Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur många vindsurfande par finns i Sverige?
-
Hur många vindsurfande par finns i Sverige?
stefanlindmark replied 16 years, 2 months ago 31 Members · 50 Replies
-
Jag surfar också med min sambo men hon är mer typen som surfar när det är varmt och skönt och inte blåser så farligt.
-
Min fru har äntligen gått från brädseglare till vindsurfare (hängsele, stroppar,planing och vattenstart) Jag är skitglad att min livspartner diggar samma skit som jag – häromkvällen satt vi och kollade in Plug´n play och snackade om hur mycket utrustning vi skall släpa ner till Sydafrika nästa gång vi åker dit (förut var det ju bara mina prylar som skulle med) Samtidigt tror jag inte att hon kommer att ge sig ut de där halvsunkiga dagarna i februari – men hey, det gör ju inte jag heller längre:wink:
Min familj kommer att bli en vindsurfingfamilj, det är jag säker på – fick femåringen att stå på brädan tillsammans med mig i sommras – hon tyckte det var skitkul. -
@Tall Jonny 508922 wrote:
Min fru har äntligen gått från brädseglare till vindsurfare (hängsele, stroppar,planing och vattenstart) Jag är skitglad att min livspartner diggar samma skit som jag – häromkvällen satt vi och kollade in Plug´n play och snackade om hur mycket utrustning vi skall släpa ner till Sydafrika nästa gång vi åker dit (förut var det ju bara mina prylar som skulle med) Samtidigt tror jag inte att hon kommer att ge sig ut de där halvsunkiga dagarna i februari – men hey, det gör ju inte jag heller längre:wink:
Min familj kommer att bli en vindsurfingfamilj, det är jag säker på – fick femåringen att stå på brädan tillsammans med mig i sommras – hon tyckte det var skitkul.Eftersom jag startade tråden vill jag se mer BILDER,BILDER
-
Par/fam i Motala:
1. Joachim, Marie plus barn Kajsa, Fanny och Vilma
2. Lars Fors och Jane Fors, Frej, Olle, och Lisa
3. Jörgen och Kajsa Brangnell barn Julia
4. Thomas och Chatarina barn Ellen
5. Erik plus barn David, Sofia (ensamståeende)
6. Robert plus Ronja (ensamståeende)
7. Tommy och fru plus barnen, Ludde, Edvin, Albin
8. Ola plus barn Fred
9. Björn Jareblad och Maria med barnen Ludde, Olvia
10. Jan Strindler med Maria med barnen (lite små med kör en då)
11. Josoph Hogan med barn
12. Bo Jareblad med barnHar många flera, känner säkert 25 familjer till på andra orter…men de flesta har fått med sina barn också,
//Joachim
-
@annasofia 508832 wrote:
Går det inte bra med en kitetjej?:smile:
Härligt filipl nu har du ju en dejt! 😀
Frid.
/Richard
-
filipl;508484 wrote:Känns skönt att jag tydligen inte är ensam…
Tyvärr verkar det finnas ytterst få windsurfande tjejer/kvinnor.
Filip
Min erfarenhet från sommarens nybörjarkurser är att det just nu är övervägande tjejer/kvinnor som går nybörjarkurser i vindsurfing. Men det är ett stort steg från att gå en nybörjarkurs till att köpa utrustning och börja surfa på egen hand. Kan tänka mig att många nybörjare avskräcks från att gå vidare med surfing för de vet att de behöver stöd och hjälp med inköp av utrustning, att komma igång med utrustningen (rigga, trimma, etc) och dessutom vill man gärna ha sällskap på vattnet de första månaderna när man tränar i vindar som kanske inte är mer än 3-5 m/s. Så till alla er ensamma vindsurfande män föreslår jag att ni startar ett mentornätverk dit nybörjare kan vända sig för att hitta en ”surfmentor”. Kanske ni kan fånga upp några av dessa kvinnor/tjejer som går kurser, men som sedan inte kommer vidare med sin surfing för att de behöver någon som stöttar och hjälper till.
