Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hur långt flög jag egentligen?
-
Jag uppskattar alla som skrivit, jag trodde inte det skulle bli så många, jag kan säga att jag har kitesurfat sedan 2005. En slingshot turbodiesel 2, 9:a var den draken jag vågade mig ut med.
Efteråt var man glad när man skrev mailet, inte för att verka häftig, jag är säker på mig själv så behöver inte vara sådan.Nä ärligt talat så var jag glad att det gick så bra för mig, det kunde varit värre. Men jag hade änglavakt, ibland har man faktiskt bara tur i oturen.
Ville bara tipsa och tacka egentligen.
MvhMario (salsakung)
ps. det sjukaste var att jag hade en magkänsla över att nått skulle gå snett idag, tugga på den ni.
Godnatt
-
Jag var med Mario Så jag vet.
Först vill jag säga att mario tycker inte det är ballt han är mer lycklig över att ha inte kom till skada. Vad ni tycker eller vad ni skriver så kan personer verka ologiska om man är i chock.
Jag tror att mario var lite skärrad efteråt.
Väl på plats pumpade vi upp drakarna och det blåser som någon beskrev det 11 ms lite mer i byarna det så bra ut för att kunna gå ut. För den delen var det inga mörka moln på himmelen då hade dragit över land. Se vindarna när vid lernacken vi var där vid 18:00 tiden.
Station 1227 – Lernacken
Mätningstid Medelvind Riktning
23/06 20:00 11,0 m/s V
23/06 19:30 11,5 m/s V
23/06 19:00 10,5 m/s V
23/06 18:30 12,9 m/s V
23/06 18:00 11,4 m/s V
23/06 17:30 11,7 m/s V
23/06 17:00 11,2 m/s V
23/06 16:30 9,2 m/s V
23/06 16:00 10,0 m/s V
23/06 15:30 9,9 m/s V
23/06 15:00 8,6 m/s V20 min efter att Mario landade i trädet så steg vindstyrkan upp till 18 ms det var mer än den aktuella prognosen.
Vad som hände var att Mario stod för nära sandkullen som generade lyft, den lilla kullen kan tydligen genera lyft vid den vindstyrkan. Så det är säkrare att gå ut i vattnet och launcha där i stället. Och det bör skrivas in någonstans så att inte fler gör samma misstag.
Döm heller inte Mario för antalet inlägg som han har gjort han gick faktisk och utbildade sig för flera år sen, han är utbildat sig så slut på spekulationen om han är utbildat. Han har surfat från och till de sista åren.
Sen är är det mycket snack om vilken storlek på kiten jag gick ut med min 9 och jag med min 7 osv
helt ointressant, vad som är intressant om du har samma skills, hur mycket väger du med din storlek till kite, själv väger jag 120kg . Det går inte alltid att prata kite storlek med någon kitare som väger 60 – 70 kg. Vi har helt enkelt olika referenser. Jag har varit ute med en 14kvm när det blåst 10ms och 14 ms med min 11a utan att använda min depower.Nu gick det här tillbudet lyckligt till och jag tror att vi som stod på marken blev lika skrämda som mario.
För att gå vidare med denna erfarenhet så är det säkrare att starta en bit ut i vattnet när det blåser mer än 8ms. Och för att förhindra fler olyckor av samma slag måste vi informera varandra om att det är lätt att bli lofttad vid sandvallen.
-
@Gadget 477129 wrote:
Och som Henrik säger, det finns inget humoristiskt i det som hände, du kunde lika gärna suttit i en rullstol och dreglat nu! :mad2:
Det är heller inte så bra att sparka på någon som redan ligger ner.
Jag vill minnas av min egen reaktion när jag hade fått mig en flygtur i Lundåkra att jag försökte mig på lite skämt.
Självklart förstod jag att jag haft en oerhörd tur och självklart förstod jag vilka fel jag hade gjort… för mig handlade det om att behandla händelsen på något sätt.
Ofta så kan faktiskt de som ser något sådant hända få en minst lika stor chock och genom att vara lite humoristisk så slappnar både man själv och de av lite och man kan kanske återfå balansen något.
Jag skrev här på forumet om min händelse och fick en bra respons då jag själv kommenterat mina misstag. Tipsen som jag fick i inläggen tog jag tacksamt till mig oxå. Som tur väl var så var det ingen som ”angrep” mig som person och sa att jag varit korkad osv… Hade inte varit kul att läsa efter en sådan upplevelse som man hade klarat sig undan helskinnad…Bara för att man skriver ett inlägg i någon nyans så innebär inte detta att man tänker eller ens har agerat på det sättet som DU/NI uppfattar det.
