Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många isseglar i Stockholms län?

• boman

Medlem
    24 januari, 2005 vid 12:18

Tjena! det har varit riktigt dåligt i Norrtälje i år, det verkar som att man får åka till upsala för att hitta bra is.
    Gurra78 brukar ha bra koll på Sthlm isarna!?
    Det vore ju trevligt om vi kunde träffas en gäng innan det blir midsommar.

• booze

Medlem
    24 januari, 2005 vid 12:27

Kul att se en Isabella på chatten,, ville bara informera om att nytt hastighetsrekord med Isabella är rekordet är 105 km/t från fredagen före “STORMEN”. Själv har jag loggat 95,3 km/t med Garmin 12 GPS. cool.gif

Kolla på Isabellsasidan var vi seglar, vi har “järnkoll” på segelbara sjöar. http://bygden.nu/forum/

Bosse!

• jesse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 15:08

Det är RESPECT Bosse!!!
    Jag måste nog parallellisera medarna och ge dem lite extra skärpa för att komma upp i era hastigheter.

• jesse

Medlem
    24 januari, 2005 vid 15:10

Jesse = Isildor

• booze

Medlem
    24 januari, 2005 vid 16:36

Man BUGAR sig!! men tyvärr har jag kamrater som inte visar en “gammal” man RESPEKT! dom dj….a seglar FORTARE! mad.gif ska man va värst nu så måste man passera 105 km/t !

Bernd meddelar att HELA SÖrfjärden i Strängnäs har 3cm blankis,,, kan bli RIKTIGT trevligt i helgen, kolla eniro
    http://kartor.eniro.se/query?what=map&mop=l5&streetname=helgar%F6&streetnumber=&city=&zipcode=&mapstate=4%3B1556114%3B6590494%3B0%3B1546844%3B6599249%3B1565425%3B6581761%3B&mapcomp=%3B%3B%3BHelgar%F6%3B%3B%3B%3BStr%E4ngn%E4s+kommun%3B%3B%3B%3B%3B1556610.0%3B6590992.0%3B0%3B0&search_word=&where=&heading_exact=&heading=&heading_group=&company_name=&dir_area=&geo_area=&district_code=&ns=&stq=0&symbols=
    vi går på isen vid badet norr om ön Tallgås!

Nu är det -3!!

Bosse = Boose!

• boman

Medlem
    24 januari, 2005 vid 19:35

Svar till:

Japp jag testkörde utan fjädrar och oj vad vinglig den blev i högre hastigheter, men nu har jag skaffat fjädrar vilket man kan se på byggbilderna som man kommer till om man går upp en katalog. Jag har dessutom gjort mina fjädrar ställbara! mutter-bricka-fjäder-bricka-mutter gör att man justera höjden på dem och på så vis ställa ställa hårdheten. fjädern blir ju hårdare ju mer ihoptryckt den blir. En annan grej var att bakre medarna tog i när man tog i och svängde. därför har jag monterat kilformade distanser som dessutom gör att brädan svänger mer, en bättre svängradie på köpet. Jag och en vän byggde en hel isbräda från scratsh på 3 dygn. 12-15 timmars jobb om dan!! Går visst rätt fort när man redan byggt en bräda.

Jesse vi möttes i varberg föresten om det är du som köpte tommys förra bil? vi får ta och köra isabella vs is-surfbräda på ekoln sen när isen lägger sig =) tror dock att du vinner av nån anledning =) isjakterna verkar behöva väldigt lite vind för att röra på sig

[/ QUOTE ]

Dom sista fjädrarna jag köpte på biltema var lite kortare än tidigare version, så jag fick göra the same laugh.gif

• boman

Medlem
    24 januari, 2005 vid 19:49

Jesse! härliga bilder, när får man uppleva det i år, nu kom ju snön frown.gif

Bifogar en liten bild på mitt senaste projekt i issvängen. polerad syrafast 316 stål.

