Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur långa Hängseletampar?
-
Hur långa Hängseletampar?
Publicerad av aterfallssurfarn på 27 maj, 2005 vid 10:43Vilken längd på hängseletamparna passar bäst för slalom/freeride (i kombination med sittsele)? Blir det lättare att köra överriggat med korta hängseletampar?
sailortrash svarade 9 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Jag tycker det handlar om vilken bog man seglar. På kryssen vill jag ha så korta tampar som möjligt och lite till, på halvvind kan de vara lite längre och slörar jag brant med tokdrag i seglet vill jag ha rejält långa tampar så jag kan luta riggen rejält framåt och ändå luta mig lite bakåt.
-
Problemet är att det är väldigt individuellt hur långa tamparna ska vara. Så det är bara att prova sig fram.
På frågan om det är enklare att köra med kortare tampar så är svaret ja……men det är inte ultimat. Man “fuskar” till sig en lättare segling och tappar effekt istället, oftast iaf beroende på vilken teknik man har.
Observera att det INTE är vare sig bekvämt eller speciellt avslappnat att segla slalom, precis som formula, bända, jobba, pressa och våga!
-
Det är inte nödvändigtvis lättare att köra med kortare tampar. Det som är lätt är den där avslappnade lagomseglingen med korta tampar, lagom fart i seglet och ganska upprätt ställning. Kanske står man också i mer centralt placerade stroppar. Jag hyrde en bräda för några veckor sen, den hade såklart stropparna långt in och då var jag tvungen att ändra nästan hela mitt trim för att segla någorlunda bekvämt.
Med full sula blir det däremot ett annat läge. Korta linor betyder lite utrymme att reagera på oväntade saker och när det börjar gå undan kan det bli rätt läskigt. Med riktigt full sula förlänger nog de flesta sina linor en bit av hälsoskäl. Finian Maynard och Dave White (som kör med extremt korta linor eftersom hans mage gör att kroken hamnar rätt nära bommen) gör också det.
-
Återaktiverar en gammal tråd här som fortfarande känns aktuell…
Det måste väl bero en hel del på hur långa armar och hur långt man har ner till hängselekroken..? När man surfar freeride så vill man väl ha raka armar ungefär axelbrett mellan händerna när man kör vanlig myskryssning?? -
Mauisails skriver så här om sina egna vario linor.
Adjustable Harness LinesThe 20″-24″ and 22″-28″ are used for light wind course racing, for smaller people and light wind free sailing. The 26″-32″ are used for extreme wave, free race or high wind course racing.
-
Med dessa kan man själv bestämma utifrån varierande förhållanden. Tampar med vario-funktion värd namnet:
-
Jo, Chinook Race har jag med, Väldigt nöjd med dessa! 🙂
Frid!
-
Tamparna kan givetvis inte vara så långa så du inte når bommen…där har du din första begränsning som brukar vara runt 30″.
Den andra är vilken bomhöjd som du trivs bäst med eller funkar bäst med din utrustning. Min erfarenhet säger att bomhöjd är kopplat till kroppslängd, inte till st. På segel eller bräda. I överriggat sänker jag bommen ngt för bättre ko troll, men det brukar leda till att jag böjer ryggen obekvämt när jag planar upp. Bra bo höjd för mig oavsett utrustning är mellan nyckelbenen och näsan. Detta intervall kör jag från 4.2-11.0.
3:e, sittsele kräver lite längre tampar överlag. Annars blir det svårt att kroka i och ur, samt att verkligen sätta dig i seglet när du planar. Är tamparna för korta tvingas du upp på, eller så drar du ner seglet för långt mot dig och sabbat vinkeln mot vinden alt. Tappar planing. Om du kör 26″ på midjesele, kör 28 på sittsele.
Logga in för att svara.