Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör ni med med glasögon Linser?

• Hur gör ni med med glasögon Linser?

Publicerad av nyborjarsurfaren på 16 april, 2010 vid 19:10

Börjat fundera på att skaffa linser, så man kan se något på vattnet:laugh:
    Hur gör ni andra som ser dåligt utan glasögon.

Hade svårt på Km att se bojen på långt avstånd , fick kryssa tillbaks:mad:

Hur lätt tappar man linsen om man crashar??

doc svarade 14 år, 6 månader sedan 20 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • towel

Medlem
    16 april, 2010 vid 19:16

Att köra med linser är inga problem, blunda vid krasch går på reflex 😛
    Har kört med linser i många år utan att tappa någon, peppar peppar..

• nyborjarsurfaren

Medlem
    16 april, 2010 vid 19:38

Låter bra det .
    Kommer iallfall att ha ett par glasögon i handsfacket,om något händer med linserna.

• sebbe87

Medlem
    16 april, 2010 vid 20:29

Än så länge har jag inte sett någon surfare med ledarhund

• ove_j

Medlem
    16 april, 2010 vid 20:31

Engångslinser, går dessutom att ha extra i handskfacket och det är ingen större förlust om man tappar ena linsen då hittar man fortfarande hem. Testade detta i vattenrutschkana en gång, två mil i bil gick bra med en lins.

Har aldrig tappat en lins vid vindsurf däremot spontant.

• bohm

Medlem
    16 april, 2010 vid 20:35

En hel ny värld öppnar sig när man kan se choppen och se var vågorna börjar och slutar i vertikal riktning.

Jag har aldrig tappat en lins, vare sig på vattnet eller på land. Det är ett minimalt problem, jämfört med vad man vinner på att kunna urskilja konturer på vattnet. (jag krashar rätt mycket)

• walle_gbg

Medlem
    16 april, 2010 vid 21:26

Inga problem med linser. Kräver ett extra blink för att få vattnet ur ögonen ibland men jag har aldrig tappat någon lins.

• davven

Medlem
    16 april, 2010 vid 21:30

Jag har aldrig heller tappat en lins när jag vindsurfat, och man har dratt i ansiktet många gånger mot vattnet. Däremot i simhallen när jag dök lite konstigt flög en lins ut. Men det var en äldre typ, focus nånting hette den. Dom moderna sitter som en sugkopp i ögat.

Skyddar mot uv också, rödheten i ögonen blir man iofs inte av med.
    Får man komplettera med ett par solglas, men det har du säkert redan räknat ut!

• kris

Medlem
    16 april, 2010 vid 21:41

Har heller aldrig tappat någon lins då windsurfat men däremot några gånger under vågsurfing då man verkligen kan tumla runt i vattnet. Brukar du hamna i vitvattnet är det nog smart med extra linser med som sagt.
    Alltid extra i handskfacket, speciellt som glasögonorm. Vet inte hur många gånger jag kört iväg till surf och kommit på att f-n, brillorna sitter ju på..

• electric

Medlem
    16 april, 2010 vid 23:21
    nybörjarsurfaren;606874 wrote:
    Hur gör ni andra som ser dåligt utan glasögon.

Hade svårt på Km att se bojen på långt avstånd , fick kryssa tillbaks:mad:

När jag började få behov av glasögon så körde jag ändå utan när jag vindsurfade – av rädsla för att de skulle trilla av när jag plumsade. Men till sist blev det nästan ohållbart så jag prövade att köra med glasögon – och det gick över förväntan. Så nu kör jag alltid med enkla, billiga (39 kr på Clas Ohlson) glasögon, med en sån där löjlig snodd (men det får man ta) bakom nacken. Och det är inga som helst problem. De trillar aldrig av när jag är på brädan. De ramlar bara sällan av när jag plumsar. Och i de få fall de verkligen gör det så hänger de nästan alltid kvar i snodden; dvs det är bara ta på dem igen. I de mycket sällsynta fall när de pajar eller försvinner så är det bara att segla in till bilen och ta nästa par a 39 kr – förutsatt att man hittar in till bilen förstås 🙂 .

