Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur långt flög jag egentligen?

• Kjello

Gäst
    25 juni, 2008 vid 12:17

Lite intressant Wibban, men en faktor vill man veta, hur beräkna ytan ?.
    Är det vingytan sett (platt/’no perspectiv’) rakt ifrån vindriktningen,
    eller projicerade ytan från där man står (tänker kite),
    eller hela vingytan när vingarna vrids platt (tänker vindkraft.propeller).
    Svårt !, jag tror på första alternativet. (när det gäller kite/segel, då blir ytan större när man skotar in)

• johnk

Medlem
    25 juni, 2008 vid 12:32

@Wibban 477606 wrote:

För att komplicera det ytterligare för mig själv så var jag tvungen att googla lite efter någon kul formel.

Hittade det här för att beräkna kraft man kan få ut av vinden för vindkraftverk:

(Kanske kan vara något för er som gillar att fundera på sådana här saker 😉 )

Here’s what I took away from the excellent talk by Dr. Jim Salmon of Zephyr North, at the PURE public meeting on January 15th, 2005. Basically, there’s a lot of math involved, and numerous things to consider when trying to obtain power from the wind. Here’s the main formula used to calculate wind ”power density”, a critical measurement when analysing your power potential:

Power Density = 1/2 × (air density) × (wind speed)³

What’s important in this formula are the relative terms. Note that power increases linearly as air density rises, but increases geometrically (cubed) as wind speed rises. So double your windspeed, and your power factor increases by 8 times! A small, sustained windspeed advantage, gained for example by a higher tower or better location, could make all the difference for commercial success. As well, air density apparently can vary by as much as 40%, depending on temperature and pressure. Cold winter winds are much better than summer breezes.

Our formula can be expanded:

Power = 0.5 x (air density) x (wind speed)³ x (rotor area) x (various efficiency factors)

Those factors include things like generator and gear-box efficiencies, but note the other term. As rotor area increases, your power increases in linear fashion too (eg. double the rotor area, double the power). And don’t forget that a wind turbine’s rotor area is a function of the square of the blade radius, so double the radius, and you quadruple the area!

vindhastigheten i kubik alltså. shit britt. Luftdensiteten är inte att förakta heller, det har man hört från mångas erfarenheter dessutom. I Läjet i Måndags sa någon att han kört många ggr i 45 knop vind i Egypten och aldrig känt sig överriggad så som i Läjet när det blåste 30.

Uppenbarligen skall det till en ganska komplicerad modell för att komma nära verkligheten, men de borde gå att förenkla till en tumregel som iaf är bättre än ”de flesta andra kör tolvor så det tar jag också”. Projicerad area, vindhastighet, vikt, lufttemperatur och luftfuktighet är ju iaf kända faktorer bara man har en medelmåttig vindmätare.

• johnk

Medlem
    25 juni, 2008 vid 12:38

@Kjello 477609 wrote:

Lite intressant, men en faktor vill man veta, hur beräkna ytan ?.

Ibland anges den av tillverkaren.

• Kjello

Gäst
    25 juni, 2008 vid 12:47
    johnk;477615 wrote:
    Ibland anges den av tillverkaren.

Ja-visst den anges, men om man ska beräkna kraft,
    då tror jag den som anges av tillverkaren inte ger allt,
    kraften kommer ifrån vinden rakt ifrån vindriktningen, vingytan sett därifrån är betydligt mindre
    projicerande ytan från tillverkarna, är beräknad sett plattskotat ifrån där man står.

”Exemplet vindkraftverk” visade mej ett problem, nästa problem, alla vingprofiler ger inte samma kraft.

Ger upp detta, för mycket som kan gå snett, ”tyg fladdrar”.

• johnk

Medlem
    25 juni, 2008 vid 13:11

Jag måste flika in en sak angående att hålla kiten högt. Antingen är det mina ögon det är fel på, eller så håller de flesta kiten kl 12 en längre eller kortare stund medan de är på/nära land – även de erfarna, utan att någon håller i där bak. Ibland för att kolla om man har lagom kraft, ibland på väg ut i vattnet, ibland för att det är trångt i luften och ibland för att det är lättare att gå (lathet). Dock brukar jag inte hålla till på spoter med nära objekt som skapar uppåtvindar. Så jag tycker det är lite hyckleri att skylla allt på det. Ni som aldrig gör detta behöver inte ta åt er.

Jag har blivit loftad på land en gång. Då höll jag kiten kl 14 men in ett trassligt ögonblick svepte den över till kl 11 och själv rörelsen gav mig lyft (och mer fart) som jag inte hade fått om jag haft den kl 12 från början. Jag tror att någon som håller i där bak och drar ut i vattnet ger större säkerhet rent allmänt.

