Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycke svårare tycker ni det är?

• windseeker

Member
    16 februari, 2000 at 19:53

jag tycker man tappar kontrollen totalt, ingen kontroll på rotationen och sen brukar jag landa rätt hårt på ryggen, men jag började iofs i höstas med enhands så de sitter väl snart, haru några bra tips själv?
    dessutom haru några tips på push loop och dubbla framåtar?

• anonym-anvandare

Member
    16 februari, 2000 at 20:12

Tycker det är rätt viktigt att påpeka att man inte skall hänga för mycket ut
    med kroppen när man skall till att rotera. Det blir ju lätt så när man verkligen
    skall visa att handen är borta från bommen…:)
    In med skallen i seglet nästan och ut med armen bakom ryggen, sedan är det
    nästan som att sitta på sitsen och klämma en redig skit.
    Fast det går ju inte så bra för mig så jag får nog klämma lite hårdare haha…

• dr-masse

Member
    17 februari, 2000 at 08:01

Det ställs för knepiga manöver frågor här. När man ser rubriken tänker man att “oj, en surfpolare i tipsnöd – dax att rycka in”!

Sen läser jag frågan.

“Hur mycket svårare tycker ni det är att göra en enhands framåt jämfört med en vanlig? Har ni några tips?”.

Grabben, det är dax att komma ner på jorden nu. Besöka oss andra dödliga. Vi som fortfarande, efter mer än tio års idogt smurfande, fortfarande blir löjligt glada efter en fint genomförd gipp. “En enhands framåt jämfört med en VANLIG”.
    NÄR blev framåtloopar VANLIGA? Aaaargh! Här lever man i den lyckliga vanföreställningen att vattenstarter är VANLIGA och duck-jibes OVANLIGA.

Men några tips skall du allt få!

1. Mina framåtförsök har förvånansvärt ofta resulterat i enhands. Utan att jag velat det. Med tanke på mina inte alltför bländade resultat rekommenderar jag därför att du alltid håller i med BÅDA händerna om du vill lyckas 😉
    2. Om du på fullt allvar ens funderar att mitt i en sådan här lebensgefärlig manüber släppa ena handen för att stajla – släpp båda. Ta dessutom bommen i munnen och gör små can-can sparkar med främre benet igenom hela manövern så kan du slå dig rejält i alla fall. No Pain – No Surgery.
    3. Om du kryper in innanför bommen kan du göra i stort sett vadsomhelst i en framåtloop. Bara ett tips.
    4. Knepet till en enhands ligger ju i att ha hängselen ikrokad. Därför rekommenderar jag starkt en kraftig permanent vajer mellan din kropp och utrustning. Du vill väl inte att selen skall kroka ur mitt i manövern?
    5. Se till att vara välkammad innan. Efter de första försöken lär du aldrig kunna få till en snygg frisyr igen.

Jag vill OXÅ kunna ställa frågor typ “När man börjar tröttna på att komma planande ur VANLIGA Pushloopar, vad finns det mer för utmaningar”!

Surfa På!

(i år skall jag fronta om det så skall kosta mig några månaders rehabilitering…)

• pa-drift

Member
    17 februari, 2000 at 12:22

Dubbelloppen..
    Gör rotationerna påvägen ner båda, inte en påväg upp och den andra påväg ner…
    push loop..
    Tänk mer som att du gör en volt bakåt och glöm inte att skota ut hårt…inte förtidigt

• wisco

Member
    17 februari, 2000 at 14:02

du är inte ensam, jag ligger oxo på din level. har nästan lyckats bakåt en gång..

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur mycke svårare tycker ni det är?

You must be logged in to create new discussions.