-
Hur hård vind kan man segla i med 7,0 eller 6,0?
Eftersom jag inte förstår mig på sökfunktionen hittar jag inte min gamla tråd om detta (kommer upp en väldans massa trådar som jag inte skrivit i när jag söker på mitt användarnamn). Nu vet jag iofs inte ens om jag har tagit upp detta förut, men eftersom jag inte kommer ihåg det så frågar jag igen
Jag har planerat att köpa en rigg med 7,0-segel och har satt upp sökannonser om detta här (har tyvärr inte hittat nåt ännu ) men nu funderar jag på om det verkligen är så bra att han ett sådant stort segel? Har för mig att jag blev rekommenderad det men nu när jag läser på forumet så verkar det som om att alla idag anväder segel på 4 någonting. Jag vill ju kunna åka i lite hårdare vindar (som det tydligen var idag), ska jag verkligen köpa ett 7,0-segel då? Blir det inte lite stort? Funderar på att köpa ett runt 6,0 istället… Det kanske också är stort men det är iaf mindre än 7,0 så lite starkare vindar ska jag väl klara av. Jag vill ju samtidigt kunna åka i någorlunda svaga vindar.
Vilka vindar (skriv gärna i XX m/s-XX m/s) passar bra att åka i om man har ett 6,0 eller 7,0-segel?
Jag är i nybörjarstadiet men kommer förhoppningsvis utvecklas med tiden. Har en Fanatic Bee 144L för övrigt.
Logga in för att svara.