Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur kallt i vattnet?

• Hur kallt i vattnet?

Publicerad av surfmeister på 23 november, 2006 vid 19:09

Det verkar som det ska bli lite vind till helgen och jag är fruktansvärt sugen på att komma ut på vattnet. Jag surfade senast två veckor sedan och har egentligen lagt ner för säsongen men eftersom de lovar sol, 10 grader och vind kommer jag nu utmana min skräck för kyla……dock frågan, hur kallt är det nu i vattnet?

För två veckor sedan var det relativt “varmt” i vattnet men det har ju varit rätt kallt de senaste veckorna. Räcker en Ion 5/4 våtdräkt eller är det nu så kallt att man måste ha en torrdräkt? Är handskar ett måste och behövs lite fetare skor (jag har ett par rejält slitna NP)?

PS Frågan gäller västkusten…DS

jps svarade 17 år, 12 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • callep

Medlem
    23 november, 2006 vid 19:14

handskar lär du behöva och det är väl en 9 grader.

• bananen

Medlem
    23 november, 2006 vid 19:14

Jag seglade i dag i Öresund och jag frös inte en sekund! Rustningen bestod av:
    – Sola 4/5/6 mm torrdräkt som är gammal och läcker
    – Rip curls 100% täta dojor
    – NP’s tumvantar med hål i handflatan
    – NP’s huva/väst med Olles brorsa under

Vattentempen är den samma här som i götet enl DMI – 9-10 grader. M.a.o. det är fortfarande sommar! Inget att vara rädd för.

• ola_p

Medlem
    23 november, 2006 vid 19:19

Jag seglade vbg i början av veckan, stora hål i våtskorna å inga handskar, var lite småkyligt så jag drog på mig en luva efter en stund. Och fixade ett par hela skor efter det. Hoppas slippa handskar iaf ett tag till.

• goose

Medlem
    23 november, 2006 vid 23:30

Surfmeister, eftersom du badar mest rekommenderar jag torrdräkt med ett tjockt underställ. Glöm inte flytvästen…förresten stanna på stranden, dåligt med resurser på kustbevakningen numera…

• danneman

Medlem
    24 november, 2006 vid 18:26
  • r3wefew

Medlem
    24 november, 2006 vid 19:37
  • Oregistrerad

Gäst
    24 november, 2006 vid 21:55
    surfmeister wrote:
    Det verkar som det ska bli lite vind till helgen och jag är fruktansvärt sugen på att komma ut på vattnet. Jag surfade senast två veckor sedan och har egentligen lagt ner för säsongen men eftersom de lovar sol, 10 grader och vind kommer jag nu utmana min skräck för kyla……dock frågan, hur kallt är det nu i vattnet?

För två veckor sedan var det relativt “varmt” i vattnet men det har ju varit rätt kallt de senaste veckorna. Räcker en Ion 5/4 våtdräkt eller är det nu så kallt att man måste ha en torrdräkt? Är handskar ett måste och behövs lite fetare skor (jag har ett par rejält slitna NP)?

PS Frågan gäller västkusten…DS

Frågar du mig så spelar inte vattentemperaturen så stor roll, luften ær viktigare. Jag ær iofs i Norge nu, men jag kør på i min 3/2 våtdrækt med løstagbara ærmar. Se bara till att ha bra handskar, skor…och en huva.

• alohavbg

Medlem
    25 november, 2006 vid 08:04

Varberg:7 grader i vattnet vid kallbadhuset i onsdags

• surfmeister

Medlem
    25 november, 2006 vid 10:07

Angående skor; räcker ett par slitna (dock inga hål….) NP 4000HC för surf idag/imorgon?

• jps

Medlem
    25 november, 2006 vid 16:14

7 grader i Mälaren just nu. Är det bara tillräckligt varmt i luften ska det väl gå bra.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur kallt i vattnet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.