• walle

Medlem
    25 juni, 2008 vid 13:47

du ska hålla kiten lågt för att undvika att bli loftad, håller du den 10, 11, 13 eller 14 eller är det fortfarande stor risk att bli loftad.

Håller du kiten vid 11 och inte har stenkoll på hur den uppförsig kan det helt klart bli värre än om du håller den rakt upp…, det eftersom kiten rör sig och genererar mera kraft + att den drar både upp och åt ett håll.

För att undvika loftning SKA man hålla kiten lågt, inget annat.

Men… det finns lägen då det e säkrare att hålla kiten kl.12! det på grund av omgivning och om det e trångt med flera kiteare.

ex Sanbergen(hagapark) på Öland är en spot som kan va lurig, där är vinden jätteturbulent nära marken och det är inte så gott om utrymme.
    Håller du kiten lågt är risken stor att kiten faller bakåt och kommer in i powerzone…

Där kan va bättre att hålla kiten kl12 tills det att någon kan ta mot dig eller att du kan åka iväg på vattnet.
    Men man ska alltid vara extremt varsam, gärna med en hand på releasen, vid sådana undantagstillfällen.

• patrikol

Medlem
    25 juni, 2008 vid 14:24

@walle 477626 wrote:

du ska hålla kiten lågt för att undvika att bli loftad, håller du den 10, 11, 13 eller 14 eller är det fortfarande stor risk att bli loftad.

Håller du kiten vid 11 och inte har stenkoll på hur den uppförsig kan det helt klart bli värre än om du håller den rakt upp…, det eftersom kiten rör sig och genererar mera kraft + att den drar både upp och åt ett håll.

För att undvika loftning SKA man hålla kiten lågt, inget annat.

Men… det finns lägen då det e säkrare att hålla kiten kl.12! det på grund av omgivning och om det e trångt med flera kiteare.

ex Sanbergen(hagapark) på Öland är en spot som kan va lurig, där är vinden jätteturbulent nära marken och det är inte så gott om utrymme.
    Håller du kiten lågt är risken stor att kiten faller bakåt och kommer in i powerzone…

Där kan va bättre att hålla kiten kl12 tills det att någon kan ta mot dig eller att du kan åka iväg på vattnet.
    Men man ska alltid vara extremt varsam, gärna med en hand på releasen, vid sådana undantagstillfällen.

Habo är ett sådant ställe bakom vallen är det omöjligt och farligt att hålla kiten lågt.

Så fort man däremot kommit över vallen så skall kiten hållas lågt.

• Kjello

Gäst
    25 juni, 2008 vid 14:44

Det va detta jag läste här, och tänkte till om.
    double your windspeed, and your power factor increases by 8 times!
    density apparently can vary by as much as 40%, depending on temperature and pressure.
    double the rotor area, double the power.
    A wind turbine’s rotor area is a function of the square of the blade radius, so double the radius, and you quadruple the area!
    (så där räknar dom inte med att den står still) kan liknas med cirkeln som kiten kan loopa.
    Komplicerat !, att veta angivna projicerade ytan på en kite (glömt hur effektiv profilen är), användbart bara för beräkning av ”maximala” kraften (i powerzone optimalt inskotat och loop),
    säger ingenting om kraften kl 12.

Glöm deras formel.

• kmodin

Medlem
    25 juni, 2008 vid 14:52

@jbo 477595 wrote:

Hmm, detta är intressant. Om jag tänker rätt: Effekten i vinden (energi * tid) är proportionell mot vindhastigheten i kubik, eller? Energin i vinden är ju proportionell mot hastigheten i kvadrat (W=mv^2/2) och effekten är energin * hur mycket vind som blåser igenom den tänkta ytan per tidsenhet, som i sin tur är proportionellt mot vindhastigheten. Alltså effekten proportionell mot v^3?

Fast kraften (”draget”) är väl iofs proportionell mot energin (W=F*s), så då borde kraften bli proportionell mot vindhastigheten i kvadrat, precis som Torbjörn säger. 12 m/s har alltså drygt dubbelt så mycket kraft som 8 m/s (12^2/8^2 = 2,25).

Detta är ju som sourra säger bara principer, finns en massa annat som påverkar. Men i enklaste fallet, om daken står stilla i powerzone, borde det kanske stämma. Synd att det fallet inte finns i verkligheten. Står den stilla kl 12 har jag ingen aning, då är det väl vingfysik, turbulens och sånt som påverkar.

Nån som kan reda ut?

Den ursprungliga frågan var, som jag förstår det, hur man jämför storleken på kites mellan två personer med olika massa. Låt oss lösa det problemet:

Alltså, vi gör antagandet att två personer med olika massa uppfattar samma ”drag” vid samma acceleration från draken. Detta är ett högst naturligt antagande eftersom gravitationsaccelerationen är konstant, så om person 1 precis lyfts från marken av kraften från draken, dvs accelerationen från draken är 9.82 i vertikal led, så innebär antagandet att person 2 känner samma ”drag” då även han/hon precis lyfts från marken.