Det är bra att ge kritik och att ge förslag osv men man behöver som sagt var inte sparka på någon som ligger innan man vet vad som hänt och vad det varit för attityd på plats.
-
ankii;477056 wrote:5) Hjälp Ankii komma på ett sätt att lösa dessa problem vi ser på spotsen!
Som jag ser det så är det information som gäller, att det disskuterars utan att någon ser ner på en och kallar den dum som berättar vad som har hänt (alla är inte lika brigta att skriva som du). Skriv in varningar på våran spot guide om vad som kan vara farligt, tippsa folk om den. Sätt upp skylltar som talar om vad som kan vara farligt vid olika vind och väderförhållande.
Sen är det skillnad på exemplvis 12ms och 12ms, om den är jämn eller byig från vilken vindriktning mm. sådan information kan var viktig att veta på de olika spotsen. Jämför med pilots bökerna som de flesta fartyg har som seglar runt jorden har för att känna till de olika förhållande på var de seglar.
Vi kan bara bli bättre och säkrare om vi informerar varandra mer.
-
@Thorbjorn 477194 wrote:
Jag var med Mario Så jag vet.
Först vill jag säga att mario tycker inte det är ballt han är mer lycklig över att ha inte kom till skada. Vad ni tycker eller vad ni skriver så kan personer verka ologiska om man är i chock.
Jag tror att mario var lite skärrad efteråt.
Väl på plats pumpade vi upp drakarna och det blåser som någon beskrev det 11 ms lite mer i byarna det så bra ut för att kunna gå ut. För den delen var det inga mörka moln på himmelen då hade dragit över land. Se vindarna när vid lernacken vi var där vid 18:00 tiden.
Station 1227 – Lernacken
Mätningstid Medelvind Riktning
23/06 20:00 11,0 m/s V
23/06 19:30 11,5 m/s V
23/06 19:00 10,5 m/s V
23/06 18:30 12,9 m/s V
23/06 18:00 11,4 m/s V
23/06 17:30 11,7 m/s V
23/06 17:00 11,2 m/s V
23/06 16:30 9,2 m/s V
23/06 16:00 10,0 m/s V
23/06 15:30 9,9 m/s V
23/06 15:00 8,6 m/s V20 min efter att Mario landade i trädet så steg vindstyrkan upp till 18 ms det var mer än den aktuella prognosen.
Vad som hände var att Mario stod för nära sandkullen som generade lyft, den lilla kullen kan tydligen genera lyft vid den vindstyrkan. Så det är säkrare att gå ut i vattnet och launcha där i stället. Och det bör skrivas in någonstans så att inte fler gör samma misstag.
Döm heller inte Mario för antalet inlägg som han har gjort han gick faktisk och utbildade sig för flera år sen, han är utbildat sig så slut på spekulationen om han är utbildat. Han har surfat från och till de sista åren.
Sen är är det mycket snack om vilken storlek på kiten jag gick ut med min 9 och jag med min 7 osv
helt ointressant, vad som är intressant om du har samma skills, hur mycket väger du med din storlek till kite, själv väger jag 120kg . Det går inte alltid att prata kite storlek med någon kitare som väger 60 – 70 kg. Vi har helt enkelt olika referenser. Jag har varit ute med en 14kvm när det blåst 10ms och 14 ms med min 11a utan att använda min depower.Nu gick det här tillbudet lyckligt till och jag tror att vi som stod på marken blev lika skrämda som mario.
För att gå vidare med denna erfarenhet så är det säkrare att starta en bit ut i vattnet när det blåser mer än 8ms. Och för att förhindra fler olyckor av samma slag måste vi informera varandra om att det är lätt att bli lofttad vid sandvallen.
Bra sagt!
Mitt inlägg i början riktade sig direkt till oerfarna kiteare.
Alltså i detta fallet inte Mario.När sådana här saker händer är det viktigt att vi använder oss av fakta och inte spekulationer.
Det visade sig denna gången att det var en ganska erfaren kitesurfare.
Vilket bara visar att det är ännu viktigare att vi alla nya som gamla tar det väldigt försiktigt speciellt när det blåser 10+ m/sTack för att du berättade vad som hände så att vi alla kan ta lärdom av detta.
Den gången det händer mig så skall jag göra det samma.
-
Ber om ursäkt min mening var inte att verka dryg,men av rubriken och sättet att skriva fick man intrycket av att han tyckte det var en häftig grej och inte en varning till andra.
