Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur hårt kör ni Prof:)

• Hur hårt kör ni Prof:)

Publicerad av oden031 på 15 mars, 2007 vid 23:31

Tja…hur hårt kör ni med era segel ni som är riktiga Pro:cool2:
    Är nämligen på väg att inhandla NP Combat -06 som en kille kört med 1 år, en hel del utomlands(Venezuela) så ganska slitet (tror jag) med en liten lagning i.
    Är detta segel helt slut eller finns det power kvar i det, jämfört med ett bra skick -03 typ?
    Tacksam för ärliga svar!!

swe227 svarade 17 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • fnassel

Medlem
    16 mars, 2007 vid 08:02

Jag vill på intet sätt påstå att jag är något proffs, men det är otroligt svårt att veta skicket på ett segel om man inte tittar på det.
    Dagens segel och särskillt Combat tar inte mycket stryk av själva seglingen. Med det menar jag att de inte blåser ut som gamla dacron segel gjorde.
    Dagens segel slits när man är oförsiktig med dem (släpas mot revet, riggas på grus, blästras av sanden osv.) därför är det viktigt att syna sömmar och förstärkningar ur slitage synpunkt. Att det inte skulle vara något power kvar i det tvivlar jag på, men å andra sidan om det är ett segel med mycket power i du söker så kanske inte Combat är det optimala.
    Själv kör jag med Search på det största vågseglet och Combat på de mindre, och Combat är tokigt sköna men Search har tokigt bra drag!

• lars_k

Medlem
    16 mars, 2007 vid 08:10

Har seglet körts i Venezuela är nog största “slitaget” UV-strålning. Det bryter ner monofilmen och gör den sprödare. Fast efter bara en säsong bör det inte ha tagit alltför mkt stryk av detta. Kolla hur monofilmen ser ut och känns (“prassligt”?). Jämför med ett nytt segel i en butik!

• hakman

Medlem
    16 mars, 2007 vid 10:37

Det beror ganska mycket på vilken storlek seglet är. Om det e typ 4.7 så lär det va mycket mer använt än t.ex. 4.0… Ett år blir det mycket slit på, men seglena brukar palla det. Det har mina gjort hyffsat bra i alla fall.

• swe227

Medlem
    17 mars, 2007 vid 07:21

Har köpt Combat -06 från sponsrad seglare, de har körts en del utomlands. Det är klart att man kan se att de använts en del men slitage vill jag inte kalla det, sen är ju combat som sagt ett av de mest väl sydda segel som går att få tag på. Bulletproof.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur hårt kör ni Prof:)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.