Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mår masten av konstant segel…
-
Hur mår masten av konstant segel…
Posted by anonym-anvandare on 6 augusti, 2002 at 08:58Har möjlighet att ha en eller flera riggar färdig-riggade i ett garage klara för att köra närhelst vinden behagar blåsa.
Bekvämt eller hur!Men hur mår masten efter att riggen varit uppe i en längre tid, den blir ju kostant lite förböjd! Spelar det någon roll, tappar den i egenskaper o prestanda m a o förstör jag masterna då? Och vad gäller för seglen, kan de bli “uttöjda” o sabbade? Någon som har erfarenhet och/eller vet?
anders_hoffman replied 22 years, 2 months ago 7 Members · 14 Replies -
14 Replies
-
Brukar inte uthyrningar ha alla riggar uppriggade och klara hela tiden?
-
Helt ok, men min rekommendation är att släppa hela nedhalet och viss del av uthalet. Minskar slitage och anspänning på grejorna och då framförallt masten som annars tar stryk.
-
Hur märker du att masten har tagit stryk?Eller gör den verkligen det,i så fall så är det helt värdelöst att köpa beg mast.Hur många timmar håller en 100% mast konstant flex med 9,3 85kg och alltid seglar max?
-
Det handlar väl mycket om tillfälligheter när masten väl går av men på min mast står det att man ska släppa på nedhals trycket för att den inte ska skadas. en försiktighets åtgärd från tillverkaren säkert, men jag tror inte det blir så bra att ha den fullt spänd hela tiden.
Däremot så har jag märkt att cambers har gjort små skavmärken på masten. är det nåt man kan fixa med ett tunt lager epoxi eller liknade? Det är inga sprickor eller nåt utan bara lite skavt men eftersom riggen utsätts för en del så vill man va på den säkra sidan.
Nån som har erfarenhet av att cambers kan förstöra master? -
Det är liksom två saker som kan få en mast att försämras. Dels har vi det faktum att masten mjuknar och tappar spänst. Detta är i princip en funktion av hur mycket och länge den hålls böjd, möjligen kan hög temperatur spela in. UV-strålning försämrar också åde fibern och indplasten. Dessutom har vi det där med mekaniskt slitage av cambers, bom och yttre våld. Detta påverkar kraftigt mastens hållbarhet på det ställe åverkan finns. PÅ en racemast skulle jag tro detta typ av slitage kan öka risken för brott väldigt mycket. På en vågmast beror det på om slitaget är på ett känsligt ställe. Normalt skall inte lite slitage vid bommen spela så stor roll då det ligger extra väv för ändamålet här. Master med så hög kolhalt at det inte fins något skyddande lager av glasfiber blir känsligare mot nötning.
De nya smala masterna, skinny eller RMD, är mindre känsliga för slitage eftersom de tjocka väggarna ger mycket större marginaler. En mast som t.ex. Nolimitz Skinny har kan trots 91% kol kosta på sig ett heltäckande skyddande glasfiberlager som nästan eliminerar problem med mekaniskt slitage samt UV-påverkan.
Personligen skulle jag aldrig låta mina master ligga i uppriggadesegel fö jämnan. Åtminstånde inte om man inte kan släppa på seglet så myckat att masten i princip är rak. Huruvida det går beror på seglet.
-
Jag vet racemasterna blir böjda, typ över 50% dom andra masterna ska klara det bättre, Men annars så räcker det ju att släppa nedhalet. /Benke
-
Hur transporterar du riggen till stranden. Har du ett väldigt rymligt släp eller bor nu vid stranden?
-Nyfiken-
-
Jag har haft två racesegel riggade i två år på carbonmaster.Funger lika bra nu som då.Släpper enbart på uthals spänninga för att jag tar av bommen.
-
Frågan är hur länge masten har optimal flex,jag tror inte att en mast blir segare och segare vid normal aktsam användning i så fall nämn en mast som gör det.Top 10 race seglare hur ofta byter dom mast varje gång det är tävling eller.Jag har aldrig hört att det var den nya masten som var det avgörande grejen att någon vann.Om man nu ut går från att alla seglar med rätt mast utan skador .I så fall så skulle masten vara märkt med bäst före så många timmar för optimal flex.
-
Då tar vi det ut ingenjörsvinkel istället:
Separera dessa två ting Fiber och Plast.
Kol och glasfiber tenderar inte att “töjas mer ju längre tid går och ju varmare det blir” enligt den s.k. Arrhenius-kurvan.
Plasten däremot kan mycket väll göra det (jfr med att du har en full plastkasse som handtaget blir längre och längre på, tills det går av).
Med andra ord är det inte fiberna som tar stryk (i en kolfibermast alltså), det är i så fall plasten som deformeras plastiskt (dvs fjädrar ej åter 100%) och eftersom det är plast som håller ihop skiten så kan den böjas lite, men släpper man ned och uthal så bör det räcka.
Det är alltså tänkbart att det blir en del töjning i SEGLEN också(särskilt vid det hårt belastade nedhalet och toppen).
Mitt tips med den begränsade erfarenhet jag har inom livslängdstester av kompositkomponenter är detta:
Släpp på nedhalet en del och se till att du kan förvara prylarna svalt och skyddat från UV(framförallt seglet).
En mast eller att segel som utsätts för “överkritisk” temperatur i en timme kan åldras 10.000 timmar.
Det kan vara värt att tänka på om man har en svart mast liggades i solen i en skitvarm bil..
Jag har bränt mig på min och det var en tankeställare. -
jupp, såg att det var nån som kollade den under fliken “inloggade”. Blev intresserad och skrev ett inlägg!
Log in to reply.