-
Är ni många som kör upp draken i klockan 12 och känner på vinden nedanför en vall i +10 meter?
Starta draken på rätt sida och behåll den lågt så att du inte behöver köra upp den i 12 i hård vind.
Var en av alla saker som jag fick lära mig av Falle då han lärde mig.Ursäkta igen Mario meningen var inte att idiotförklara dig,
men den dagen någon skadar någon oskyldig kommer vi att få problem. -
WHERE IS THE LÖVE BOYS, Lönt å skälla å gnälla. var glada att killen inte skade sig istället.
-
körde igår em i skälderviken med min 9:a, ganska läskigt. vädret ändrar sig snabbt när det blåser så mkt
-
@Krillan82 477278 wrote:
WHERE IS THE LÖVE BOYS, Lönt å skälla å gnälla. var glada att killen inte skade sig istället.
Alla är glada att killen inte skadade sig. Jag kan bara tala för migsjälv och det är att jag är verkligen trött på allt som händer just nu. Just när vi håller på att diskutera en lösning på onödiga olyckor, så dyker denna tråden upp. Det tar liksom aldrig slut. Det är just DET som många reagerar på. Det har inget direkt med killen som flög att göra. Sen att vissa har en liten hård ton är väl också för att det kunde slutat illa, det ligger redan en på sjukhus. Jag blev också upprörd för det var så onödigt (okunskap var orsaken).
Ta del av den information som skrivs och dra nytta av den. -
Hej,
Jag såg det hela, och blev otroligt lättad över att se killen, Mario, relativt helskinnad halvvägs in i skogen efter att ha sprungit in för att se hur det gick. Det kunde ha gått riktigt illa…Efter att ha sett det där gick vi ut en bra bit i vattnet för att launcha ivf…
Mario, jag vet inte om du kommer ihåg, men jag tyckte det såg ut som du drog bommen till dig när du väl börjat lyftas upp i luften, vilket gjorde att du kom högre upp och längre iväg?
Kanske var det nån instinkt för att hålla sig uppe, eller för att inte krasha i minigolfbanan? Som sagt, inte alltid lätt att komma ihåg, eller tänka rationellt i sådana situationer dock…/Simon
-
Jag hade härligt tryck på min 6:a rippher igår i habo. men inte hela tiden ibland var det jobbigt att få tryck i den. Jag körde oxå 8:a (full depower) men ibland var jag fan rädd. jag väger ändå 90. Det jag ville säga är att det var riktigt byigt igår. Skulle faktiskt tro att det var 20m/s i vissa byar. Sen är det ju inte så bra med den där vallen i kombination med byig vind. Jag har full förståelse om man inte vill launcha i vattnet med all sjögräs som fassnar på linorna, men det är ett måste i starka och byiga vindar. Jag tycker att attetyden på vissa inlägg är elaka och har en viss tendens till översittar attetyd. Inte riktigt kiteing mentalitet!!!
-
Jag tycker att det är lite missvisande med att säga att jag var ute med min 9a och jag med min sjua.
Hur mycket väger ni egentligen 60kg 90 kg eller som jag 120kg
Om jag delar 120kg med 11kvm så får jag ut att det blir 10,9 kg per kvadratmeter om någon väger 70 kg och är ute med sin 8 så blir det 8,75 kg vikt per kvm.
Jag vet inte om man kan räkna så??? Eller finns det någon som har gjort en bättre beräkning??
Sen har vi vindstyrkan dubblar man vindhastigheten så blir kraften i vinden 4 ggr mer.
-
jag – 55 kg
+
kite- 7:a, gammal C kite= filmkväll hemma istället
-
@SimonM 477295 wrote:
Hej,
Jag såg det hela, och blev otroligt lättad över att se killen, Mario, relativt helskinnad halvvägs in i skogen efter att ha sprungit in för att se hur det gick. Det kunde ha gått riktigt illa…Efter att ha sett det där gick vi ut en bra bit i vattnet för att launcha ivf…
Mario, jag vet inte om du kommer ihåg, men jag tyckte det såg ut som du drog bommen till dig när du väl börjat lyftas upp i luften, vilket gjorde att du kom högre upp och längre iväg?
Kanske var det nån instinkt för att hålla sig uppe, eller för att inte krasha i minigolfbanan? Som sagt, inte alltid lätt att komma ihåg, eller tänka rationellt i sådana situationer dock…/Simon
Blir du riktigt rädd drar du bomen mot dig automatiskt.Naturlig reaktion.
Logga in för att svara.