Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur laga Starboard wood på bästa sätt.
-
Hur laga Starboard wood på bästa sätt.
Publicerad av tjabba på 22 februari, 2011 vid 16:58Tänkte kolla runt lite inför en ev lagning av brädan på ett vettigt sätt.
Köpte en Starboard wood bräda som hade ett hål i storlek av en 5krona + lite till i baken på ovansidan ,samt även lite under, i nuläget väntas det besked från bussgods som klantat sig i leveransen och lyckats trycka till brädan.(hoppas dom erkänner fel).
Om det blir så att man får laga själv hur gör man detta på bästa sätt och vad skall jag använda för material,kan tilläggas att jag byggt brädor på 80talet med både epoxi och polyester,så viss vana finns.tjabba svarade 13 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag byggde också ett otal antal brädor på 80-talet. Nyligen lagade jag en betydligt mindre skada – modell 5 cm spricka på en ny JP XCite – med billig quick-epoxy och vanlig glasfiberväv som legat många år på vinden. Jobbar man snabbt med denna epoxy så är det inga problem och resultatet blir stenhårt. Sedan är det bara att slipa och spruta på lite färg. Mvh Herr Pelegrin
-
Använd inte “billig quick epoxi” om du kan undvika. Jag är verkligen ingen rutinerad lagare, men till och med jag märker stor skillnad på den bättre epoxi jag använde senast (West Systems från Erlandssons Brygga) mot det där andra limkladdet jag i min tidigare enfald trodde var lagningsepoxi… det är lim och inget att laga ordentligt med.
Dessutom tycker jag att den där skadan längst bak på brädan ser rätt rejäl ut då det brukar vara ganska bra med förstärkningar just i det området, så det förtjänar en lite bättre lagning.
Tips om lagningar finns det hur mycket som helst här på Surfzone, sök och du skall finna. Svenne är guru på området, även boardlady kan vara värd att kika på.
-
Tänk på att gammal epoxi tappar egenskaper och blir spröd om den har fått stå några innan den blandas. Sök i lagnings-forumet så hittar du säkert några hundra inlägg från mig om hur du lagar. Om du fortfarande känner dig osäker så ring mig så berättar jag mer än gärna hur du ska gå tillväga. 076-215 80 20.
Att det är en wood har ingen större roll, du lagar på samma sätt som alla andra brädor. -
Svenne;647535 wrote:… och blir spröd om den har fått stå några [this space unintentionally left blank] innan den blandas…
Månader? År? Sekel?
-
sode;647565 wrote:Månader? År? Sekel?
Det beror på sort, men de flesta garanterar inte egenskaperna efter ett-två år (billigare inte problemet i sammanhanget). Om den har kristallerat sig går det att mjuka upp den i värmeskåp eller i vattenbad runt 40 grader. Har förpackningen öppnats så finns dessutom risk att härdaren har oxiderat eller dragit åt sig fukt.
-
sode;647565 wrote:Månader? År? Sekel?
Kan ju inflika att dunken som epoxi levereras i har begränsat liv. Precis som alla plastdunkar. Hade köpt 5 kg SP Epoxi till något projekt som aldrig blev av. (händer väl bara mig? eller) När jag vid städning av förrådet (troligen ca 10 år senare) insåg att mängden minskat i dunken så förstod jag att det var dags för återvinningstationen. Väl där så började dunken läcka ut den nu ganska tröga epoxin… Kände mig som en idiot när det rann på deras betonggolv o bad om ursäkt.
Var dock glad att den inte spruckit när jag bar den genom lägenheten. -
Vill bara lägga till att “limkladdet” quick-epoxy visst fungerar på mindre skador och inte kladdar mer än vanlig epoxy. Det härdar blixtsnabbt så det gäller att veta vad man gör. Resultatet blir dock stenhårt. Det fungerar om man har en liten skada och har lite brådis. Vid större skador eller om man är osäker på att plasta behöver man självfallet mer tid på sig och då passar vanlig epoxy bättre.
-
Visst funkar epoxilim som lagningsepoxi. Jag kör själv med en liten spruta plus några väl valda fiberlappar som lagningskit, det är bättre än dingstick och liknande deg.
Men det är inte bra som lamineringsepoxi, bara hjälpligt bra och långt från lika bra som en riktig epoxi oavsett potlife. Du kan få köpa epoxi av mig med samma potlife som har fyra-fem gånger bättre hållfastvärden än lim i spruta. -
Nu är grovjobbet gjort,efter att ha slipat ner färgen runt det skadade området så konstaterades att väven verkade ha klarat sig utan några större skador ( lite sprickor).
Tjejen som jobbar i sjukvården fick med sig en spruta modell större med tillhörande nål hem,och med denna fylld med lamineringsepoxy kunde jag genom små hål som jag borrat vid skadorna mätta med epoxy inne i brädan,och sedan efter detta lägga på en vävbit från ovansidan runt till undersidan som också fått en liten spricka,och lagt på epoxy runt det hela.nu väntar vi bara på att det hela skall härda och sedan återstår bara finishjobbet
Logga in för att svara.