Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mycket kostar kolfiberväv ?
-
Lillebror det är lungt. Det är möjlit att scoopen ändras lite men chansen att den ändras så att man känner det, tycker jag verkar liten. Men du som kan, hur mycket plast går det åt med två 120 g kol lager runt om + förstärkningar (260 freestyle).Då blir den lite åt det tunnare hållet´, men håller en 5kgs vågbräda för nästan 10 meters hopp så borde den hålla för 3-4 meters hopp /Magnus
-
Gnäll-Magnuuuuuuus !! Är du sååååå dum så du tror att det går att tillverka en bräda till Björn som ska hålla för hans hopp med hans vikt och dom ska typ väl enligt din uppfattning väga under 4.5 kg???
Och jag och de flesta köper nog brädor som man vet att de håller, gör inte du det ???Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Konstigt att Polakows brädor väger 4.7 och min från F Goya på 5.1 kg fortfarande håller efter alla dubbellopar. Slutsatsen är att om man kör på ostkusten som jag så kommer en bräda på 5kg till typ 95% hålla 2-3 år vilket räcker för mig /Magnus
-
skulle brädan hålla bättre för att du kör på ostkusten med ställen som Borrby, Torö, Rullsand ?? Har själv 2 st Proofbrädor som inte väger särskilt mkt ca 5.5 kg och dom vet jag håller..
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
det är inte vikten som avgör hur stark brädan är, med sandwich blir brädan flera gånger starkare, styvare och kommer hålla betydligt längre. Brädorna som Polakow och Goya använder har säkert väldigt lätt kärna, kanske 12-14kg/m3 (en bräda på 60 liter väger då ca ett halv kilo), 120 glas under sandwichen laminerat i vacuum(behöver mindre epoxi)…Översidan har dom nog ett lager kol 120-150 med ett lager S-glas över på 100-150gram. Under har dom säkert antingen ett lager kol eller bara glasfiber. Vacuum lamination som “proffsbyggarna” använder sparar in en del epoxi (alltså en del vikt), sedan blir brädan mer hållbar eftersom det inte finns nån luft mellan laminaten och då behövs mindre epoxi.På så sätt kan deras brädor väga 5kilo men ändå vara starka. Om du bara använder lätt kärna och bara kol laminerat med epoxi så kommer brädan väga under 4 kilo lätt om du är sparsam med epoxin. Men men, det kan vara en bra start att kanske bygga din första bräda i bara kol. Så bygg du en bräda bara, alla måste börja nån stans.
Lycka till! -
Vad är det för mått på dom?, tycker Proof verkar som ett mycket lovande custombräd-märke…Annars Hållbarheten?, i vilka material är dom byggda i?
, vad kostade dom? -
Var nyss inne på Proofs hemsida och köplusten slog till hårt. De ser grymt bra ut i mina ögon (fast det gör ju en hel del som man kollar på för första gången ;-). Allvarligt talat, Sousa lär ju va en vass shaper och brädorna testas ju på ett skapligt blåsigt ställe…
Kolla mer på http://www.proofboard.com. Inte världens snyggaste hemsida, men mycket info om tillverkning, mått osv.
Lite dyra bara… 1530 Euro är ju typ 14000 spänn… Men då får man den hemkörd, iofs… Är väl klart bäst att handla på plats.
Surfa På!
-
För det priset får du ju också en Quatro semi-custom. Kanske lite tyngre, men då designade av Sean Ordonez eller Keith Teboul, världen kanske två hetaste shapers. Jag är själv sugen på en Teboul 239, men tycker $1400-1600 är i saftigaste laget.
Ola H. (som för övrigt också har en Proof)
-
Vi får väl hoppas på att kronkursen hastigt och lustigt dubblas… Tänk när dollarn stod i fem-sex spänn… Då skulle vi ha ett par tre Quattro brädor var… %-D
Surfa På!
-
Sean Ordonez shapar ju kanonbrädor till down the line segling vilket han är berömd för, så varför vilja ha en quattro bräda i Sverige när det finns Proof (som ca 50% i världscupen använder )??
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Hmm, jag tror nog Ordonez, eller rättare sagt hans datafräs, kan hyvla till bra onshorebrädor också om man vill ha det. Jag vet inte hur din siffra 50% uppkommit, men efter vad jag läst är det rätt många som kör även på herr Ordonez brädor, inte minst Fransisco Goya. Dessutom är det ju inte lika svårt att få till en WC-style onshorebräda som att göra en bräda som funkar riktigt bra när det är superfina sideshoreförhållanden.
Ola H.
-
50% kommer ifrån ett brev som jag fick av en kompis som hittat det på nätet om att ngn hade varit på Irland på PWA tävlingarna och han skrev att säkert 50% hade soza stickers…och som jag sa att det är Down the line brädorna är hans marknad…
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
OK, så det var en rätt lång kedja till en verklig observation av 50% alltså.
Oavsett vilket är det nog endå en fråga om tycke och smak här. I praktiken funkar ju det mesta bra här i Sverige. Jag har ju endast seglat en Proof och inte någon Quatro, så det är ju svårt att ha någon välgrundad åsikt. Min sjuka hjärna säger mig dock följande (som alltså antagligen är att betrakta som rent nonsens för alla utom mig själv):
De Proofbrädor jag studerat har alla haft en rätt så normal shape. De har, förutom när det gäller några detaljer, sett “vanliga” ut. Det samma gäller egentligen de Quatrobrädor jag sett. Det som skiljer dem åt är att jag i en Quatro tycker mig se någon slag genomgående designide. Alla brädans detaljer verkar liksom uttänkta samtidigt och tillsammans. Jag menar inte att brädorna ser harmoniska ut, för det behöver de inte alltid göra (jämfört med t.ex. en Bill Foote). De Proofbrädor jag sett känns lite mer sammansatta av olika shapedetaljer, liksom. Igen, Carlos Sosa är säkert en supershaper och mina observationer är säkert min hjärna som spelar mig att spratt. Dessutom har jag ju en Proof som jag skall sälja och nästan alla i WC kör på Proof, så det finns ingen anledning för mig att dissa dem. Ändå kan jag inte riktigt sluta fundera på om jag ändå inte har rätt? Vi får antagligen aldrig veta och det är säkert lika bra det. Egentligen är det ju en rent filosofisk fråga vars svar, om det existerar, är helt ointressant ur en praktisk synvinkel. Det enda man säkert får ut av detta är nog att jag helt enkelt tänker för mycket på bräddesign istället för på Picardgrupper av cykliska grupper av primtalspotens ordning och enheter i Cyklotomiska kroppsutvidgningar som jag borde.
Jag har förresten fått mina Hot-segel Voodoo, så nu skall det bli rippa av så fort det blir lite rörelse i luftlagren. Hör av dig om du skall ned till Västkusten någon gång så skall du få prova.
Ola H.
-
Man köper en proof-bräda för att Canareöarna ligger 5 gånger så nära som Maui. CITAT :50% i världskuppen kör på Proof :slut citat, det var det dummaste jag hört, möjligen att några stycken WC-seglare köpte några inför Vargas-tävlingen.
Vindsurfingen utvecklas på Maui det är konstigt att ingen har någon Proofbräda där när halva världscuppen hat dom, och Björns Fzwei brädor verkar verkligen gå hem jag såg bl.a en 254 till salu den ville dom ha hela femtio dollar för. En Quattro kostar för övrigt 1800 bucks
Logga in för att svara.