Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur länge överlever man i kallt vatten?
-
Hur länge överlever man i kallt vatten?
Publicerad av kiters_se på 15 december, 2009 vid 18:30Om det skiter sig, hur länge överlever man i 3-4 gradigt vatten men en våtis 6/5/4.
Peter
yann svarade 15 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Med min extremt feta och underbara Xcel Infinity 2010 6/5/4 skulle jag säga tills det blev sommar och jag dog av algblommingen i vattnet… eller något liknande…
-
Denna tabellen är utan dräkt men med en så fin dräkt håller du dig säkert vid medvetande nästan en hel timme.
-
nordstedt;592372 wrote:Denna tabellen är utan dräkt men med en så fin dräkt håller du dig säkert vid medvetande nästan en hel timme.
kapten vet 🙂
-
med tanke att det inte är några problem att ligga i och vågsurfa tills man är alldeles för trött och inte det minsta kall så klarar man sig nog ganska länge
-
När Henke skejtare och jag var nya så kiteade vi mycket på vinterhalvåret både när man fick gå ut på isen och när man kunde hoppa i direkt jag hade då en 5/4/3 våtdräkt och det funkar i cirka en timme men det har inte med våtdräkten att göra utan fingrarna som blir för kalla då.
När det gäller vinter dykning så har jag för mig att det funkade ganska hyffsat i cirka 30min sen var det fingrar och delar av ansiktet som sa stopp. För ren överlevnad om du bara rör dig och pissar i dräkten så kan du säkert klara dig en 2-3 timmar utan problem. Orkar du sen inte röra dig längre så går det betydligt fortare såklart. Hur man sedan skall göra med dom som använder hel våtdräkt när det är högsommar och solen strålar typ 25 grader? tja enda logiska lösningen borde vara att dom börjar med knyppling istället och håller sig borta från vattnet! 😉 -
Du klarar dig så länge du orkar röra på dig. Jag har legat i 3h utan några som helst problem även med de gamla dräkterna utan hålfiber. Det jag haft mest problem med har varit fingrarna men med ett par våtis-tumvantar i backup så är det inga problem.
Logga in för att svara.