Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mycket gör 5 cm?
-
Hur mycket gör 5 cm?
Publicerad av frofrik på 5 augusti, 2009 vid 12:45Hej,
Har ett segel som rekommenderas för 460 mast.
Av någon anledning är den mast jag har 465 (ovanlig längd?), hur stor betydelse kan detta ha?
Luff ligger på 448, vilket ju innebär att mellanrummet mellan segel och bräda blir ganska stort!Det optimala är ju självklart att köpa en ny mast, men som det mesta är ju det en fråga om pengar, så vad tror ni, kommer det funka på min 5 centimeter för långa mast?
EDIT: Lite oklart första inlägg, är variotopp på seglet, som dock ej är justerbar. Handlar alltså bara om dom 5 centimetrarna.
crash151 svarade 15 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Låter konstigt, borde det inte vara en 430-mast till det seglet med 20cm förlängning?
-
Ett segel med luff 448, rek mast 460 borde ha en variotopp på 12cm, med din mast på 465 får du förlänga variotoppen till 17cm. Då får du ”rätt” avstånd mellan bräda och segel.
-
Hur gör jag för att förlänga variotoppen?
På mitt segel sitter den i alla fall ganska fast. Vet inte om dessa brukar vara justerbara? -
Det heter ju VARIO-topp av en anledning:grin:…Brukar vara typ ett ”spänne” som man kan justera förlikslängden med…
-
Jo, det är ju det jag tycker också, men det gör den ju inte på mitt segel..
-
frofrik;564303 wrote:Hej,
Har ett segel som rekommenderas för 460 mast.
Av någon anledning är den mast jag har 465 (ovanlig längd?), hur stor betydelse kan detta ha?
Luff ligger på 448, vilket ju innebär att mellanrummet mellan segel och bräda blir ganska stort!Det optimala är ju självklart att köpa en ny mast, men som det mesta är ju det en fråga om pengar, så vad tror ni, kommer det funka på min 5 centimeter för långa mast?
5cm?
Är det inte mer 20cm för mycket. Gör ju att boomen kommer för långt ner från seglets tryck punkt och det blir inte optimalt= tråkigt och svårt.Kan du inte hitta en beg 430 mast.
-
frofrik;564379 wrote:Jo, det är ju det jag tycker också, men det gör den ju inte på mitt segel..
Skumt, ta en bild av masttoppen och lägg in här.
-
crash151;564389 wrote:5cm?
Är det inte mer 20cm för mycket. Gör ju att boomen kommer för långt ner från seglets tryck punkt och det blir inte optimalt= tråkigt och svårt.Kan du inte hitta en beg 430 mast.
Ändrade mitt första inlägg, blev lite rörigt 😉
Det är varitopp på seglet, som dock inte går att göra längre. Handlar alltså bara om att det blir 5 cm extra mellan seglet och brädan.Ska fixa en bild på toppen, återkommer!
-
Skit i det. låt seglet var 5 cm högre upp istället (ju mer masttopp som är i segeltoppen, desto mjukare). Eller så provar du seglet på en 430 bara för att.
-
ok.
Men kan man inte kapa en 5cm. Om det är ett stort problem.
Vet att det är aj baja, men va fan 5cm kan ju inte göra så mycket.
Eller som Svenne sa ”skit i det”.
Logga in för att svara.