Nästa antagande vi gör är att kraften från draken är proportionell mot drakens projicerade area mot vinden i kvadrat. (Detta går att motivera fysikaliskt, se tidigare inlägg.) Proportionalitetskonstanten beror på vindstyrkan, vilken är konstant i våra beräkningar. Alltså:

F = k*A^2 (1)

där: F = kraft, k = proportionalitetskonstant, A = projicerad area. Newtons andra lag säger att kraften är massan gånger accelerationen:

F = m*a (2)

från ekvation (1) och (2) får vi alltså:

m*a = k*A^2 => a = k*A^2/m (3)

Vi kan nu formulera problemet så här:

Hur stor drake behöver person 2 med massa m_2 för att känna samma ”drag” som person 1 med massa m_1 och drak-area A_1.

Lösning: enligt antagandet ska de känna samma acceleration från draken. Alltså, från ekvation (3) erhålls:

k*A_1^2/m_1 = k*A_2^2/m_2 => (A_2/A_1)^2 = m_2/m_1
    => A_2/A_1 = sqrt( m_2/m_1 )

Så, där har vi lösningen! Ett litet exempel: person 1 väger 100 kg och har en 10:a. Vinden är perfekt för person 1. Person 2 väger 120 kg. Vilken drake skall han välja? Jo, m_2/m_1 = 1.2 dvs A_2 = 10*sqrt(1.2) = 11, så om han har en 11:a blir den perfekt 😉

Jag bifogar ett diagram där man kan avläsa mass-ratio och se motsvarande area-ratio. Bra att ha med på stranden 😉

• johnk

Medlem
    25 juni, 2008 vid 15:05

@kmodin 477641 wrote:

[hejdlös uträkning]

Aloha för att någon har tråkigare än jag på jobbet 🙂

• Kjello

Gäst
    25 juni, 2008 vid 15:25

kmodin skrev;
    (…kraften från draken är proportionell mot drakens projicerade area… går att motivera fysikaliskt…

Projicerad yta på en vinge, kan inte ha samma betydelse som på en kite,
    där det går i ”olika” bågformer det måste ha en lite annan effect på trycket.
    svårt att veta när kites är så ”väldigt” olika, och tyg fladdrar.

flygplansvingar/propellrar har funnits länge så dom formlerna finns, men böjer sej helt tvärt emot.
    fallskärmar har också funnits länge, kan möjligen jämföras, glidtal mm, (liknar ju foilkites).

Farligt när en 10a, inte är en 10a projicerat, alla tänker inte så, bara det gör projektet onödigt.
    Bäst att alltid välja för liten och sina, för att senare byta upp.

• sourra

Medlem
    25 juni, 2008 vid 16:23

Temperaturens och luftfuktighetens inverkan har avhandlats här förut och jag tror att kall torr luft kunde skilja ca 5% mot varm fuktig luft (där torr är lättare, tro det eller ej).

• johnk

Medlem
    25 juni, 2008 vid 16:30

@sourra 477671 wrote:

Temperaturens och luftfuktighetens inverkan har avhandlats här förut och jag tror att kall torr luft kunde skilja ca 5% mot varm fuktig luft (där torr är lättare, tro det eller ej).

Att torr är lättare tror jag på, men kall luft har högre densitet än varm, så den största skillnaden måste vara mellan torr+varm och kall+fuktig luft?

Edit: Wikipedia säger att våt luft är lättare, så nu tror jag inte på dig längre Sourra.

• imported_thorbjorn

Medlem
    25 juni, 2008 vid 16:48

Håll kiten lågt för att undvika loftnning, hmm

Förra tisdagen då det blåste fint var jag på JP med min rev 11a och mina 120 kg. Jag körde hela tiden utan depower.

När jag skulle landa draken så kunde jag inte hålla emot den sista biten från halv 3 till 3 skorna håll inte emot , jag tog upp draken och försökte igen. Till sist så fick jag dra upp draken till 12 släppa bommen och dra i depowern med båda min händer och sen landa draken snyggt.

Lösningen är ju att depowra innan man går in. Vad jag vill säga att det inte alltid är säkert med den låga draken, eller är det reven som beter sig så???

• sourra

Medlem
    25 juni, 2008 vid 17:02

@johnk 477672 wrote:

Att torr är lättare tror jag på, men kall luft har högre densitet än varm, så den största skillnaden måste vara mellan torr+varm och kall+fuktig luft?

Edit: Wikipedia säger att våt luft är lättare, så nu tror jag inte på dig längre Sourra.

Sa fel menade rätt =)
    Torr är tyngre.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

46 av 72 svar juni 2008
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA