Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur kommer jag upp på brädfan?
-
Hur kommer jag upp på brädfan?
Publicerad av falsterbo på 25 maj, 2008 vid 18:54Jag har gått kurs tre gånger, och är ute och surfar så ofta jag kan. Körde i lördags och söndags men no sucess. Jag känner mig väldigt säker med att hantera min kite och vattenstart är hur lätt som helst. Däremot lyckas jag inte stå på brädan mer än några sekunder innan jag antingen faceplantar på vattnet eller bara sjunker.
När jag ligger i vattnet med kiten kl12 och brädan är på, så har jag fått lära mig att man ska dra kiten till kl. 11 och sedan snabbt dra kiten ner i power zone . Det brukar sluta på två sätt. Antingen så kommer jag upp och lyckas surfa några meter men misslyckas med att behålla kraft i kiten vilket innebär att jag sjunker ner igen. Eller, så får jag för mycket kraft i kiten när jag drar ner den i powerzone och gör en stilig faceplant. För övrigt kör jag en c-kite (naish torch 06 med 5te lina).
Skulle uppskatta om någon rutinerad kitesurfare skulle kunna ge mig några tips om hur jag kommer upp på brädan.
mvh Sebastianhenric svarade 16 år, 5 månader sedan 16 Medlemmar · 28 Svar -
28 Svar
-
Jag är inte speciellt rutinerad men prova följande: försök rikta brädan mot kiten lite när du ska starta. Om du har brädan tvärs när kiten kommer ner i power-zone är risken stor att du flyger över brädan. Sen när du står på brädan så kan du försöka vinkla upp brädan mot vinden litegrand genom att lägga vikten på “bakbenet” och räta ut “frambenet”. Lägg inte all vikt på det bakre benet direkt utan känn dig för litegrand. Anledningen till att du tappar kraften i kiten är att du åker för mycket med kiten.
Det är lite mer känsligt med en c-kite och det kan ta tid i början. Det är mycket lättare att lära sig med en bow/sle-kite. Jag skulle rekommendera Cabrinha Switchblade III 12m^2. -
Det är som herr Blackadder säger. Du tappar kraften i kiten eftersom du följer med den ner i vind lite för länge. När du väl kommit upp i planing så skall du börja kanta så smått så att du får spänn i linorna igen.
Se också till att du kommer ihåg att vända upp kiten igen efter att ha dykt ner den första gången så får nu lite nytt skjuss. I början så tycker jag det blev lätt att glömma kiten för en liten stund så att den dök rakt ner i vattnet…
Hur mycket/snabbt/aggresivt man skall dyka ner kiten beror ju lite på hur mycket det blåser för den kiten den dagen. Dyker man den för aggressivt i mycket vind så kan det lätt bli att man flyger över brädan. Eller om du “fastnar” med framkanten på brädan. För att motverka detta så försök dels ha ganska mycket vikt på bakfoten och dels låt selen ta kraften och inte armarna. På så sätt så är du lite mer tillbakalutad och kanske inte flyger över så lätt.
Det är säkert frustrerande just nu men en dag så kommer det bara. Det är “bara” att ge sig så mycket tid på vattnet i bra förhållanden som möjligt.
Lycka till!
-
or any 12 bow, including OZONE, NAISH, EH, BEST, NOBILE, SLINGSHOT….
Just so you dont think there is something special about the cabrinha that will make you a super fantastic rider. Try to conciously think “DONT PULL ON THE BOOM”, it often stops you getting the kite back up, remember that you need often as much boost in the second stroke down of the kite, just as the first.
-
Ok tack för svaret, tänkte inte på det med vikt fördelningen på brädan. Jag vet att C-Kites är lite svårare, men folk har ju lyckats förr med de kitesen och det tänker också göra…så småning om.
-
thats the spirit man. We need to get you up in habo as well, the shallow flatwater will save you weeks.
-
Sjysta svar! Fan länktar tills nästa session. Förresten skotten, you did an awesome job with mending my kite, works perfectly apreciate it!. Kommer nog investera i någon ny kite när jag har trashat min Torch tillräckligt. Är ganska sugen på EH eller Ozone, gillar Lex Dekkers åkstil skartp
-
Anytime man, you are a mellow dude, it was a pleasure to keep you fighting.
