• Publicerad av pelle-surf på 30 juli, 2011 vid 07:07

Hej! Har nu börjat bli skaplig på brädan, kan ta höjd, vända, och kör kontrollerat, så tänkte jag börja leka lite med hopp. Har väntat med det, då jag först ville uppnå ovanstående, men tänkte nu försöka mig på dom enklaste hoppen.Skulle vara bra om någon vill beskriva, enkelt dom grundläggande stegen, för att göra ett kontrollerat hopp med lagom höjd, ifrån det att man kör med kiten hyfsat lågt, i god fart. Lever numera på hoppet.

pelle-surf svarade 13 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lima-ko

Medlem
    30 juli, 2011 vid 08:28

Grunden till alla hopp, med eller utan kiten, i- eller urkrokat, är “load and pop”, allltså plana/kanta brädan och trycka ifrån/poppa. Får du till det bra kommer alla dina hopp bli bättre, när du hoppar med kiten kommer du flyga högre och mer kontrollerat istället för rakt downwind som man gör om man glömmer kanta brädan. När du sen börjar köra urkrokat och ska pröva din förstra railey kommer du undvika att landa rakt på, ja, du vet vad =).

Jag skulle rekommendera att du börjar träna detta med draken rätt lågt (säg 45 grader), ikrokad och utan att styra upp den för mkt, så att du verkligen får känslan för hur du ska göra.

Åk med lagom fart åt ditt favorithåll, fall av lite mot vinden/plana brädan, sen skär du hårt uppvind och trycker ifrån först med framfoten följt av bakfoten, lite som en ollie på snowboard typ. Öva ett bra tag på detta tills det sitter utan att du behöver tänka på det, har du lite vågor kan du göra det på en våg också, då kommer du få ännu mer luft.

• danger

Medlem
    30 juli, 2011 vid 09:06

[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=kJU_K4aQsSI”]http://www.youtube.com/watch?v=kJU_K4aQsSI[/ame]

• lima-ko

Medlem
    30 juli, 2011 vid 10:14

Den där filmen måhända vara bra för att se hur man ska styra kiten när man ska hoppa med kiten men i övrigt var den rätt dålig. Att styra kiten är ju heller inte det knepiga i det här fallet utan att tajma det perfekt med kantningen samt poppet, och jag anser att det är bättre att bli riktigt bra på det först. Då är den här [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=4iK2iKtB820&feature=related”]‪Slingshot Sports Kite Mark Doyle How to do a Load and Pop‬‏ – YouTube[/ame] filmen hästlängder bättre.

• pelle-surf

Medlem
    30 juli, 2011 vid 20:18

Tack för tipsen, verkar som om hanteringen av brädan är viktig för att få till det bra, vilket du även påpekar, men det är såklart kraften ifrån kiten som gör att man lättar. Så som jag förstår det ändrar man riktningen uppåt, mot 12 eller ännu mer precis vid kantning och popp.Någon påstod att man vid detta tillfälle depowrar (skotar ut) när kiten är på väg upp och sedan drar man power (skota in) när man ska lätta.

• lima-ko

Medlem
    31 juli, 2011 vid 09:07

Du har fattat det helt rätt, visst kan du styra upp draken mot 12 utan att kanta men då kommer du inte få ett speciellt kontrollerat flyg utan mest flyga med vinden och riskera att få slaka linor eftersom du lätt flyger ikapp draken.

Stämmer bra, för tanken är ju att du vill få ett lyft snett uppåt/bakåt i motsatt riktning mot vad du åker. Om du inte skotar ut en aning (men inte för mycket, du måste fortsatt ha sträckta styrlinor) när du styr upp draken kommer den istället flyga mer in i powerzone och dra dig downwind.

Ju snabbare du åker och ju snabbare du styr upp draken ju högre kommer du flyga. Jag gillar det här med att ge en bild av hur det ser ut, så kolla in denna… [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=lJ-PKsHmvA8&feature=related”]‪HOW TO JUMP KITEBOARDING‬‏ – YouTube[/ame]

Målet är att hoppa så här… [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=M7dc7DG-qb8&feature=player_embedded”]‪Project +27 – 1.4‬‏ – YouTube[/ame], kolla framförallt 1.35 =).

• pelle-surf

Medlem
    31 juli, 2011 vid 18:19

Jaa, snygga exempel på hopp, ser mer än kul ut, men det tar nog ett tag för en annan att ens komma i närheten, men jag är helnöjd ändå, särskillt om det snart vill blåsa lite.Under tiden så har jag ju nu fått lite att kolla på och repetera mentalt, så får man försöka med det praktiska när det blir vind. Tack för att du delar med dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.