Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur gör ni med med glasögon Linser?
-
Är man äldre och vill laseroperera så blir lite dyrare närmare 45 tusen istället för 25. Man byter även horn hinnan då .
-
Billie;607118 wrote:Är man äldre och vill laseroperera så blir lite dyrare närmare 45 tusen istället för 25.
Oj! Bara det ett skäl alltså att fortsätta med Clas Ohlson-glasögon a 39 kr!
Billie;607118 wrote:Man byter även horn hinnan då .… och det var ett ÄNNU starkare skäl! Om man säger så …
/Lars
-
Billie;607118 wrote:Man byter även horn hinnan då .
Aldrig hört talas om. Är det någon ny teknik..?
Så vitt jag vet går inte åldernärsynthet att operera eftersom det beror på att linsen blir mindre elastisk med åldern. -
Spray;607139 wrote:Aldrig hört talas om. Är det någon ny teknik..?
Så vitt jag vet går inte åldernärsynthet att operera eftersom det beror på att linsen blir mindre elastisk med åldern.Det stämmer att den blir mindre elastisk. För att korrigera ålderssynthet används tekniken RLE (Refractive Lens Exchange), vilket är samma metod som används vid grå starr, en av de vanligaste operationerna i världen. (läst ur memiras broshyr)
http://www.memira.se/web/alderssynthet_metoder.aspx
För mig skulle det kosta 45 T. Men min kompis som för övrigt är vindsurfare slutande notan med strax under 30 T . Han ser som en falk nu och kan fara fram över vågorna som ett jehu.
-
Att du tappar så mycket linser Ola, det låter märkligt tycker jag.
Jag har surfat med linser sedan 15års ålern vilket innebär 20 år för min del (jisses!) och har aldrig haft några större problem. Någon lins har glidit åt sidan i ögat vid något tillfälle men rättat til sig själv efter ett tag.
Det jag upplever som problem är dock sötvatten, får jag det i ögonen så knasar linserna till sig direkt. Minns att det pronlemet kom när jag bytte till endagslinser men har inte fått något gehör från optikern angående detta. Kör på vanliga Focus Dailies. -
Man blir inte åldersnärsynt utan åldersöversynt, dvs ser bra på lite längre håll, så oftast klarar man nog att surfa finfint utan brillor även om armarna inte räcker till för morgonblaskan.
-
Jag har lyckats tappa linsen en gång på tre år. Kör månadsliser så jag blev lite glad när jag lyckades hitta den igen på brädan 🙂
-
jopi;607160 wrote:Att du tappar så mycket linser Ola, det låter märkligt tycker jag.
Jag har surfat med linser sedan 15års ålern vilket innebär 20 år för min del (jisses!) och har aldrig haft några större problem. Någon lins har glidit åt sidan i ögat vid något tillfälle men rättat til sig själv efter ett tag.
Det jag upplever som problem är dock sötvatten, får jag det i ögonen så knasar linserna till sig direkt. Minns att det pronlemet kom när jag bytte till endagslinser men har inte fått något gehör från optikern angående detta. Kör på vanliga Focus Dailies.Har samma problem med engångslinser linser och sötvatten. kastar jag inte linserna efter surf och hoppar i duschen med dom så fastnar dom och ögat e heltorrt.
Behöver linser med maximal återfuktning. Har problem med aircondition och torra miljöer. Några tips?
-
joth;607549 wrote:Hkastar jag inte linserna efter surf och hoppar i duschen med dom så fastnar dom och ögat e heltorrt
Exakt!
Fram med tipsen nu alla insjösurfare! -
Jag upplever oxå det där med att linserna fastnar i ögat vid segling i sötvatten (Mälaren).
Har någon några ideer om varför det blir så här och en lösning vore det ju kanon!
Det blir aldrig så när jag seglar i Östersjön och den är ju inte direkt salt så det märks./ Calle S
-
Jag seglar 90% i Roxen (söt som få : )). Jag förstår inte vad ni pratar om. Jag har aldrig haft problem.
-
Var igår till Synsam för utprovning av linser samt en riktig grundlig synkoll med ett antal olika apparater.
Så den 3/5 kommer det linser till mig, just med min brytning(Astigmatism) var lite svår med endagarslinser.
Men det skulle komma någon nyare modell om ett tag som hade bredare utbud , just på det som jag behövde.
Men kommer att det mycket bättre än utan iallfall. -
Jag har oxo Astigmatism men kör med vanliga endagslinser utan korriskering för det. Jag ser marginellt sämre med dom än brillorn men mycket bättre än utan. endagslinser e ju billigt att tappa.
-
Ola H.;606961 wrote:Jag tappar väldigt ofta linser när jag windsurfar.
Jag hade samma problem tills jag bytte radie på linserna. (motsvarande ögonglobens rundning alltså) Nu sitter dom som berget.
Logga in för att svara.