Let us know when you can get up to habo and one of us locals can keep an eye on you for an hour and give you some tips.
Surfer love,
Skotten
-
@skotten 469185 wrote:
or any 12 bow, including OZONE, NAISH, EH, BEST, NOBILE, SLINGSHOT….
Just so you dont think there is something special about the cabrinha that will make you a super fantastic rider.
Yeah yeah i was just givin him an example, could have been anything. It’s just a coincidence i mentioned cabrinha:grin:
-
Falsterbo;469171 wrote:Jag har gått kurs tre gånger, och är ute och surfar så ofta jag kan. Körde i lördags och söndags men no sucess. Jag känner mig väldigt säker med att hantera min kite och vattenstart är hur lätt som helst. Däremot lyckas jag inte stå på brädan mer än några sekunder innan jag antingen faceplantar på vattnet eller bara sjunker.
När jag ligger i vattnet med kiten kl12 och brädan är på, så har jag fått lära mig att man ska dra kiten till kl. 11 och sedan snabbt dra kiten ner i power zone . Det brukar sluta på två sätt. Antingen så kommer jag upp och lyckas surfa några meter men misslyckas med att behålla kraft i kiten vilket innebär att jag sjunker ner igen. Eller, så får jag för mycket kraft i kiten när jag drar ner den i powerzone och gör en stilig faceplant. För övrigt kör jag en c-kite (naish torch 06 med 5te lina).
Skulle uppskatta om någon rutinerad kitesurfare skulle kunna ge mig några tips om hur jag kommer upp på brädan.
mvh SebastianJag kan visa dej:wink:
-
Det är en klassiker det där. Man bryter antingen vattenytan med ett plask eller så sjunker man sakta igenom =)
För att utveckla det som sagts tidigare:
När man startar så är det alltid bra att rikta brädan downwind för att slippa skywalking och annat kul. Sen när man kommer upp så svänger man av i en båge “bort från kiten” för att undvika det där med att sjunka igenom. Du kommer nu säkerligen få världens jävla fart samtidigt som det sträcker i linorna och du ser stranden närma sig otrevligt fort. Då finns det två bra alternativ:1) Sväng ned mot kiten igen. Du kommer nu tappa all fart igen och sjunka igenom som du är van vid. Detta är nödlösningen.
2) Lägg mer tryck på bakbenet, håll fram höfterna och var rak i ryggen samtidigt som du svänger upp ännu mer från kiten. Nu kommer de bromsa upp kiten med hjälp av vattnet och förhoppningsvis även ta höjd. kiten kommer vandra ut lite mot kanten av vindfönstret och inte dra lika hiskeligt. (Har du inte bra tryck på bakbenet kommer brädan studsa fram och du kommer göra en assplant av rang och försvinna i ett vattenmoln. Det är kul för folk på stranden om du gör det.)
Till sist: Ju långsammare det går, desto mer höjd tar du.
Kör hårt. -
Kite’are e helt underbara människor, de e i princip bara att rycka tag i första bästa som ser ut att ha lite koll på beachen om du har frågor, det vinner alla på. Du lär dig surfa snabbare och spoten blir säkrare och roligare för alla 😀 kör hårt bro!
-
Exakt, var inte rädd för att hugga folk och fråga. Dom kan se hårda ut med shortsen utanpå våtdräkten, men det är bara en fasad.
-
Efter att ha läst alla dessa underbara tips är du nu i princip uppe på brädan och kör. åtminstone mentalt. Då gäller det att hålla sig kvar på brädan.
Här kommer en liten utveckling av det skotten snackade om “DONT PULL ON THE BOOM” Med en bow är det ganska lätt att justera kraften men med C-kites är det lite knepigare. Är vinden svag gäller det att optimera kraften ur draken. En enkel tumregel är att när kiten ska uppåt, från vattnet, måste bommen skjutas uppåt ifrån kroppen, och när kiten är på väg neråt, kan man dra ner bommen mot sig. Gör man tvärt om och drar ner bommen mot sig när kiten är på väg uppåt bromsar man den ganska effektivt och man sjunker… observera att detta främst gäller lättare vindar.
haffa som sagt någon på stranden och fråga, men titta även noga på de som kör för fullt och försök lista ut hemligheterna. Ofta är det lätt att göra men svårt att förklara.
Kör hårt!
Logga in för att svara.