-
Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?
Hej!
Jag har ont om långa, breda, fina sandstränder där jag bor och undrar därför hur jag bäst ska bära mig åt… Har läst på kitesurfingschool.org om drift launching. Hur ska det blåsa för att det ska fungera, är det en bra metod?
Jag har aldrig kitesurfat innan, är vindsurfare, och tänker inte gå en kurs. Därför undrar jag om jag ska börja med att öva med min 12:a på en stor gräsåker innan jag går till vattnet? Eller ska jag direkt hålla mig vid vattnet och försöka mig på drift launching eller något liknande som första steg?
Jag har som sagt inga bra sandstränder, men bifogar ändå bilder på en. Den är ungefär 30 meter mellan träd till träd på ena sidan (se bilden längst ner), strandremsan är något längre. Dock för kort för att launcha en 12:a, eller? Det är långgrunt. Det blåser oftast SV här vilket innebär att det nästan är direkt motvind mot stranden. Den är därför inte så lämplig eftersom man inte ska starta i motvind… Kan man komma ifrån det om man drift launchar?
Skulle vara tacksam för många bra tips. Tror ni kiten kommer att förstöras om jag lär mig på en stor gräsåker i svag vind? Den är inte lika plan som en gräsmatta, men ändå… Har ni andra tips förutom att köpa en liten, liten kite eller att gå en kurs? Hur gjorde ni som lärde er på egen hand?
Ska idag undersöka en annan strand som borde vara bättre angående vindriktning och storlek.
Tack på förhand.
Logga in för att svara.