Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många mjölkpaket???

• Hur många mjölkpaket???

Publicerad av fng på 31 augusti, 2005 vid 14:35

Hej! Har surfat en del på hyrd nybörjarbräda på typ 160l och börjar nu tycka att den är onödigt stor. Jag tänkter köpa en begagnad bräda från ca år -00 eller senare. Problemet är att jag inte vet hur många liter jag behöver.. Jag inbillar mig att jag skulle kunna lära mig behärska en på typ 120l. Tycker ni som vet att detta är naivt eller? Undrar desutom hur stor volym jag behöver för att kunna dra segel ståendes på brädan?? Tacksam för hjälp blush.gif

tdk svarade 19 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • tdk

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:37

Alltså det beror ju ganska mycket på din balans, men framför allt på hur mycket du väger….

• fng

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:40

Väger 79kg. Hur många liter tror du behövs för att den inte bara sjunker när jag ställer mig, om man bortser från balansen då :flina

• karapp

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:42

120l låter bra… kanske upp till 130 liter.
    Mindre hade jag inte köpt.

Sen beror det lite på brädden på brädan med… försök hitta en som e minst 75bred, så har du mycket å balansera på!

Utgår från att du väger typ 70… plussa på eller dra av 1liter per kilo kroppsvikt ungefär.

• militaren

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:45

115-120 liter är en bra volym för at ha kul med samtidigt som man kan dra rigg då det inte blåser när man väger ca 75kg…

• karapp

Medlem

ah du han svara…

typ 80 liter räcker för att inte sjunka med brädan för dig… men du lär nog ramla av långt inan dess wink.gif

satsa på 130liter och runt 75-80 brett…

sen när du blir duktigare kan du ha den brädan i lättvind å köra en mindre våg, freestyle eller slalom i mer vind.

• fng

Medlem

Aight! Tackar för hjälpen!

• brutus

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:53

man brukar väl säga att ta din matchvikt – inkl våtdräkt o allt – plussa på ca 20 kg – där har du flytkraft nog.
    Men en 100 liters bräda, även med bra balanssinne, känns sådär för att den kommer ju att sjunka en liten bit…
    skulle sikta på runt 120 – 130 liter om du vill va säker på att kunna dra rigg / guppa in til stranden när vinden tar slut…
    började själv på 130 l. , vilket funkade bra.
    /Martin

• tdk

Medlem
    31 augusti, 2005 vid 14:56

Jag drar rigg på min 101liters. 63cm bred. Men det är lite vingligt. Tror nog det går på min 80liters stubbie med. Men har inte behövt prova.. Väger 78kg.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur många mjölkpaket???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.