sig på ostkusten. Är man bara VÄLDIGT respektfull och tar det lungt i början kan man allt lära sig själv. Ge dig inte ut i vindar mer än 3-4 sekundmeter innan du känner att du har full koll på hur draken reagerar. Jag gick ingen kurs utan lärde mig själv genom att läsa en massa på nätet, kolla filmer och ta hjälp av några assisterande kompisar. Vi var verkligen noga med att inte ta några risker i början och hade full respekt för grejorna. Börjar vinden öka en aning så ta ner draken direkt och vänta och se hur det fortlöper. Hellre att man får stå över en timmes träning än att man riskerar att råka ut för en olycka. Om du inte lyckas komma igång under hösten rekommenderar jag dig att testa att åka skidor efter draken framåt i vintern på nån stor sjö. Då kan man köra i kanske 2 m/s och lära sig tekniken väldigt riskfritt.

• ian

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 17:04

kanske kan dressera om en sånhär?

http://www.trunkmonkeyad.com

• patrikol

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 17:27

En sådan måste man ju ha! grin.gif

• patrikol

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 17:29

Mycket bra inlägg! Tror att du hjälpt många som undrat hur man går tillväga alla har ju inte 500 m långrunt som vi här nere! smile.gif

• honk

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 17:39

Ett annat sätt som jag är övertygad funkar(men som jag inte provat) är att rigga draken precis som vanligt på land… dvs ut med linorna, sätta fast allting på rätt ställe, dubbelkolla så det sitter rätt (även den bäste kan sätta linorna fel ibland). Sedan tar man helt enkelt och virar in linorna runt bommen igen fast med alla fyra(eller två) linorna fastsatta i draken…

sedan vandrar man 27 meter ut i vattnet i godan ro med bommen i ena handen och draken i andra handen. När man kommit ut lägger man draken på rygg så som när man vattenstartar och sedan virar ut linorna igen.. jag har gjort det här flera gånger på land och det funkar utmärkt så det borde funka lika bra i vattnet..

På så vis slipper du allt bös(göteborska?) som ligger vid strandkanten och som gillar att fastna i linorna.

• walle

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 18:43

Svar till:

Ett annat sätt som jag är övertygad funkar(men som jag inte provat) är att rigga draken precis som vanligt på land… dvs ut med linorna, sätta fast allting på rätt ställe, dubbelkolla så det sitter rätt (även den bäste kan sätta linorna fel ibland). Sedan tar man helt enkelt och virar in linorna runt bommen igen fast med alla fyra(eller två) linorna fastsatta i draken…

sedan vandrar man 27 meter ut i vattnet i godan ro med bommen i ena handen och draken i andra handen. När man kommit ut lägger man draken på rygg så som när man vattenstartar och sedan virar ut linorna igen.. jag har gjort det här flera gånger på land och det funkar utmärkt så det borde funka lika bra i vattnet..

På så vis slipper du allt bös(göteborska?) som ligger vid strandkanten och som gillar att fastna i linorna.

[/ QUOTE ]
    jag rekomenderar inte detta sätt…
    jag är ganska van att åka själv och har testat det men i bland, när det blåser ”mycket” så glider kiten iväg för fort och det kan bli knut/trassel på linorna…och då måste man i värsta fall släppa allt och kanske förlora kiten!

Detta sättet är annars bra när man startar från en båt, bara släpper i väg kiten, men då e man ju fler så att man kan hämta kiten med båten om det skiter sig.

Alltså:
    riggar/startar du ensammen så se till att linorna e sträckta/utlaggda vid start oavsätt vilken metod du använder.

Lycka till!

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

16 av 37 svar augusti 2004
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA