Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur länge överlever man i kallt vatten?

• oharris

Medlem
    15 december, 2009 vid 18:40

Med min extremt feta och underbara Xcel Infinity 2010 6/5/4 skulle jag säga tills det blev sommar och jag dog av algblommingen i vattnet… eller något liknande…

• emil-2

Medlem
    15 december, 2009 vid 19:25

men Fredde, ska du leva på saltvatten då eller ?? 😉

• nordstedt

Medlem
    15 december, 2009 vid 19:37

Denna tabellen är utan dräkt men med en så fin dräkt håller du dig säkert vid medvetande nästan en hel timme.

• hildingdude

Medlem
    15 december, 2009 vid 19:41
    nordstedt;592372 wrote:
    Denna tabellen är utan dräkt men med en så fin dräkt håller du dig säkert vid medvetande nästan en hel timme.

kapten vet 🙂

• luuddee

Medlem
    16 december, 2009 vid 07:30

med tanke att det inte är några problem att ligga i och vågsurfa tills man är alldeles för trött och inte det minsta kall så klarar man sig nog ganska länge

• skotten

Medlem
    16 december, 2009 vid 17:30

a hood makes a huge difference though.

• farbrordane

Medlem
    30 december, 2009 vid 18:47

Här kan ni läsa lite om hypotermi
    http://sjoraddning.blogspot.com/2009/12/kallt-vatten.html

• patrikol

Medlem
    31 december, 2009 vid 08:18

När Henke skejtare och jag var nya så kiteade vi mycket på vinterhalvåret både när man fick gå ut på isen och när man kunde hoppa i direkt jag hade då en 5/4/3 våtdräkt och det funkar i cirka en timme men det har inte med våtdräkten att göra utan fingrarna som blir för kalla då.
    När det gäller vinter dykning så har jag för mig att det funkade ganska hyffsat i cirka 30min sen var det fingrar och delar av ansiktet som sa stopp. För ren överlevnad om du bara rör dig och pissar i dräkten så kan du säkert klara dig en 2-3 timmar utan problem. Orkar du sen inte röra dig längre så går det betydligt fortare såklart. Hur man sedan skall göra med dom som använder hel våtdräkt när det är högsommar och solen strålar typ 25 grader? tja enda logiska lösningen borde vara att dom börjar med knyppling istället och håller sig borta från vattnet! 😉

• yann

Medlem
    31 december, 2009 vid 19:08

Du klarar dig så länge du orkar röra på dig. Jag har legat i 3h utan några som helst problem även med de gamla dräkterna utan hålfiber. Det jag haft mest problem med har varit fingrarna men med ett par våtis-tumvantar i backup så är det inga problem.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur länge överlever man i kallt vatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.