OK, det finns ett problem. Det är när det regnar. Då kan det bli lite dålig sikt, pga såväl regnet som av imma. Men annars: helt OK!

/Lars

• nyborjarsurfaren

Medlem
    17 april, 2010 vid 07:42

Ja det låter som att det kan bli en rolig säsong, med mycket bättre syn.
    Sambon tycker att det ska bli bra att jag ser henne på land, i all iver att få kontakt!!

Har bokat en tid på Synsam på fredag för utprovning av linser m,m.

Snart börjar min säsong, SÅ KUL!!

• ola-h

Medlem
    17 april, 2010 vid 08:52

Jag tappar väldigt ofta linser när jag windsurfar. Jag har tom med mig extra i hängselen och om det inte är för blåsigt har jag lärt mig konststycket att sätta in en ny på vattnet. Ännu så länga måste jag dock sätta mig på brädan… men på Maui tappade jag en lins när jag SUPade och plockade upp en ny ur shortsfickan och satte in den utan att sätta mig eller släppa paddeln.

Oftast tappar jag linser när jag seglar igenom skummet på väg ut eller hamnar i skummet efter en toppsväng, dvs ganska sällan när jag redan ligger i vattnet och blir spolad. Det verkar som jag liksom spärrar upp ögonen i dessa situationer för att liksom få maximal uppfattning av läget och om då en vattendroppe träffar ögat i “fel vinkel” verkar det som linsen hamnar snett eller får ett veck och sedan pluppar ut vid nästa blinkning.

• oaxen

Medlem
    17 april, 2010 vid 09:35
    Ola H.;606961 wrote:
    Jag tappar väldigt ofta linser när jag windsurfar. Jag har tom med mig extra i hängselen och om det inte är för blåsigt har jag lärt mig konststycket att sätta in en ny på vattnet. Ännu så länga måste jag dock sätta mig på brädan… men på Maui tappade jag en lins när jag SUPade och plockade upp en ny ur shortsfickan och satte in den utan att sätta mig eller släppa paddeln.

Oftast tappar jag linser när jag seglar igenom skummet på väg ut eller hamnar i skummet efter en toppsväng, dvs ganska sällan när jag redan ligger i vattnet och blir spolad. Det verkar som jag liksom spärrar upp ögonen i dessa situationer för att liksom få maximal uppfattning av läget och om då en vattendroppe träffar ögat i “fel vinkel” verkar det som linsen hamnar snett eller får ett veck och sedan pluppar ut vid nästa blinkning.

Kan vara värt att testa något annat märke. Mina gamla linser var svåra att få på plats men enkla att ta ut. Mina nya är enkla att få på plats men sitter fast betydligt tajtare, lite sugkoppskänsla.
    Kort sagt, det verkar vara ganska stor skillnad mellan olika sorters linser.
    Jag har nog aldrig tappat en lins i o f sig.

• maxx

Medlem
    17 april, 2010 vid 11:34

Varför inte göra en laseroperation och slippa allt sånt där?
    Har surfat utan linser och glasögon i 10 år nu.

• spray

Medlem
    17 april, 2010 vid 19:25

Operera ögonen med laser om ni har vanlig astigmatism, jag gjorde det för 2år sedan och det är värt varenda krona, faktum är att jag skulle gjort det även om det kostat mig mer än det dubbla. Det är verkligen något alla borde få göra.

• electric

Medlem
    17 april, 2010 vid 21:09
    Maxx;606986 wrote:
    Varför inte göra en laseroperation och slippa allt sånt där?
    Har surfat utan linser och glasögon i 10 år nu.
    Spray;607088 wrote:
    Operera ögonen med laser om ni har vanlig astigmatism, jag gjorde det för 2år sedan och det är värt varenda krona, faktum är att jag skulle gjort det även om det kostat mig mer än det dubbla. Det är verkligen något alla borde få göra.

Men vad händer när ni blir 45-50 år (jag gissar att ni är yngre) och får den vanliga åldersförändringen av ögonlinsen (sorry, men jag vet av egen erfarenhet … )? Då krävs väl ny operation?

/Lars

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur gör ni med med glasögon Linser?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.