Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mega viktig är “rätt” mast.
-
Hur mega viktig är “rätt” mast.
Publicerad av niclase på 10 maj, 2005 vid 13:34Kort fråga till experterna out there..
När man köper ett nytt segel följer det alltid med en rekommendation om vilket mast som passar till just det seglet. Då är det självklart så att t. ex. NP master passar till just NP segel.
Det kräver naturligtvis ingen Chalmerist (säger en ingenjör från skövde… ) att räkna ut att det självklart är så att tillverkarna tar fram kombinationer av segel och master som är kompatibla med varandra.
Men frågan är hur MEGA viktigt är det att ha t.ex.en NP mast till ett NP segel?
Exempel: Jag har ett NP Core 5.0 från 2002 men behöver köpa upp mig på en ny/beg mast. Är jag dömd att köpa en NP mast eller vad???!!! Förslag/erfarenheter?!
sank ju för synpunkter…
Niclas
dude svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Nej.
Antagligen funkar företagets top-of-the-line mast bäst till respektive segel. Men när jag köpte mina NP Search -02 segel fick jag en NP Matrix X3 (30% kol) till. Jag tyckte inte att den masten funkade alls, seglet “stod” inget bra, och kändes skumt på vattnet. Köpte ett par Gun Sails Loop C75 (75% kol), och vips så blev seglena MYCKET bättre. Anagligen skulle väl dom funka ännu bättre med en X9-mast, men det har jag inte råd med…
(och jag är en äkta Chalmerist, btw… (som inte kan stava))
-
att inte kunna stava var intagningskrav för att ens FÅ läsa till ingenjör i Skövde…
Kontentan av detta är alltså att det finns 2 alternativ. Antingen köper man den dyraste masten från segeltillverkaren.. alternativt att man chansar och kör på high chaparal varianten och hoppas att masten funkar…?!
Om vi vänder på det då. Vilken mastjä–el bör rekomenderar ni till mitt NP Core från 2002???!!!
//N
-
Oavsett vilket märke du till slut väljer så se till att det blir en RDM (skinny, needle och allt vad dom kallas) finns inget annat än fördelar.
Eller har någon en annan åsikt?
-
Niklas öppna plonkan och köp rdm snålis
Sen kan du ju fråga dig hur många surfdagar du får i år. För att sedan sälja den till mig ha ha.Annars funkade den här rätt bra
Snart dags för premiär va!
-
Vad i he–ete! Vilket fördelaktigt kort… ser ut som om jag var hämtad från kronobergshäktet eller nått…
Du kan gott sälja en mast eller två till mig för en symbolisk summa. Har inte haft möjlighet(läs jag är en mes) att surfa än då min sambo inte riiiiktigt delar min uppfattning om att “byta blöja kan man göra varje dag men inte surfa”!
Vi lär la synas på vattnet snart iallafall!
Ha det.
-
Som lite tankeväckande info skickar jag följande! Har en 430 30 proc. mast som förlängs 39cm. Kompisen kör med rek. mast 460 med 60 proc. kol och 9 cm förlängning alltså det ideala som rekomenderas på seglet. Vi har exakt samma segel och storlek…sist vi riggade fick vi exakt samma utseende på seglet och samma problem med veck vid bomregionen. Nu har vi tagit reda på hur problemet skall lösas och kommit fram till att tekniken vid riggning är nog så viktigt som materialet. Sedan väger han 100kg och jag 75kg så att en mjukare mast funkar ju för min del.
-
Svar till:
Oavsett vilket märke du till slut väljer så se till att det blir en RDM (skinny, needle och allt vad dom kallas) finns inget annat än fördelar.
Eller har någon en annan åsikt?
[/ QUOTE ]
Funkar RDM-masterna även med lite äldre segel? Har själv inte testat. Svara gärna nej, så du inte får mig att bli sugen på att byta master till min småsegel… Tror nog mina camber-segel skall få nya fina master först…
Och det lutar nog åt 100% från Gun, faktiskt. Kostar ju ungefär hälften av pengarna… Får titta förbi Stora Höga nån dag, tror jag…
-
Jag har provriggat mitt RafCam Wave 1990 på min nya SC-RDM. Men jag har inte provseglat.
-
Hello all you mast benders out there!
