Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur knyta ihop linor?

• Hur knyta ihop linor?

Publicerad av stebe på 25 november, 2004 vid 13:06

Jag har ett gammalt lin-set som jag tankte kapa men jag skulle vilja att kunna aterstalla det. Vad skall man anvanda for kutar eller special gadgets till det?????

ler svarade 19 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • patrikol

Medlem
    25 november, 2004 vid 13:10

Va har du inte läst kitesurfingeurope ännu? wink.gif Där i artikeln om 5e linan (sid 12) finns både knopvarianter och länk till knopar på internet!

• bohm

Medlem
    25 november, 2004 vid 13:25
  • stebe

Medlem
    25 november, 2004 vid 13:30

Oj manga knopar blir det.. men det kommer val inte funka sa bra att satta dem direkt pa linorna… behover jag mecka fast nan liten tamp langst ut pa den nya lin-anden som jag kan gora en ogla pa.. och hur gor man det???

• nic

Medlem
    25 november, 2004 vid 21:24

Du syr öglor med hjälp av polyestertråd och symaskin. Se till att ha vass nål så du inte förstör fibrerna i dynema/spectra linan.
    Om du vill knyta för att testa något tillfälligt kan du göra en pålstek. (Draken och prinsessan-knopen)

nic

• stellan

Medlem
    26 november, 2004 vid 06:41

Bästa knopen för att skarva 2 linor är dubbel fiskarknop:

http://www.climbing.ie/knots.html

Även bra om du ska skarva linor av olika dimensioner och material..

• wipeout

Medlem
    26 november, 2004 vid 07:36

Svar till:

Du syr öglor med hjälp av polyestertråd och symaskin. Se till att ha vass nål så du inte förstör fibrerna i dynema/spectra linan.

[/ QUOTE ]
    Det går bra att sy för hand åxå, blir inte lika snygg men det håller om man är noga. Se till att dra en sån där krymp-strumpa över sömmen när den är klar bara.

• stebe

Medlem
    26 november, 2004 vid 08:23

Tack for all hjalp, nu skall jag bara utfora en process planering och sedan satta av tva dar till genomforandet sa skall jag nog fa ordning pa det..

• guran

Medlem
    26 november, 2004 vid 13:41

kan du inte rigga upp en webcamera så vi får se när du syr wink.gif

• magwe

Medlem
    26 november, 2004 vid 14:53

Svar till:

Om du vill knyta för att testa något tillfälligt kan du göra en pålstek.

[/ QUOTE ]

Jag håller inte riktigt med… Skall man göra en ögla så sänker en dubbelåttaknut inte hållfastheten lika mycket som en pålstek. Den är dessutom lättare att knyta upp. Menar du att man skall knyta ihop linor med pålstek så heter det skotstek istället fast dubbel fiskarknop är isåfall att föredra.

• e_axel

Medlem
    26 november, 2004 vid 14:58

Jag vet att MårtenT har en specialknop som är stensäker, Sam intyga! right mårtenT?! hehe smirk.gif

• samhansson

Medlem
    26 november, 2004 vid 16:06

Svar till:

Jag vet att MårtenT har en specialknop som är stensäker, Sam intyga! right mårtenT?! hehe smirk.gif

[/ QUOTE ]

Exakt, hör med Mårten”knuten”Trotzig angående knoparnas ABC

• martent

Medlem
    26 november, 2004 vid 18:38

mmmm kanske inte den bästa på knopar. Men det är bara att knyta lite. tongue.gif

• ler

Medlem
    27 november, 2004 vid 08:56

köp nya!!!!!!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur knyta ihop linor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.