Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur högt ska man ha bommen?

• hur högt ska man ha bommen?

Publicerad av lajvarn på 30 juni, 2004 vid 09:55

har lite problem med hur högt jag ska sätta bommen. är det axelhöjd som gäller? har problem att komma i stropparna, vet inte riktigt vad det beror på. hjälp mig.
    Tackar i förhand!
    /Love

anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    30 juni, 2004 vid 10:11

En individuell fråga. Jag har min bom strax under axelhöjd. Ha den där det känns lättast att hantera riggen. Om man har den för högt så kan det ju bli svårt att kroka i och ur hängselekroken. Om jag ska surfa i vågor så brukar jag höja bommen lite extra för att få bättre kontroll. Brukar även höja den lite när det blåser dåligt och jag måste “pumpa” för att komma upp i planing.

//Johnny

• mexi_

Medlem
    30 juni, 2004 vid 10:12

Mitt tips är att du provar dig fram. Jag har själv kört med bommen ganska lågt, det hjälper mig i gippar och hopp. Men efter att ha läst alla artiklar om att man skall ha bommen högt har jag testat det och efter en hel del inlärning så tycker jag att det också fungerar, men för mig känns det skönare att ha den lite längre ner.

• basse

Medlem
    30 juni, 2004 vid 10:49

Högt… Har min precis ovanför axlarna när jag står på brädan. Blir man överriggad kan man plocka ner den 5-10cm vilket får brädan att lugna ner sig lite. Skall du köra sanbbt så skall väl bommen vara högt annars är det väl lite svårt att stå med raka ben och få ner kraften i brädan. Tror även man planar upp tidigare med hög placering.

• mattap

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:19

basse, är det verkligen så?

trodde att ju mer överriggad du är, destå mer tryck på mastfoten för att lugna ner brädan -> högre bom för att få mer “häng” i linorna och mer mastfotstryck!

• the_novice

Medlem
    30 juni, 2004 vid 15:24

Högre bom ger mindre mastfots tryck och tidigare planing, lägre bom ger mer mastfotstryck och bättre kontroll på brädan.
    Tror detta beror på att seglets tryck-punkt alltid ligger ovanför bommen.

• lajvarn

Medlem
    30 juni, 2004 vid 18:06

alltså ganska låg bom för att det ska va så lätt som möjligt att komma i stropparna?
    tack för alla svar!

• waterboy

Medlem
    30 juni, 2004 vid 19:34

Svar till:

Högt… Har min precis ovanför axlarna när jag står på brädan. Blir man överriggad kan man plocka ner den 5-10cm vilket får brädan att lugna ner sig lite. Skall du köra sanbbt så skall väl bommen vara högt annars är det väl lite svårt att stå med raka ben och få ner kraften i brädan. Tror även man planar upp tidigare med hög placering.

[/ QUOTE ]

jag fick ett tips av en erfaren surfer på stranden när jag var sjukt överriggad med en 8,1 att höja bommen efterosm det trycker enr fören. Rakt emot vad ni sagt…

• mattap

Medlem
    1 juli, 2004 vid 04:35

Nej, inte tvärt emot vad jag säger! wink.gif Jag tror att några i den här tråden är ute å snickrar en smula tongue.gif

Kan alla enas om att tryck på mastfoten är bra? I alla lägen, tidigare planing, om man är överriggad osv osv. DEt man vill är att flytta tyngden från fötterna till mastfoten!

Hur gör man detta, jo, tänk er att bommen skulle sitta 3 meter upp, på så vis så fick man lov att hänga i den och kraften skulle komma rakt neråt, nu är ju inte detta möjligt men om man sätter bommen så högt som möjligt så ökar man mastfotstrycket genom att kraften (kroppens vikt) drar bommen neråt!

Sen kan det finnas andra fördelar med att ha riggen lågt, lättare att fippla med seglet i olika manövrar och man kanske känner att man har större kontroll på på riggen!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2004 vid 08:53

I den svenska surfblaskan, som man läste i början av nittiotalet, fick man lära sig: Hög bom gör att du avlastar fötterna genom att du då hänger i bommen och för kraften via masten ner i brädan. Vid låg bom så går hängselelinorna mer horisontalt och tar därmed endast upp draget i seglet medans kroppsvikten mer eller mindre går via fötterna. Ja vad skall man tro? Får nog ta till lite jämviktsteorier för och klura ut detta…

• mattap

Medlem
    2 juli, 2004 vid 11:16

du ska tro på precis det du skrev, det va la samma som jag försökte beskriva i inlägget ovan men det kanske blev lite flummigt! Det jag skrev är fritt översatt från Boards magazine!

• bonasurf

Medlem
    2 juli, 2004 vid 13:23

Enligt min mening(seglar bara våg nuför tiden dock)

Låg bom
    -brädan ligger som slickad på vattnet
    -sen planing och tung rigg.
    -Svårare att hålla i riggen (tung rigg).
    -Riktigt att brädan lugnar ner sig lite i överriggade förhållande.

Hög bom
    -riggen blir lätt,
    -planar upp snabbare,
    -brädan blir lättare i och trycks inte ner lika mycket.

För mig är hög bom a och o för att få kontroll så fort man inte är ikrokad. Loopar, hopp, vågridning blir myket lättare att kontrollera då riggen blir lättare och brädan blir snabb och effektiv.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2004 vid 15:26

Ja du har så rätt. Jag skulle ju svarat The Novice, men halkade lite där, eller så har jag bara svårt att komma ihåg vem som skrev vad när jag är inne i skrivrutan. Kul annars att det tydligen är samma naturlagar så här 14 år senare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing hur högt ska man ha bommen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.