Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur många windsurfing brädor har ni avverkat
-
Hur många windsurfing brädor har ni avverkat
nordgren svarade 18 år, 12 månader sedan 29 Medlemmar · 48 Svar
-
Knatte
Gäst19 december, 2004 vid 13:26De brädor som har gjort bestående intryck i mitt liv är
Fanatic Gecko 278 sjuk skön bräda och den var snabbare än det mesta. Ångrade länge att jag bytte ut denRRD 271 En bräda, som jag fortfarande inte har fått ut max av.
Trots detta, är det med skräckblandad (skräck?) förstjusning man släpper av max. på slören i choppen. Men med nya 5.8/5.0 segel till våren så blir det bättreTiga racing 370 Det var var en riktig tävlingsraket, som jag var väldigt nöjd med innan jag gick på småbrädorna för gott
-
Switchen är ju helt klart en underskattad bräda (goare och mer allround än 266’an) men är det inte lite tätt med både 87’an och 97’an?
-
Knatte, har du inte fått några intryck från din HS? en bräda som har en hel del sköna egenskaper om man gillar att falla av max ner i vind…
-
Skriver under på omdömet om Fanatic Gecko 278!
Fantastisk bräda, snabb, lättseglad, rolig att gippa med, och enkel att få trim på.
Saknar min emellanåt.
Skulle köpt en ny för länge sedan om den hade haft powerbox…Frid.
-
Knatte
Gäst19 december, 2004 vid 13:54Jovisst har jag fått lite intryck av Hypersonicen, men jag har väl bara seglat den 3-4 ggr hitills i år
Den trivs ju bäst med 7.8 kvm seglet och då är den helt ok och tuggar höjd som en alpinist på anabola
Men jag har inte fått kläm på den riktiga speeden, med varken 6.0 eller 7.8 kvm seglet ännu. Det känns som den inte släpper loss tillräckligt..
Men jag tyckte jag fick rätt bra koll på jipparna, sist jag var ute.Men det är ju den brädan, jag skall segla på i vinter om det blir någon mer segling vintertid
Att riskera badövningar med RRD/BIC:en är ju inte att tänka på -
Det kommer, den kräver mer än en vanlig bräda att få bra kläm på. helt klart är att eftersom den tar så bra höjd så blir det många sköna downvinds repor .
-
10 liter men det passar mig bra. V87 passar både på plattvatten och riktiga vågor, men V97 känns mera som en liten slalombräda som går mycket bra i chopp och småvågor + plattvatten, så den får man användning av här hemma runt Mälardalen och våran kust här uppe. V97 tar segel mellan 4,7-6,9m² så den används en hel del. Mycket skön bräda, men lite känslig på fenor.
-
1. Orange ful bräda av okänt märke för många år sedan.
2. Hifly Magnum
3. Mistral Flow -99
4. Fanatic X-ray -02
5. Starboard 175
6. JP Freestyle 113 -02
7. Mistral RTX
8. AHD vågbräda -01
9. BIC någonting
10. Fanatic fly vågbräda -99
11. Hypersonic 125 -03
12. Hypersonic 111 -04
13. Fanatic Freewave Goya 95 -04
14. RRD Wave cult -01
15. Mistral Joker 113 -04(14 st sen 2001 )
-
Jag har 87’an och kör med 5.3 och 6.4 på den. Håller med om fenvalet, men med rätt trim kan dock få upp den bra på fenan och då går det fort. SP har en pro-am fena som jag tycker passar bra (har 26, 29 och 32, tror det var den som var originalet på Flowen) och med den går det även bra att rida vågor.
Knepigt att välja bra fenor annars, det finns ju inga tester och det blir ju ganska dyrt att köra trial and error metoden…. -
Hypersonicen är en himla knepig bräda tycker jag, man får liksom aldrig upp den helt ur vattnet på samma sätt som med en liten klassisk bräda. Mittendelen är liksom alltid nere i vattnet och hindrar ju spinn-outs, men det bromsar ju också, och det är bara när det går riktigt fort som den kommer upp ur vattnet och jag har inte lyckats hålla det någon längre sträcka. En annan skum grej är att man får se upp med att köra brädan för plant i längsled, rätt som det så tar hela underdelen i vattnet och det blir tvärstopp. Kan väl hända på mer vanliga brädor också men det är mer extremt på HS’en tycker jag. Körde 3.5 timma med 8.4 segel i björlanda igår och det var bara händerna jag hade problem med.
Du får ta en sväng till fiskebäck annars när det är lagom vind, det är rätt många där med HS som kan ge trim tips… -
Farten är det inge fel på! Snarare tvärt om, det går för fort. Fenan du nämner kör jag med också när det är lite småvågor, när dom blir lite större sätter jag på en wave fena och får en lugnare gång på brädan. Annars så kan jag rekomendera en MFC Liquid 30-32 cm till den brädan planar upp direkt och tar bra med höjd och gippar bra, men det är en freeride fena, fungerar kanon till denna bräda.
