• hur kallt??

Publicerad av tabi på 4 februari, 2003 vid 15:13

Jag tänkte köpa en torrdräkt i höstas men hittade ingen sjyst så det fick bli en NP 5000 series med 5/3 mm tror jag…!

Och när det börjar blåsa så trevligt igen undrar jag bara hur kallt det kan va i vattnet/luften utan att man fryser ihjäl totalt! Blir det bättre om jag har ett underställ under eller blir det bara satans knöligt?

Köpte ny bräda i helgen så jag MÅSTE ut snart….. crazy.gif

jat svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • endy

Medlem
    4 februari, 2003 vid 15:35

Jag har varit ute lite nu i januari, men bor ju söderöver, jag skulle rekommendera åtminstone plusgrader ute annars blir det nog lite för kallt.
    Surfa på

• johan_m

Medlem
    4 februari, 2003 vid 15:50

Hejsan.
    Jag kan meddela att du nog inte skall ha ett underställ under,
    eftersom neoprengummit i en våtdräkt har en värmande effekt som du troligen mister om du har underställ under + att det blir väldigt knöligt med.

//johan

• jat

Medlem
    5 februari, 2003 vid 06:06

En våtdräkt med ull underställ funkar toppen. Ull värmer även när det är blött till skillnad från en del andra underställ. Du kan även sno på dig neopren byxor och kanske en rush guard undertill. Blir lite knöligt men värmer gott gott. Kör själv med en 5/3 våtdräkt, ull underställ, en mössa av ull, neopren handskar och skor. Med denna pajas klädsel brukar jag åka i minimum 4 grader i vattnet och runt 3-4 i luften.
    Det är ju vedertaget att mest kroppsvärme går ut genom yttre blodkärl. Det har du många på huvudet och handlederna. Så på med mössa och det är ju inte utan orsak som man ibland kan se en gammal surfare med silvertape runt handlederna.
    Det är ju bättre med torrdräkt, men billigare med att ta vad man hittar i garderoben.
    ////Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.