-
@AniMar 509196 wrote:
Min erfarenhet från sommarens nybörjarkurser är att det just nu är övervägande tjejer/kvinnor som går nybörjarkurser i vindsurfing. Men det är ett stort steg från att gå en nybörjarkurs till att köpa utrustning och börja surfa på egen hand. Kan tänka mig att många nybörjare avskräcks från att gå vidare med surfing för de vet att de behöver stöd och hjälp med inköp av utrustning, att komma igång med utrustningen (rigga, trimma, etc) och dessutom vill man gärna ha sällskap på vattnet de första månaderna när man tränar i vindar som kanske inte är mer än 3-5 m/s. Så till alla er ensamma vindsurfande män föreslår jag att ni startar ett mentornätverk dit nybörjare kan vända sig för att hitta en ”surfmentor”. Kanske ni kan fånga upp några av dessa kvinnor/tjejer som går kurser, men som sedan inte kommer vidare med sin surfing för att de behöver någon som stöttar och hjälper till.
Det var det bästa inlägget som jag läst sedan jag började att använda Surfzone.
Bra skrivit!!!!!!
Sedan kanske man kan göra det utan mentorer, men vad man kallar det har ingen betydelse det är resultatet som räknas, att flera kommer vidare.
//Joachim
http://www.konanordic.com -
@Badjanne 508926 wrote:
Eftersom jag startade tråden vill jag se mer BILDER,BILDER
Då kommer lite bilder 🙂
Sen vill jag nog inte hålla med om att man behöver mer prylar när man är två. När jag kör 5.3 kör hon 4.7 o.s.v. Blir ju billigare när man kan dela på en uppsättning 😀
-
Jag och Fredrik har surfat sedan nästan 10 år tillbaka. Vi fann varandra genom surfingen
-
@Ölla 509446 wrote:
Har rider dessutom jättebra
Rider?
Vågor?
Hästar?Idag var jag ute med min dotter i Varamon och vi tog massar av bilder, med vattentät camera, men jag tappade den i vattnet……
//Joachim
http://www.konanordic.com -
@oldschool 509295 wrote:
Då kommer lite bilder 🙂
Sen vill jag nog inte hålla med om att man behöver mer prylar när man är två. När jag kör 5.3 kör hon 4.7 o.s.v. Blir ju billigare när man kan dela på en uppsättning 😀
Nejvisst. Fast att man är två kan ju vara en rätt ok ursäkt för att ha mycket prylar.
Sen säger vissa att det där med att dela segel som du beskriver funkar bra, men inte att dela bräda. Problemet är att en tyngre seglare i princip behöver mer rocker än en lättare. Alltså, t.ex. 85-litaren för en tung seglare är antagligen en kontrollorienterad sak med mycket rocker som används i rätt mycket vind, medan en lätt seglare antagligen vill ha en sak som planar ganska lätt och är snabb och lättseglad i ganska snälla förhållanden. Blåser det hårt behöver den lätta seglaren en liten sak på kanske 51 cm bredd och 70 liter volym eller så.
-
@oldschool 509295 wrote:
Då kommer lite bilder 🙂
Tja billigare vet jag ju inte.
Vem får köpa surfprylarna???
Men en stor fördel är det ju. När man skall rigga ner en storlek finns det ju alltid ett färdigtriggat segel. -
@annasofia 508832 wrote:
Går det inte bra med en kitetjej?:smile:
Jag har inte tänkt på det förut, hmmm…jo, varför inte? (plötsligt känns kite lite mer intressant!). Bara jag slipper ha shorts utanpå våtdräkten:)
-
@AniMar 509196 wrote:
Låter som en mycket bra idé, och som ett kul sätt att träffa nya windsurfingvänner på.
Kanske kan ett sätt också vara att gå med i någon windsurfingklubb. Jag bor själv i Stockholm, men är inte med i någon klubb och vet inte hur aktiva dessa är.
Filip
Filip
Log in to reply.