-
Min brädhistorik skiljer sig en hel del från de flesta här:
1980 Windglider Mirage 6.5m och ett 4,7m2 Canon reklamsegel
supertunn duk och underskuren. Helt ok bräda för mig då. Fräste ut och satte dit en bordsgenomföring i fören som en förstärkning för att kunna koppla brädan till en ledad krok efter cykeln. Brädan fungerade som axel och ballanserades sedan på en rektangulär ram med 2st 26 tums hjul. Cyklade runt på Gotland 1981 och -82. Byggde sedan om brädan till en semisinker-tandem genom att fräsa in 2st mastfotsskenor.
Väldigt roligt men kortvarig lycka. Brädan gick tvärs av efter en vurpa då riggen hamnade på brädan. Utfräsningen av mastfotskenorna hade försvagat brädan.
F2 Lightening bättre begagnad 1983 6,5 orginal och ca 4m2 North
Härlig bräda,rätt snabb, bra med den långa mastfotskenan, men dåligt halkskydd. Bra långfärdsbräda. Har bl a vindsurfat runt Lidingö och Dalarö-Utö t o r.
Lorch Silver Dolphin sprilans 2003 med 8,5 och en 6.0:a med variotopp.
Härlig bräda som går bara bättre ju mer det blåser!
Ståsurfar fortfarande men i klart högre hastigheter nu när det börjar tuta i lite. Eftersom jag oftast vindsurfar i Mälaren/stockholmstrakten där det kan blåsa lite för lite saknar jag i bland ett centerbord för att kunna ta bättre höjd. Annars är jag väldigt nöjd och tycker att det var rätt typ av bräda som jag skaffade.
I framtiden kanske det blir en långtur igen´, men polaren har en Fanatic Bee ??? och kryssar t om sämre än mig i lättvind. Vi får vänta in den perfekta långfärds-dagen/rutten.
Per-Arne -
Surfpartner UFO (gick i två bitar så min bror fick padla en bra bit med centerbordet)
Hemmanbygge (klädd med tapet… ock kallad för hajen)
RRD TT -02
JP wave-02
Fanatic stingray TT -03 (till salu)That’s it!
-
Här kommer min korta lista på avverkade brädor.
2001-2002 lekte lite lätt på mamma och pappas windglider från 1980, tyvärr gick mastfoten sönder och jag köpte eget kit.
2003 Bic Veloce 288 -98
2004 sprolians Bic Techno 2 small som jag kommer ha några år känns de som.//johan
-
Svar till:
Min brädhistorik skiljer sig en hel del från de flesta här:
1980 Windglider Mirage 6.5m och ett 4,7m2 Canon reklamsegel
supertunn duk och underskuren. Helt ok bräda för mig då. Fräste ut och satte dit en bordsgenomföring i fören som en förstärkning för att kunna koppla brädan till en ledad krok efter cykeln. Brädan fungerade som axel och ballanserades sedan på en rektangulär ram med 2st 26 tums hjul. Cyklade runt på Gotland 1981 och -82. Byggde sedan om brädan till en semisinker-tandem genom att fräsa in 2st mastfotsskenor.
Väldigt roligt men kortvarig lycka. Brädan gick tvärs av efter en vurpa då riggen hamnade på brädan. Utfräsningen av mastfotskenorna hade försvagat brädan.
F2 Lightening bättre begagnad 1983 6,5 orginal och ca 4m2 North
Härlig bräda,rätt snabb, bra med den långa mastfotskenan, men dåligt halkskydd. Bra långfärdsbräda. Har bl a vindsurfat runt Lidingö och Dalarö-Utö t o r.
Lorch Silver Dolphin sprilans 2003 med 8,5 och en 6.0:a med variotopp.
Härlig bräda som går bara bättre ju mer det blåser!
Ståsurfar fortfarande men i klart högre hastigheter nu när det börjar tuta i lite. Eftersom jag oftast vindsurfar i Mälaren/stockholmstrakten där det kan blåsa lite för lite saknar jag i bland ett centerbord för att kunna ta bättre höjd. Annars är jag väldigt nöjd och tycker att det var rätt typ av bräda som jag skaffade.
I framtiden kanske det blir en långtur igen´, men polaren har en Fanatic Bee ??? och kryssar t om sämre än mig i lättvind. Vi får vänta in den perfekta långfärds-dagen/rutten.
Per-Arne[/ QUOTE ]
Ståsurfar??? hur gör du annars
Logga in för att svara.