Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!
-
Hur kul är formula om man inte tävlar!!!!!
surferboy svarade 21 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 32 Svar
-
Hur stor är egentligen skillnaden mellan en stor Freeride widestyle á la Sting Ray TT 160 och en formula?
Enligt Surfersparadise katalogen är en freeride widestyle alltid att föredra framför formula om man inte tävlar. Men om man ändå ska skaffa en så pass stor bräda kanske man ska gå fullt ut, eller?
Man vill ju inte riskera att se någon plana för fullt på en formula samtidigt som man själv står still på en freeride widestyle. Särskilt inte när man som jag, ser den stora brädan som ett eventuellt köp bara för att få plana de dagar freestylen är på tok för liten.
Någon som provat bägge, och som kan delge erfarenheterna här?
Vill inte riskera att köpa fel!/André
-
Visserligen är dom ömtåliga, men det är samtliga räjserbrädor för att hålla låg vikt, oavsett om det är en liten dw slalom eller en fw, ska det gå fort så……..
Min erfarenhet är att det inte är på vattnet som man seglar sönder dom, det är ganska sällan det “ballar” ur i de vindar som man oftast seglar en formula på (förutom eliten, skillnad mot oss glada formula amatörer). Vi seglar dom oftast i vindar mellan 4-8ms, sedan är det mindre prylar som gäller. Och i det vindregistret händer det inte så där hemskt mycket överraskande saker som i en kuling. Näää…..det är på stranden det oftast händer saker tycker jag, vassa stenar, vindby som får grejerna att fladdra iväg mm plus att den är lite omtymplig pga av sin bredd, men igengäld får du segla så ofantligt mycket mer.Receptet för det är att alltid ha boardbagen till hands. Sedan tycker jag att en skråma lite här och där inte är hela världen, finns ju Dr ding och det går att få det bra igen, sysselsättning när det inte blåser. Och det är faktiskt inget som påverkar prestandan! -
Jag har provat bägge och valde för ett år sedan att skaffa en formulautrustning. Skillnaden ligger i precis det som du skriver nämligen planingsegenskaperna i extrem lättvind. Det skiljer några sekundmeter mellan när en formula-utrustning och en widestyle/freeeide bräda planar.
Dels har formula/racesegel cambers vilket har störst betydelse för stora segel, dvs segel från 12,5 ner till 7 kvm. De är viktiga för att seglet har en optimal profil även mellan vindkasten vilket medför att att du inte tappar planingen ens i vindluckorna då fartvinden hjälper dig att plana vidare till nästa vindby. I gränsvindar är det oftast mycket byiga vindar så vindluckorna kommer du inte ifrån ens på öppna havet.
Dels har brädans bredd och fenans djup en stor inverkan på planingsegenskaperna. Fenan motverkar kraften i ett stort segel och skapar lyft. Stor fena – mycket lyft – tidigare planing. En freestyle/freeride bräda har i regel kortare fenor, typ 56 cm jämfört med 70 cm, och detta säger sig självt. En widestyle kan aldrig plana lika tidigt som en formula.
Brädans bredd och fenans djup avgör också hur stort segel man kan ha på brädan. En formula som är ca 1 m bred med en 70 cm fena kan ha ett 12,5 kvm segel. En Widestyle typ AHD Free Diamond 87 (87 cm bred, 150 l och ca 60 cm fena) kan ta 11 kvm som störst. Seglets storlek har självklart betydelse. Speciellt som alla formulasegel är utvecklade efter principen att 12,5 – 10,9 kvm är lättvindssegel med fokus på lättplanande, 9,8 – 8,0 kvm är hårdvindssegel, dvs skall klara att seglas extremt överriggat. Då tullar man normalt på lättvindsegenskaperna.
Mitt tips är att köpa en formula-utrustning om du inte är helt nybörjare. En formula kräver lite mer av seglaren än en widystyle som garanterat är världens mest lättseglade brädtyp.
Mvh,
Gustav
Wallén Active Sports -
Tack för det uttömmande svaret!
Det blir helt klart en formula med typ en 11.0-11.5 för mig, när ekonomin tillåter det dvs. Börjar tröttna på att bara snurra segel på freestylen de dagar det är precis för lite vind, samtidigt som formulagänget tokspeedar runt omkring mig som små bålgetingar 🙂Borde kunna gå direkt ner till freestylebräda med 6.3-7.0 sedan när vinden ökar, ellerhur?
/André
-
Jag kommer aldrig upp i din klass, Getwet69
Har lite andra hobbies att roa mej med när det blåser under 7.0. Men skulle jag börja tävla hade det säkert blivit Formula. Är lite sugen faktiskt.