Det är långt ifrån säkert att ett fabrikats mast passar bäst till samma fabrikats segel. “Bäst” beror på så mycket, t ex var man seglar, hur man seglar, vad man väger mm. Tex NP hävdar med enfas att deras segel tappar prestanda på Skinny/RDM-master. samtidigt seglar en stor majoritet av NP-teamgubbarna med Powerexmaster på Hookipa och tycker det känns bättre än på NP-masterna. Ett som är säkert är att en skinny håller mycket bättre än SDM-master. Böjkurvemässigt och “känsla” beror på mast och vad man gillar.Idag läggs så mycket av tillverkning ut på underleverantörer att till och med de största fabrikatan kan få problem att kontrollera hur mast och segel passar. Gör en fabrik en mast mycket billigare än en annan mast och “marknaden” inte bedöms känna skillnaden så är det lockande att gå på den billigare, även om den passar till samma fabrikats segel sämre. Dessutom finns det rätt många exempel på hur fabrikerna/underleverantörerna lurar fabrikaten och levererar något annan än utlovat.
Råd 1) Kör så det ryker med vad ni har eller har råd med!
Råd 2) Vill ni få till riktigt fina kombinationer mast/segel mm, kolla med aktiva duktiga vindsurfare och trovärdiga/ärliga/duktiga handlare. Snacka med fler, kanske låna och prova. Bilda egen uppfattning…
Ett problem med råd 2 är att mer eller mindre alla duktiga vindsurfare har bättre dealar med någon handlare och vissa märken än med andra. I Sverige har vindsurfare dessutom en tendens att bli så otroligt märkeslojala att det är svårt att få hyfsat neutrala besked från någon. Titta bara på mig själv – jag tycker hotrodden är världens bästa skinny!
Tjoho!!
/Jesper B
-
Om de bara kunde ta och blåsa lite (o min dräkt kunde dyka upp) så att man får testa dom nya Hotroddsen! Dom känns o ser otroligt fina ut!
En kommentar jag fick i helgen var:
“Ja dom ser ju jävligt fina ut, men så kostar dom väl 5-6 tusen va?”Då känns det bra att kunna svara: “Näe, 3-4 tusen.”
“Oj fan!” Fick man till svar.
-
En lite fråga som jag har funderat på är om det är någon skillnad på en “wave” mast och en vanlig Freeride mast, och då snackar jag inte om RDM-master. Jag har nämligen en 2 st 430 master, en “våg”-mast med 75% kol och en freeride med 55% kol. Skall naturligtvis testa detta nästa gång det blåder 10ms+. Men intressant att veta om det skiljer något fundamentalt…
-
Svar till:
En lite fråga som jag har funderat på är om det är någon skillnad på en “wave” mast och en vanlig Freeride mast, och då snackar jag inte om RDM-master. Jag har nämligen en 2 st 430 master, en “våg”-mast med 75% kol och en freeride med 55% kol. Skall naturligtvis testa detta nästa gång det blåder 10ms+. Men intressant att veta om det skiljer något fundamentalt…
[/ QUOTE ]
Mycket bra inlägg! Svar någon?
-
Wavemaster är oftast gjorda för att tåla spolningar och andra vågtrick bättre, medan freeridemaster är lite lättare för sin kolhalt eftersom de inte förväntas utsättas för lika mycket misshandel.
Jag tror (rätta mig om jag har fel) att vi vanliga svenssonsurfare som sällan seglar vågor av storlek gubbe eller ännu högre utan mest kör småchopp och lagom trevliga midjehöga vågor faktiskt får mer prestanda ur en halvbillig freeridemast än ur en halvbillig vågmast eftersom vi då får en lättare mast med mer kolinnehåll för samma pengar.
-
För mig har det varit väldigt enkelt det här med master. En med högre kolhalt och som är lättare (det hänger ihop) är alltid lättare, roligare och skönare att segla än en med lite kol i. En standarddiametermast med hög kolhalt kan dock vara skörare. 75% är starkt nog i standardsiameter. Allt under 75% tycker jag själv är kasst i 430-längd för 5.8 och uppåt i storlek.
Sen har vi skinnyn. Den håller för allt. Och har lite andra fördelar… som att den går att hålla i. Det här är allt. Inte mycket mer till det.
Logga in för att svara.