Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

• popol

Medlem
    22 maj, 2007 vid 14:24
    Lärs;384775 wrote:
    Efter att man lärt sig lite grunder, kan hantera kiten, bodydragga.. så är det en jäkla fördel när det är dags att vattenstarta och köra om man kan komma ut långt i vattnet. Då har man lång tid på sig, sparar tid då man slipper gå ut och börja om hela tiden och kanske viktigast, långt till närmsta tall 😉

Popol, när du fått dina grejjer ta hellre en trip till exempelvis västkusten, kolla om folk ska ut och köra eller åk till en bra spot när solen skiner och det blåser (då är folk ute!).
    Är du själv (läs: utan andra erfarna kitare) så är det ganska stor risk att du ångrar att du inte åkte till en bättre spot, större uta, långgrunt, bättre vind… gör det betydligt lättare i början.

Tack för kloka ord.

• kitetarzan

Medlem
    24 maj, 2007 vid 00:06

Sag att denna trad fatt flera svar…
    Stranden dar jag bor ar +10km lang, 50m bred med perfekt sidvind. Tyvarr ar det ofta sa att vinden pga geografin traffar pa ett ganska litet omrade.
    Det ligger ju i kitingens natur att alla klumpar ihop sig och launchar pa samma stalle…
    Resultatet ar ju att AllanBallan inte lyckas landa sitt nya trick 30m ovanfor dig(du duckar och ber), 2 nyborjare bodydra…ehh..drunknar mitt i startzonen, nagon helt vanlig exhibitionist skriker och drar av ett fett enmetershopp tva meter fran standen… “Varldsmastaren” gar lungt uppvind pa stranden med en kite som snuddar solparasollen..

Om en kille i varmland eller var det nu var vill blasa upp i en tall for att han kan teorin, lat honom gora det da! I den har sporten finns det nagra viktiga regler:
    – Skada ingen.
    – Lar dig vilka som ar dina kompisar, och se efter dem.
    – Starta och landa alltid din kite uppvind fran de som forsoker lara sig “starta i fel vinkel” och de avancerade som ska “landa sjalva”.
    – Lar dig kanna igen kockot som full av adrenalin felriggar sin kite bara for att kunna be dig om starthjalp, (du kommer att sta pa stranden i 20 min med nagon som hittar pa nya satt att korsa linor).
    – Var alltid odmjuk. (Like me)
    – Inse att en vanlig “intermediate kiter” ar nagot av det mest obalanserade som finns.
    – Lar dig dra sprinten i somnen!!!
    (Hej liksom, ar inget proffs…men efter 20 ar med andra “extrema” sporter maste jag saga att kitingen (atminsonde dar jag bor) lockar en lustig blandning av manniskor. Kanske var det sa att de andra sporterna inte foregick pa stranden, i solen, infor vad fòn vet jag, svarmor???)

(Till han som startade traden, alskar dina skisser med pilar…pa sadana stallen brukade jag META, hai capito?!)

God vind o se upp med…

• popol

Medlem
    24 maj, 2007 vid 08:22
    kitetarzan;385315 wrote:
    (Till han som startade traden, alskar dina skisser med pilar…pa sadana stallen brukade jag META, hai capito?!)

God vind o se upp med…

Hehe ja jag kan då inte säga att jag känner stöd från er andra…

• popol

Medlem
    18 juni, 2007 vid 18:36

Uppdatering: Jag har fått min takoon och gått en kurs och kan inget annat än att säga att det var det bästa jag gjort. Lärs var toppen!

Till alla er som läser inlägget och funderar över om du ska gå eller inte ska gå kurs. Jag kan inget annat än att rekommendera er till att gå en kurs om ni inte känner någon duktig kitesurfare som kan hjälpa er.

Tack för alla kommentarer! See you in the water!

• toby

Medlem
    18 juni, 2007 vid 22:22

@popol 382658 wrote:

Hej!

Jag har ont om långa, breda, fina sandstränder där jag bor och undrar därför hur jag bäst ska bära mig åt… Har läst på kitesurfingschool.org om drift launching. Hur ska det blåsa för att det ska fungera, är det en bra metod?

Jag har aldrig kitesurfat innan, är vindsurfare, och tänker inte gå en kurs. Därför undrar jag om jag ska börja med att öva med min 12:a på en stor gräsåker innan jag går till vattnet? Eller ska jag direkt hålla mig vid vattnet och försöka mig på drift launching eller något liknande som första steg?

Jag har som sagt inga bra sandstränder, men bifogar ändå bilder på en. Den är ungefär 30 meter mellan träd till träd på ena sidan (se bilden längst ner), strandremsan är något längre. Dock för kort för att launcha en 12:a, eller? Det är långgrunt. Det blåser oftast SV här vilket innebär att det nästan är direkt motvind mot stranden. Den är därför inte så lämplig eftersom man inte ska starta i motvind… Kan man komma ifrån det om man drift launchar?

Skulle vara tacksam för många bra tips. Tror ni kiten kommer att förstöras om jag lär mig på en stor gräsåker i svag vind? Den är inte lika plan som en gräsmatta, men ändå… Har ni andra tips förutom att köpa en liten, liten kite eller att gå en kurs? Hur gjorde ni som lärde er på egen hand?

Ska idag undersöka en annan strand som borde vara bättre angående vindriktning och storlek.

Tack på förhand.

Hej det finns en hel del ok spots i din närhet, ta kontakt med J-o på get High Sports i Karlstad på tel: 070-537 74 05 eller skicka e-mail: info@gethighsports.se. han kan hjälpa dig med kurs osv, dom e några st i karlstad som är ute när det blåser…vissa spots åt ditt håll……

good luck

• popol

Medlem
    19 juni, 2007 vid 04:34
    toby;391211 wrote:
    Hej det finns en hel del ok spots i din närhet, ta kontakt med J-o på get High Sports i Karlstad på tel: 070-537 74 05 eller skicka e-mail: info@gethighsports.se. han kan hjälpa dig med kurs osv, dom e några st i karlstad som är ute när det blåser…vissa spots åt ditt håll……

good luck

Tack, will do will do.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur kan man starta på trånga stränder och hur ska jag börja som nybörjare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.