Tävla i freestyle är för mej helkört inser jag… -
Men vilken storlek kan man börja med om man bara kört 6.3-7.0 som störst på en vanlig bräda? 12.5 låter helt omöjlig, 11.0 extremstort. Jag funderar liksom andra på att skaffa mig en större bräda med större segel för att ha lite roligare i sommar…
-
Runt 10.0 ser jag att det är många som kör, och där finns det rätt mycket på beg marknaden också. Om det sedan är det bästa för just dig vet jag inget om. Men det verkar som det är en populär storlek att börja med, tror även att det är mycket lättare att hitta mast och framförallt en bom till den än en 12.5.
-
helt klart…ska du köpa stort så ta i ordentligt…
annars blir det som dom säger…du planar fortfarande inte lika tidigt som de andra…men lite teknik kan du hålla formulan tills det blåser freestyle…
-
väntar man på lågtryck och de enstaka blåsiga
högtycksdagarna så duger väl vågbräda, slalom, frestyle
utmärkt, det är lite som ketchupeffekten allt eller inget.
Vill man däremot ha mycket seglingstid så
skall man nog skaffa ett fetto eller ladugårdsdörr, men går dom att segla i 10m/s++, knappast.
Hörde av en ganska duktig seglare att formula är
överlägsna i höjdtagning, inget annat som hänger mer där.
Men att fettona tom blir omseglade av vågbrädor på halvvind,
bara det blåser.
Själv har aldrig seglat formula, väntar på lågtrycksdagarna
istället. -
Fortsätt vänta! Nu drar jag ner till havet för lite skön kvällssurf i solen….
/Jonas
-
Satsa på 10-11 kvm beroende på vad du hittar på marknaden. Jag seglade med 9,8 som störst till min AHD Free Diamond 77 och gick sedan över till Formula med 10.9 som störst förra året.
I år har jag samma formula bräda (AHD Formula 95 One-K) men har skaffat 12,5 som största. -
Hur stor är skillnaden på de sista 1,6 m2 i planing och hanterbarhet? Överväger prestanda, svidandet i plånboken pga att man behöver en ännu längre mast och bom? 🙂
Antar att när vi pratar så här stora segel, är karbonbom ett måste….eller? Det blir inte billigt med ett formula kit inser man snabbt, men det kostar ju att ligga på topp! Det handlar väl som vanligt om prioriteringar 🙂
/André
-
Här är det olika skolor som gäller. Vissa anser att det inte är någon större skillnad på 11 kontra 12.5, andra tycker det är det….så vem vet förutom den som provat?
Men jag tror att jag kommer sanningen ganska nära om jag säger så här:
Skillnaden är inte så stor på halvvind och slör, om du inte vill ha det fullkomliga tävlingskittet! 12.5 antar jag ger mer på kryssen och det är fundamentalt på en tävling, viktigt som attan. Men vill du inte ligga på toppnivå och istället föredrar att bränna runt i viken och kanske ställa upp på en och annan amatörtävling så misstänker jag att 11.0 räcker väldigt långt.
Precis som du påpekar så medför en 12.5:a en del merkostnader på både bom och mast. Carbonbom är ett måste på dessa storlekar, tror knappast att det finns i alu och om det nu finns är det inte att rek.
Min egen reflektion på det hela är att satsa mer pengar på två tre stycken riktigt bra fenor (köp beg av grabbarna formula) med mycket lyft kontra mindre lyft för att kunna trimma in kittet istället för en 12.5 om jag inte seriöst vill tävla. Fenorna påverkar betydligt mer än vad man tror! -
Skillnaden är märkbar men kanske inte så stor som man kan tro. Det beror ganska mycket på hur stor och tung du själv är, hurpass duktig du är på att pumpa samt hur desperat du är efter att kunna surfa varenda minut året runt. Ett 12.5 är ett måste om du verkligen skall kunna få ut maximalt av årets alla lättvindsdagar, men ett 11.0 ger dig duktigt många seglingstimmar det också, jämfört med tex en 7.0:a.
Själv seglade jag på 10,9 som största segel hela förra året utan att känna mig speciellt handikappad av att inte ha större. Jag har främst skaffat mig ett 12.5 för att känna på skillnaden. Det har ju varit ett sådant tjat om att det är så himla bra med 12.5…
Gör ditt val efter vad du hittar på beg. marknaden alternativt i butikerna.
Vi har nya fjolårs formulabrädor (likadana som den jag själv seglar på) till kanonpriser om någon är intresserad.
Mvh,
Gustav
Wallén Active SportsPS. följ bannern i toppen för att gå till vår hemsida…
-
12,5:an kommer faktiskt främst till sin rätt på slören då ett 11.0 lättare faller igenom, dvs tappar planingen. Det krävs ganska mycket överriggat för att man skall kunna köra med fullt drag på djup slör eller ännu hellre på läns med överskotat utav bara h-v-te. På kryssen märks knappt storleksskillnaden alls. 11.0 kan t.o.m ha en fördel då riggen är lättare.
Logga in för att svara.