Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hur liten vågis kan man köra?
-
hur liten vågis kan man köra?
vindsokaren svarade 12 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 27 Svar
-
Jag har också några vågisar liggandes som fås för en femhundring.
Ett par av dem garanterat quadifierbara. 🙂 -
den ser fin ut på bilden..men jag är lite feg och tror jag ska gå in över 90 liter allafall.
“quadifierbara” – betyder bygga om till 4 fenor eller? varför vill man göra det?
-
Om du skall ha en småbräda så tycker jag att 90 liter + är onödigt stort för en 77 kilos man som kan åka slalombräda.
85 liter, runt 58 bred och rätt vågig freestylewave är ett sjukt välbeprövat framgångsrecept för en man i din viktklass. Du vinner inte mycket alls på en snäppet större (planing, stabilitet, lätthanterlighet), men förlorar desto mer (manöverbarhet, kontroll, mer kul i mer vind).
Detta, såklart, förutsatt att man har en större bräda för dagarna med mindre vind. Och det har ju du.
-
ok
dr M. had me convinced…jag har gott om stora brädor faktiskt..
jag får ta en sväng förbi Tyresö och kolla på vindfantastens bräda helt enkelt.. -
Vindsökarens bräda är absolut en klassiker, har själv kört en sådan (fast 2002, se bild) och 500 makaroner för en sådan i fint, även halvbra, skick är ju kalas.
Dock är det en riktig vågis och bör ej jämföras rakt av med en modernare freestylewave i samma volymklass, då den är smalare (55 bred, därav namnet) med tunnare häck och har mer kurva i botten.
Som stabilt åk i mer och mycket mer vind är den dock klart bra och jag gillade verkligen den brädan.
-
snygg är den också…
ser dock ut som en us-box…går det att få tag på sådana fenor fortfarande?/mårten
-
Vågfenor ( och även mindre freeridefenor) för US-box är vanliga i butikerna och på köp och sälj här.
/Håkan
-
jo jag har sett dem, men mestadels på rea och jag trodde de var på väg ut. trodde att power box var den nya standarden
men det var ju bra antar jag
-
Du kan ju försöka få i en Powerbox i en vågbräda utan att boxen sticker upp på ovansidan. 😉
-
fast det vill jag inte…då lämnar jag in den på boardcorner…
-
Asså rrd fifty five rätt lik min andra vågbräda från 08 men lite smalare lite längre något senare planing än dom nya vågisarna.
men polykevlar håller bättre om man gillar att dansa med stenarna på Torö
Logga in för att svara.