Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mycket kan man få ut??
-
Hur mycket kan man få ut??
Publicerad av erra2 på 23 februari, 2000 vid 10:30Hur mycket kan man få ut om man har kraschat ett segel som är 2år (kvitto 4papp)gammalt och man har länsförsäkringars småbåtsförsäkring??????????
anonym-anvandare svarade 24 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Inte en bagare! Kraschade mitt ny Rave förra året så en hel ruta gick sönder. Detta skulle lagas och det hjälpte inte att näst intill mordhota försäkringsmasen. Toppen på brädan lyckades jag också köra av med samma resultat-Lagas. Ingen vidare försäkring med andra ord…
/Daniel -
det handlar nog inte så mycket om hur mycket du kan få ut. syftet med försäkringen är att du i händelse av stöld eller annan skada skall bli kompenserad med motsvarande sak.
Hur skulle du själv agera om du vore försäkringsbolaget? Snyta ur dig 4 bloss direkt och glatt ge bort dem eller kolla vad seglet egentligen är värt på marknaden efter 2 år och jämföra med vad det kostar att laga det. LF kommer knappast gladeligen ge dig något som är bättre än det du hade innan, deras (kan man tycka som surfare) konstiga inställning är att kunden inte skall göra vinst på en skada.
Men konstigare saker har ju hänt här i världen så några präktiga brev kan nog hjälpa till att höja värdet på seglet eller åstakomma en bra lösning för dig. Men eftersom du inte ens orkade ringa och kolla så lär du väl knappast orka skriva??
Bästa hälsningar
Frans. G. Bengtsson
-
vid stöld räknar de ju med 10% värdeminskning per år (har jag för mig), så de lär ju räkna med samma minskning vid krasch…
-
Prova Folksam har hört att dom ska vara bra, vet en kille som har krashat två brädor, segel m.m Har aldrig varit några problem för honom. Dock 1000kr självrisk. Och max 15 papp som kan försäkras, men vadå 250kr/år är det nog värt. Eller.
-
När jag fått ers. för grejor så har jag fått 70% i pengar-1000:- självrisk sedan när man styrker med kvitto så får man de återstående 30% el. så skickar förs. bol. ett papper till dig som du skall visa till dom som du köper grejerna av så fakturerar dom förs. bolaget!!!!
-
Först tar dom bort tusen spänn i självrisk.
Sedan gör man åldersavdrag olika försäkringsbolag har olika jag själv har folksam. Där är åldersavdraget efter ett år 10% efter två 15%
Tänk på att händelsen måste hända plötsligt och oförutsett när du skriver vad som hänt till dom.
Pang så låg det bara en brygga och flöt i havet. Skriv aldrig att det blåste 18
och vågorna var höga.
Jag har haft sönder prylar två ggr i mitt liv och aldrig haft något problem
med folksam. Fått nytt båda gångerna. -
Om man seglar sönder sina prylar pga man kör nya trix eller är vårdslös. tycker jag inte man skall gå och gnälla hos försäkrings bolaget
Knäckte dock själv en ny course bräda rakt av på en brödback som låg och flöt
Fick ny bräda-självrisk hos länsförsäkringar
har knäckt tre master och ett segel pga av lek i vågor och oaktsam segling
Men brydde mig inte om att kontakta försäkringsbolaget
Blåser man Försäkringsbolagen för mycket kommer snart ingen att kunna försäkra sina prylar.
Men bolagen är också svin så lite skall de ha…
NOG sagt! -
Är det inte så att man bara kan försäkra ett segel till en bräda där?
Logga in för att svara.