• boman

Medlem
    24 januari, 2005 vid 19:52

äh va f en till jag är ju så nöjd, blankt som en nylagd is…
    grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 14:50

Japp de sjöar i uppsala som har bra is som jag känner till är trehörningen och ramsen.(fjällnora 2 mil nordväst om uppsala väg 282) men dom är ruskigt små tyvärr.. det är två avlånga sjöar som ligger nästan vinkelrätt mot varann så man skulle kunna ta de flesta vindriktingar där. för den som vill åka dit kan ju ringa israpporten för dem sjöarna på 018-7270601 uppdateras varje dag. Själv så tycker jag att det är för kuperat där för det blir byigare vind än det är på ekoln. åtminstånde så var det det de 2 gånger som jag is-surfat där. men men, såg att surfen lagt upp lite bilder på min isbräda på sin hemsida http://www.surfen.se för den som är nyfiken. Snyggt bygge boman! testat medarna ännu? fredagen ser ju lovande ut enligt smhis rapport. Hur fort har ni kört med era is-brädor nu? nån som klockat sig med gps ute på isen?

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 17:00

Va, varför har ni en bräda/båt. Man behöver ju inte flyta på isen !?

Ett par skridskor/skidor och en Skimbat (kitewing) är ju allt man behöver !

Fast klart är man van vid alla dessa prylar från surfingen är det ju så svårt att trappa ned dosen …..

Less is so much more beautiful !

Vind

• boman

Medlem
    25 januari, 2005 vid 19:24

Svar till:

Japp de sjöar i uppsala som har bra is som jag känner till är trehörningen och ramsen.(fjällnora 2 mil nordväst om uppsala väg 282) men dom är ruskigt små tyvärr.. det är två avlånga sjöar som ligger nästan vinkelrätt mot varann så man skulle kunna ta de flesta vindriktingar där. för den som vill åka dit kan ju ringa israpporten för dem sjöarna på 018-7270601 uppdateras varje dag. Själv så tycker jag att det är för kuperat där för det blir byigare vind än det är på ekoln. åtminstånde så var det det de 2 gånger som jag is-surfat där. men men, såg att surfen lagt upp lite bilder på min isbräda på sin hemsida http://www.surfen.se för den som är nyfiken. Snyggt bygge boman! testat medarna ännu? fredagen ser ju lovande ut enligt smhis rapport. Hur fort har ni kört med era is-brädor nu? nån som klockat sig med gps ute på isen?

[/ QUOTE ]

Tack, vilka isar ni har där, svarta som natten. riktigt sköna bilder.

Jag har faktiskt inte klockat något med min gps på is ännu. men runt 50-70 går det nog, oftast blir det fart i kombination av segel tricks, farten kanske inte alltid är det viktigaste på en isbräda. riktigt grymt är det att lägga ner i en 360 men full fart, eller jag varandra i en slalom åtta, triggar till det yttersta vad det gäller gippar på is…

Fin isbräda du byggt! en fråga bara varför har du infästningen av meden så långt fram,( har du radie på meden så borde det bromdsa då den går på främmre delen) borde den inte sitta något förkjuten bakåt från centrum, ca 10mm.

Hade gött och isa på!

• surfen

Medlem
    25 januari, 2005 vid 19:41

Tjaba Boman, kollade du bilderna på min sida så är bilderna på isabellan och isen den åker på från Östhammarsfjärden. Det ska vara riktigt fin is där enl. Jesse= Kapten på skutan. wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    25 januari, 2005 vid 20:02

Tja jag vet inte riktigt men jag kan ju testa att flytta om medarna lite. borra upp dom bakre 8 mm hålen där min stång går igenom och få ett sånt utseende som du har på din bräda boman. Tror du det gör nån större skillnad? om det gör det så skall jag nog ta och testa det i helgen.

• boman

Medlem
    25 januari, 2005 vid 20:10

Svar till:

Tjaba Boman, kollade du bilderna på min sida så är bilderna på isabellan och isen den åker på från Östhammarsfjärden. Det ska vara riktigt fin is där enl. Jesse= Kapten på skutan. wink.gif

[/ QUOTE ]

Ja riktigt fina bilder, har ni inte fått någon snö då? vi har nu ca 5cm

• surfen

Medlem
    25 januari, 2005 vid 20:17

Jo den lilla is som var på G i helgen börjar mjukas upp nu när snön kom, hjälper inte att det är ett par minus ute. Det verkar som om Ekoln här hemma inte tänker lägga sig i år. Det är ju konstigt eftersom isen ligger ute vid Östhammar. Men på alla små sjöar runt U-a så är det rätt tjock is, skulle tro mellan 8-15cm, men för att vara på den säkra sidan så får man väl hacka lite med ispiken först.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många isseglar i Stockholms län?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.