Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

• johanw

Medlem
    14 september, 2009 vid 14:49

pumpa till den e hård så svårt e de…

• jakobb

Medlem
    14 september, 2009 vid 14:57
    JohanW;575883 wrote:
    pumpa till den e hård så svårt e de…

hur definierar du hård? 😉

• highflyer

Medlem
    14 september, 2009 vid 16:08

Dom allra flesta jag sett på stränder pumpar för löst. det beror som sagt på draken men kan bara tala för best. aabest rekomenderar 10-11 psi och jag brukar pumpa mellan 11 och 12 psi enligt den mätaren på best pumpen.
    avet inte hur exakt den är men det är riktigt hårt.

Skulle tippa på att de flesta kites men mer normaltjock le ska ha 9-10 psi

• chohoo

Medlem
    14 september, 2009 vid 17:23

Jag brukar alltid lämna lite flex i LEI. Det kanske inte behövs här uppe i norr, men efter ett par säsonger på Islas Canarias är det en fin gammal vana. Nere i heta solen och ännu hetare sanden expanderar luften som bekant. I El Médano exploderade ungefär en drake om dagen för en hårdpumpande nordlänning. Så visst ska man pumpa hårt, men det räcker med lagom hårt. Jag brukar vilja ha det så att LEI precis går att böja.

• neven

Medlem
    14 september, 2009 vid 18:37
    Chohoo;575939 wrote:
    Jag brukar alltid lämna lite flex i LEI. Det kanske inte behövs här uppe i norr, men efter ett par säsonger på Islas Canarias är det en fin gammal vana. Nere i heta solen och ännu hetare sanden expanderar luften som bekant. I El Médano exploderade ungefär en drake om dagen för en hårdpumpande nordlänning. Så visst ska man pumpa hårt, men det räcker med lagom hårt. Jag brukar vilja ha det så att LEI precis går att böja.

Ja, här är det snarare tvärtom. När kiten nuddar det kalla vattnet första gången så blir den slak som en …. ja ni förstår. Så hårt ska det vara!

• pjoter

Medlem
    14 september, 2009 vid 19:30

Jag brukar rekommendera elever mm att tömma lite luft ur kiten om man av nån anledning ska ha den liggandes på stranden hela dan istället för att surfa. sen toppar man bara upp innan man ger sig ut. Har inte hängt på stranden en hel dag å softat på jag vet inte hur länge men för några år sen var det inte ovanligt att kites smällde även i habo ljung. Var iag ett antal kites per säsong som gick så det händer även här.

Vad jag funderar på hur gör ni som är nere i sydafrika? där är ju luften och solen skitvarm medans vattnet är iskallt. Pumpar man superstenhårt för att den ska gå att få upp om den legat och kylt ner sig i vattnet en stund eller?

• johanw

Medlem
    14 september, 2009 vid 20:35

den ska va hård annrs håller inte kiten sin form.. o då funkar den inte som den ska

• bennylundin

Medlem
    14 september, 2009 vid 20:47

ibland pumpar jag skiten ur mig så jag nästan inte orkar köra.. men hårt blir det! härligt!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur hårt pumpar ni era kites?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.