Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur görs en bräda?

• nlc

Medlem
    18 april, 2007 vid 14:59

Sweeet !

• swe-496

Medlem
    18 april, 2007 vid 16:02

Nice…..;)

• Knatte

Gäst
    18 april, 2007 vid 16:15

Görs alla brädor så?? Typ i Cobra fabriken eller var detta lite mera manuellt jobb än vanligt??

• hankloose

Medlem
    18 april, 2007 vid 16:26

bara att sätta igång å bygga!!!
    EPOXY GLASFIBER Å STYROFOAM!!!!

• gammelsurfen_

Medlem
    18 april, 2007 vid 17:02

herregud, inget man slänger ihop i garaget direkt… men kul att se hur dom gör 🙂

• spray

Medlem
    18 april, 2007 vid 17:08

Är det bara dom lite mer avancerade brädorna som görs på det där viset eller i princip alla brädor? Häftigt var det iaf.

• mbkpeter

Medlem
    18 april, 2007 vid 17:26

sjukt intressant. Hantverk är njut.

• chuckey

Medlem
    18 april, 2007 vid 17:37

Fan va coolt :laugh: . Men finns det ingen typ av serietillverkning där inte allt är gjort för hand?

• jps

Medlem
    18 april, 2007 vid 17:54

Inte underligt att de kostar en liten slant…

Bra rulle!

• lars_k

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:04

Knappast ”production”, snarare såg det ut som ren custom/semicustom tillverkning…

• kinetic

Medlem
    18 april, 2007 vid 18:18

Såg ju ut o gå relativt snabbt o smidigt! Som jag har fått det förklarat för mig så ”vacuum-bagas” en ”äkta” custom ett antal gånger, först lamineras ”frigolit” kärnan med lämpligt laminat, därefter ”limmas” sandwichmaterialet fast, även här med vacuum-bag. Sen finjusteras ”shapen” innan man lägger de yttre laminaten (här kan det bli 1-2 vacuum-bags). Sen till slut så lackas eller gelcoatas brädan…Produktionstiden för denna byggmetod är i runda slängar 2v varav det mesta av tiden är härdningstid, man måste tydligen vänta x-antal timmar mellan varje steg…
    Min gissning är att i filmen så är det någon slags semicustom-konstruktion, men helt klart blir resultatet mycket läckert!!

• lars_k

Medlem
    18 april, 2007 vid 19:36

Japp. Semicustom kan man nog kalla det också eftersom de fräste blanken mha en ”mallbräda”. Custom är något helt annat, både i shapeing och tillverkning.
    På Cobra handlar det mera om bakning i ett stort våffeljärn. Allt i ett steg. 😉

• rookie

Medlem
    18 april, 2007 vid 19:48

Det jag tycker är udda är att de bygger två halvor som de fogar samman. Jag trodde att man plastade in skumkärnan på kolfiberbrädor.

• jester

Medlem
    19 april, 2007 vid 09:22

Framgår ju inte om man verkligen får se alla steg, men intressant var inslaget iaf. Ganska intressant att allting är såpass mycket lo-tech, då kolfiberbrädor räknas som hi-tech.
    Hade varit väldigt intressant att se ett liknande inslag från cobra-fabriken.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur görs en bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.