Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många isseglar i Stockholms län?

• boman

Medlem
    9 november, 2004 vid 10:13

Man har ju ingen planingtröskel och annat att fundera på när man isseglar. Så det där med längd mellan tail och mastskena går bort.
    (min bräda är 1300mm lång)
    Titta på bilderna som jag har lagt upp här ovan så ser du att vi står ca 100-150mm från mastfoten, och i mitten av brädan. När man speedar kan det vara skönt att flytta bak bakre foten för att få mer tryck på bakmedarna.

Bredden kan man nog laborera med en hel beroende på konsruktionen. allt mellan 250-500mm…

lycka till

• gurra1978

Medlem
    9 november, 2004 vid 11:08

Då är vi 8 st hittills grin.gif

• waterboy

Medlem
    9 november, 2004 vid 13:09

Nu är vi nio då jag är på.
    Tack för påminnelsen, måste mecka lite med brädan innan säsongen börjar!
    Vi kan väl ta en dag där vi tar med allt som går att köra på is och går fort. Nån kanske har en Isabella, DN-jakt, skimbat, kite mm.
    Man kan kanske göra ett stort gippo av det efter man testat en gång först så allt funkar mm. Icke surfers kanske vill komma o testa.. tjejer kanske!? =)
    eller så kör vi bara lite…
    höres då!

• surfen

Medlem
    9 november, 2004 vid 13:27

10, om man är välkommen med en DNjakt

• wiberg

Medlem
    9 november, 2004 vid 15:26

Brädbygge planerat nu! lägger upp lite bilder kanske med tiden så ni kan komma med lite tips och synpunkter, men vart får man tag på medar någonstans?

• waterboy

Medlem
    10 november, 2004 vid 13:42

Svar till:

Brädbygge planerat nu! lägger upp lite bilder kanske med tiden så ni kan komma med lite tips och synpunkter, men vart får man tag på medar någonstans?

[/ QUOTE ]

de flesta köper stål (eller vad det nu är..) hos en smed i rätt längd och med borrade hål. sen hittar man en slipmaskin o slipar själv!
    det ksotar ca 500 för 4medar. vet inte om de kan göra slipning också, antar det..

• boman

Medlem
    11 november, 2004 vid 07:39

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

de flesta köper stål (eller vad det nu är..) hos en smed i rätt längd och med borrade hål. sen hittar man en slipmaskin o slipar själv!
    det ksotar ca 500 för 4medar. vet inte om de kan göra slipning också, antar det..

[/ QUOTE ]

Slipningen är det som är viktigast och tar längst tid på brädbygget, 500.- låter dyrt för 4st platt järn med ett hål i… använd vanligt platt-järn som är 50-60*5mm, rostfritt håller slipningen bättre men är svindyrt i inköp

• feg

Medlem
    11 november, 2004 vid 08:08

Boman!
    Jag tror att jag frågat förr… men, hur fan slipar man stålet så att det blir bra?
    Vilka verktyg osv. Kan du redogöra i detalj för hur man gör.
    Rätt vinkel, jämn yta, rätt radie osv verkar omöjligt att åstadkomma själv.

Måste ju bygga till i vinter eftersom det inte verkar bli någon vinterresa.

/feg

• judo-freddan

Medlem
    11 november, 2004 vid 08:34

Jag slipade mina själv med en bandslip. Trodde också att det skulle bli problem men det gick bra faktiskt. 45 grader är det som gäller. Börja med ena sidan och ta sedan den andra. Tog kanske 2,5h eller så men det var det värt för det funkade kanon.

• boman

Medlem
    11 november, 2004 vid 08:58

som judo-freddan skriver, det grövsta med en bandslip och det sista med ett bryne för att få till en fin yta och en svag radie längs åkytan.

• wiberg

Medlem
    12 november, 2004 vid 12:52

Hallå, jag har fått ett asbra erbjudande på ländskridskomedar från Stadium. Men är dom för långa? Nån som använder sånna? Kan man kapa dom? kan man har 2 lika långa C:a 30cm(kanske längre) fram och bak?

Svara gärna snabbt!

• _frippe_

Medlem
    12 november, 2004 vid 16:55

Det fungerar inte med längdskridskomedar om du inte slipar om dem. Medarna måste vara spetsiga (dvs ha egg) annars glider du bara i sidled.

• boman

Medlem
    12 november, 2004 vid 17:46

ja varför inte, men du måste slipa om dom till “V” slip. bra stål, kanske lite låga. längden kan du kapa hur du vill tex. 250mm fram 300mm bak…..
    förmodligen lite mer jobb med dom än ett vanligt, järn men varför inte.

• oaxen

Medlem
    12 november, 2004 vid 18:20

Funkar det med att bara slipa ena sidan på meden, d v s ett halv “V”?
    Går de för djupt i isen?
    Borde ju ge mer grepp i sidled.
    Kanske att man då skulle flacka ur vinkeln något, säg 35 grader istället för de 45 grader som rekommenderas vid “helt” V-slipade medar.

• nordmark

Medlem
    12 november, 2004 vid 21:31

ett tips för att slipa medarna som bara tar ca 20 min är att använda vinkelslip.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många isseglar i Stockholms län?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.