Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

• Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

Publicerad av popol på 12 maj, 2007 vid 08:20

Hej!

Jag har ont om långa, breda, fina sandstränder där jag bor och undrar därför hur jag bäst ska bära mig åt… Har läst på kitesurfingschool.org om drift launching. Hur ska det blåsa för att det ska fungera, är det en bra metod?

Jag har aldrig kitesurfat innan, är vindsurfare, och tänker inte gå en kurs. Därför undrar jag om jag ska börja med att öva med min 12:a på en stor gräsåker innan jag går till vattnet? Eller ska jag direkt hålla mig vid vattnet och försöka mig på drift launching eller något liknande som första steg?

Jag har som sagt inga bra sandstränder, men bifogar ändå bilder på en. Den är ungefär 30 meter mellan träd till träd på ena sidan (se bilden längst ner), strandremsan är något längre. Dock för kort för att launcha en 12:a, eller? Det är långgrunt. Det blåser oftast SV här vilket innebär att det nästan är direkt motvind mot stranden. Den är därför inte så lämplig eftersom man inte ska starta i motvind… Kan man komma ifrån det om man drift launchar?

Skulle vara tacksam för många bra tips. Tror ni kiten kommer att förstöras om jag lär mig på en stor gräsåker i svag vind? Den är inte lika plan som en gräsmatta, men ändå… Har ni andra tips förutom att köpa en liten, liten kite eller att gå en kurs? Hur gjorde ni som lärde er på egen hand?

Ska idag undersöka en annan strand som borde vara bättre angående vindriktning och storlek.

Tack på förhand.

popol svarade 17 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • popol

Medlem
    12 maj, 2007 vid 09:52

Hej igen!

Bifogar kartbilder över alla tänkbara spots som ligger någorlunda nära mig. Som jag skrev tidigare så blåser det mestadels SV. Vilken tror ni lämpar sig bäst?

Baggerud:

Hult:

Jutviken (bilderna kommer härifrån):

Revsand:

Skymningen:

Baggerud säger magkänslan, men ni är proffsen..

• alexanderlindelof

Medlem
    12 maj, 2007 vid 13:06

> Därför undrar jag om jag ska börja med att öva med
    > min 12:a på en stor gräsåker innan jag går till vattnet?

Alltså, detta låter ganska farligt. Om du gör det så förvissa dig om att det inte blåser speciellt mycket, för du har ingenting att sätta emot när vinden tar tag i draken, speciellt en så stor. Bäst om du har en poolare med dig som kan hjälpa till att hålla dig på plats, genom att hålla i selens handtag på ryggen. Men, som sagt, det finns ingen som helst möjlighet att hålla emot om du styr ner draken i powerzone utan då kommer du att fara iväg med världens fart släpandes utmed åkermarken. Ta för allt i världen på dig en hjälm, och kanske knäskydd, och förvissa dig om hur säkerhetssystemet funkar (utlösningen, bommen).

Det är nog bättre att träna i vatten, av flera skäl. Dels är det mycket mjukare både för dig och draken och dels så ligger det ju i sakens natur att få draken att utveckla den kraft som krävs för att dra dig framåt. Det kan du inte träna på land för då trillar du omkull och släpar med efter, men du kan träna i vatten genom att bodydragga.

> Den är ungefär 30 meter mellan träd till träd på ena sidan
    > (se bilden längst ner), strandremsan är något längre.
    > Dock för kort för att launcha en 12:a, eller?

Jag har samma problem här i Katrineholm, men jag har beställt väsentligt kortare linor (15 m) som jag hoppas ska göra det hela lite smidigare och mindre skrymmande. Det gör även draken mycket snabbare i styrningen.

Förresten, jag har inte lärt mig på egen hand. Jag gick en 2-dagars introduktionskurs och sedan är det bara att träna. Jag förstår att du inte vill höra det, men du bör verkligen gå en kurs eller åtminstone få en ordentlig genomgång på plats av någon som är kunnig.

• imported_lars

Medlem
    12 maj, 2007 vid 14:01

Hej!

Revsand är ingen höjdare precis, alldeles för mkt sten o skit! Jag har kört vid Hult, fungerar men absolut inget för nybörjaren, krävs att du kan ta höjd och åka ganska bra.

