Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Hur många använder flytväst?
-
@40knots 414614 wrote:
Här var det någon som sade att flytkraften i en impakt väst är 7kg. Vad betyder det egentligen? Hur mycket flytkraft har en riktig flytväst som lets say är ämnad för en fullvuxen person väganed 90kg?
En “vanlig” surfväst (flytplagg) har flytkraft på ca 50N dvs ca 5 kg. En “riktig” flytväst (räddningsväst) har flytkraft på ca 100-150N. Impactvästen duger nog gott som flythjälp för dig (om du kan simma, men det förutsätter jag).
-
Självklart skall man använda en flytväst som håller dig flytande så att du kan utföra de tecken med armar som gäller för att påvisa att du är sjönöd samt håller dig flytande tills hjälp anländer. Det som hände mig 1:a dagen på Walvis är inget man önskar ens sina ovänner. I 20 ms flög bräda och segel ifrån mig ca 20 meter bort. Ingen möjlighet att simma ikapp. Viftade med armar men ingen från land såg mig förrän efter 15 min. Segel och bräda var då över 200m ifrån mig ut i havet. Hade jag haft viktväst i detta läge hade jag blivit kvar i Afrika!! De va gött då att ha flytväst på.
Jag använder alltid flytväst. Skadade mig för övrigt i låret och armen.
LBj -
Gott Lasse att du använder flytväst och att du klarade dig. Lyckades ni få tag på din utrustning senare? Eller ska du köpa nytt nu?
-
lbj;415542 wrote:Självklart skall man använda en flytväst som håller dig flytande så att du kan utföra de tecken med armar som gäller för att påvisa att du är sjönöd samt håller dig flytande tills hjälp anländer. Det som hände mig 1:a dagen på Walvis är inget man önskar ens sina ovänner. I 20 ms flög bräda och segel ifrån mig ca 20 meter bort. Ingen möjlighet att simma ikapp. Viftade med armar men ingen från land såg mig förrän efter 15 min. Segel och bräda var då över 200m ifrån mig ut i havet. Hade jag haft viktväst i detta läge hade jag blivit kvar i Afrika!! De va gött då att ha flytväst på.
Jag använder alltid flytväst. Skadade mig för övrigt i låret och armen.
LBjSuperbra inlägg här av lbj :)…..
-
Jag har hört talas om att man på vissa tävlingar haft regeln att flytvästen måste bära sin egen tyngd. Dvs har man stoppat 15 kilo bly i den så måste den ha minst 15 kilos flytkraft. Det känns som en vettig och lättkontrollerad regel, misstänker man att nån bryter mot den är det bara att be personen ta av sig västen och slänga den i vattnet, ungefär som på häxprovernas tid.
Men har det funnits en sån regel och i vilket sammanhang? Jag är rätt full av “saker jag hört” och ibland är det kul med lite faktakoll. 🙂
-
@Rasmus_W 415574 wrote:
Men har det funnits en sån regel och i vilket sammanhang? Jag är rätt full av “saker jag hört” och ibland är det kul med lite faktakoll. 🙂
Jag nyper mig i armen och gnubbar mig i ögonen, men texten finns kvar… 😮
Jodå västen skall hålla sig flytande i minst 45 minuter för att få användas på speedtävling, vad man tränar med är ju en annan sak….
Ett litet problem kan ju vara att få med sig västen på flygen utan att ha övervikt?
Undrar vad de säger i säkerhetskontrollen om man bär västen på sig, det är ju ingen viktgräns på en själv som person och ens kläder? :tongue: -
ang viktväst
http://www.speedsurfing.org/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=66
Championship Rulebook 2007As of February 21, 2007“Weight vests and weight harnesses with a specific density greater than the water sailed on, are prohibited i.e. the weight vest shall not sink in water.”. slut
Som tävlingsledare sa “Detta är ingen freridetävling. Detta är Världmästerskap”
LBj -
faster;415547 wrote:Lyckades ni få tag på din utrustning senare? Eller ska du köpa nytt nu?
inga problem de va surfans grejjer
de e flow de -
Faktist lika bra att köpa en sån där krasch-vest, har brutit revbenen 1,5 ggr på dom 2 senaste fullfartskrascherna.
-
benke.;415829 wrote:Faktist lika bra att köpa en sån där krasch-vest, har brutit revbenen 1,5 ggr på dom 2 senaste fullfartskrascherna.
Bröt du nåt i Klagshamn? Du gjorde i alla fall en snygg vurpa mitt i banan första dagen…
-
lbj;415629 wrote:Som tävlingsledare sa “Detta är ingen freridetävling. Detta är Världmästerskap”
LBjLOL, dessa tävlingsledare är ofta stora personligheter och kan uttrycka sig fan så bra för surfare är påhittiga utav tusan…. lite som barn på dagis. Vilket ju freeride är i ordets egentliga mening 😀
Obs, alltid flytväst på!
-
tobhed;415876 wrote:Bröt du nåt i Klagshamn? Du gjorde i alla fall en snygg vurpa mitt i banan första dagen…
Tjena!
Jorå började ju med att få jätte spinnout rakt emot startbojen, så att man var tvungen att slänga allt 3m från bojen, men det gick bra i alla
fall.
Logga in för att svara.