Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?
-
Hur liten fena kan man använda på en lättvinds slalom bräda?
rillestark svarade 16 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 26 Svar
-
MacTS;465826 wrote:tjutet kan bero på ojämnheter i bakre delen av fenan har jag hört…tyvärr inte helt ovanligt bland selects billigare modeller. Annars tycker jag att dom funkar bra
Fenan är inte select och är i perfekt skick. Inga ogemnheter. Men den är lite bakåt svept och väldigt tunn och flexibel baktill i nere i ändan.
-
JP’s egna fenor som de skickar med sina racebrädor tillverkas av MFC (Maui Fin Company), dessa fenor kan du beställa på nätet från t.ex Tyskland.
Har annars läst på de holländska forumen att Select fenorna årgång 2008 ska vara betydligt bättre och ska i princip vara tysta oavsett modell.
-
Tilläggas bör att Select-fenorna är ganska kraftfulla, så man kommer undan med ganska små fenor.
-
@40knots 465823 wrote:
Köpte en 32cm slalom fena för 8 år sedan som “tjuter”. Menar du att om man lägger på lite sprutspackel och gör fenan “trockare” så slutar tjutet? Vad är “sprutspackel” för något?
Sprutspackel finns på sprayburk. Det ser ut som en burk med billack. Täck för fenhuvudet och spraya på ett tunt tunt lager över hela fenan och slipa sen ren fenan med våtslippapper. När fenan är ”ren” igen så kommer du se att hela ytan är täckt med små porer som nu alltså är igenspacklade.
Eftersom detta funkar typ varje gång för att få tyst på ”billiga” fenor så är min teori att det är porerna i ytan som skapar resonans i fenan.
-
Runt 1990 skrev Henrik Sköldengren i Surfsport att fenan tjuter om dess bakkant är rundad, den ska vara rak, Några tag med en fil så är det fixat. Jag har provat men inte riktigt kommit fram till om det funkar eller inte.
Känns som nåt man provar på gamla avlagda fenor innan man provar det på nya fina fenan.
-
Den enda Henrik med ett liknande efternamn som jag vet som jobbat på/med surfsport heter SKÖLDENGEN i efternamn 😉
-
Rasmus_W;466486 wrote:Runt 1990 skrev Henrik Sköldengren i Surfsport att fenan tjuter om dess bakkant är rundad, den ska vara rak, Några tag med en fil så är det fixat. Jag har provat men inte riktigt kommit fram till om det funkar eller inte.
Fick liknande råd om Select Evo; sätt en linjal horisontellt längs sidan. Det skall inte vara något mellanrum mellan fena och linjal nära bakkant. Filade med fint våtslippapper och slipkloss. Funkade perfekt, från ångvissla till knäpptyst.
-
Joinar TB, ofta beror tjuten pa en dalig finish som kanske inte syns eller kanns vid forsta anblicken. Sprutspackel eller grundlack(finns pa biltema) fungerar utmarkt att fylla upp porerna med.
-
Roligt att ni läst min gamla artikel. Sköldengen är det..
Kunde inte låta bli att svara även om tråden är lite gammal.
Tjutet beror på att den normalt slumpmässiga turbulensen runt fenan av någon anledning hittar en egenfrekvens. Oftast beror det på någon typ av störning. Rund bakant som lätt ger en växelvis bildning av virvlar eller ojämnheter på ytan. I båda fallen rekomenderar jag att använda våtslip snarare än fil..
Denna typ av växelvis avlösning kallas för “Karmann avlösning” om ni vi briljera eller framstå som en fullständig nörd -
Hej Henrik!
Jag var me på JBSS training camp i Klitmöller i början av 90-talet & kommer fortfarande ihåg dina lektioner om “Loss” & “kontrol” eller någe dylikt. Detta har hjälpt mig mycke genom åren! 🙂
Är allt bra med dig?
Jag har fortfarande kvar Sailworks Race seglet på 4.1 kvm jag köpte av dig.
Använder det en gång vartannat år ungefär. 😉Frid.
/Richard S
Logga in för att svara.