De andra ställena har jag inte varit vid (iaf inte på en jevla massa år..)
    Ser ut att vara ganska långgrunt vid Jutviken..? Och de 30 metrarna går jättebra att launcha på (fortfarande inget jag skulle rekommendera till nybörjaren, särskillt inte om du är själv!!) Men det ser ändå ut som bästa stället vid dig (Har inte koll på Baggerud…)

Skulle du ångra dig kommer jag köra en kurs i Karlstad ganska snart.
    Annars är det bättre att du åker t.ex till Bomstad(Karlstad), Sandviksbaden/T-beach (Kga).. bättre ställen för nybörjare! Stora launchytor och har du tur kan du stöta på någon kitare som kan hjälpa dig att launcha och kanske gå igenom lite grunder…

Lycka till!

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 15:07

Tack era svar, ser ut som att jag kommer att börja vid vattnet på grund av säkerhetskäl…

Lärs: när kommer kursen att hållas och vad kommer det att kosta?

Jag var ute i Jutviken under helgen och tog en ny bild, kan nog få till 50 meters launch-yta. Kommer att ha hjälp av en som håller i draken och sen kan jag tänka mig att gå ut på djupare vatten för att bodydraga. Tror ni att det är genomförbart eller kommer jag kastas in på land eller händer något annat? Vinden blåser alltså i princip rakt in mot stranden, launchar i 90 graders vinkel mot vinden. Ska LE vara mot vinden eller från vinden? Vad tror ni?

Bifogar ny bild: Jutviken

Annan vinkel:

Bild tagen från stranden ut mot vattnet:

Tack för svar och tips.

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 15:16

En bra bild som sammanfattar min dåliga skiss kan vara denna:
    shallow%20water%20launch.jpg

• imported_lars

Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:10

Ojoj, det där skulle kunna gå riktigt dåligt. LE mot vinden, annars flyger kiten rätt in i skogen och du efter.. :tongue: (Beror så klart på hur långt ut i vindfönstret du försöker launcha..)

På kitefilm.com finns lite bra filmer, t.ex hur man launchar..
    http://www.kitefilm.com/video/launching_thekite.wmv

Skickar pm om kurs.

• alexanderlindelof

Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:15

De där träden ser inte roliga ut, men det verkar tyvärr vara en vanlig syn vid insjöar. Jag föreslår att du redan nu beställer lite reparationsutrustning så du snabbt kan laga draken när (inte om) den går sönder. Så slipper du vänta i 3 veckor som jag har gjort (har fortfarande inte fått tillbaka den; den är lagad men butiken har slut på bladders).

Vad är det för kite du har?

Snälla, gå en kurs. För din och andras skull. Det är väl värt varenda öre.

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:23

Ja, LE ska alltid vara mot vinden? eller har jag fått allt om bakfoten. Men om jag launchar där tror ni det misslyckas? Lärs väntar på ditt pm 😛

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:29

AlexanderLindelof: har inte fått min kite än. har betalat och beställt en Takoon Nova 2 2007 12m2 med en Fanatic Gonzo Twinwave 2006 130 cm. Till det har jag köpt en Mystic Venom Streamer DL 2007 och en Mystic Warrior Waist Harness 2007. Har dock inte beställt något reparationskit 😀

Bild på kite + bräda:
    gonzo%20twinwawe2.jpg

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 16:33

Alltså det är långgrunt så jag tänkte kanske stå 5-10 meter från strandkanten när jag launchar…

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:46

Hej igen!

För alla som oroar sig över hur denna nybörjare överhuvudataget ska överleva sin första launch kan jag berätta att jag nu bokat en kitekurs. Så ni kan vara lugna…

Men om ni har tips på hur man startar vid krångliga ställen är jag tacksam.

Hej så länge!

• alexanderlindelof

Medlem
    13 maj, 2007 vid 18:06

Härligt! Väl investerade pengar som sagt. Synd att slå sig sönder och samman, samt förstöra dina nyinköpta prylar, bara för att spara in på kursen.

Lycka till!

• popol

Medlem
    13 maj, 2007 vid 18:31

Jo jag får väl hoppas det. Lärde mig vindsurfa själv, men det kanske är enklare?

• tetras

Medlem
    13 maj, 2007 vid 21:59

Om det är långgrunt som du säger så är en vatten “drift launch” det säkraste. Detta kräver dock en del teknik och övning och är inget jag skulle rekommendera om du är nybörjare. Först måste du lära dig att göra en vanlig vatten launch sen när du är duktig på det måste du använda en teknik för att få ut linorna utan att de trasla sig och under full kontroll. Där är ett par bra sätt att göra detta på så vill du veta mer så skall vi se om vi kan förklara lite närmare senare.

• serotonin

Medlem
    14 maj, 2007 vid 18:16

Lärs! jag vill också gå din kurs i kit surf… när är den? Jag bor i karlstad!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.