Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur mycket kostar kolfiberväv ?
-
kolla efter Soza loggan när du är på en PWA tävling får du se…det är väl nästan bara Thommen, Soza och Ordonez som gäller… vad gällande Björns Bräda så är dom rätt speciella och säkert rätt hårt körda….
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Börjar det inte ryka ur öron så att brandlarmet slår på när du ljuger så mycket. Eller har du blivit helt lurad av din polares polare på nätet. Det är garanterat SEAN ORDONEZ som gör dom bästa down the line brädorna
-
det är ju det jag säger……det är ju dom han är känd för!!
Stay windaddicted..
http://windaddicted.tripod.com -
Jag har inte så mycket praktisk erfarenhet angående laminering. Min gissning är dock att du om du kör kol med fiber 0 och 90 graders riktningar (dvs vanlig väv) får du nog gå upp mot 70 volymprocent plast (vilket i praktiken är rätt lite plast). Har man koll på sina densiteter kan man då räka ut att det blir med 200g/m^2 kol blir ca 180 gram plast per kvadratmeter. Med 120 grams kol blir det väl då ca 110 gram plast per m2.
Räkna alltså med att laminatet kommer väga 230g/m^2. I praktiken kommer det med den porösa frigolitytan nog bli svårt att komma ned till 70 volym% plast utan speciella trix.
OM du skulle kunna göra detta och bygger efter ditt recept vilket approximativt betyder 4*2.5*0.5=5m^2 laminat + 1m^2 förstärkningar, säg 6m^2, blir det en laminatvikt på 6*0.23 vilket är ca 1.4 kg.
Säg att du tätar skummet med något spackel (200g) och sedan med lite trix (mät upp rätt mängd plast och jobba in den i väven på glasbord täckt med plastduk, rulla sedan ihop och rulla ut på brädan) verkligen klarar 70% samt kör lätta boxar (säg 300+200g monterat och klart) och 12kg/m3 frigolit och klarar dig med 300g färg och 200 gram övrigt. Då borde du kunna landa på 3.8 kg för hela brädan.
Ola H.
-
En 5 kgs vågbräda håller för 10 m hopp pga att det är en sandwich
konstruktion men utan kommer laminatet spricka sönder efter ett
par timmars segling i chopp… 10 skum utan sandwich är inte att
rekommendera! För att få starka laminat med minimal epoxiåtgång
måste man dessutom använda sig av vacumlaminering. Att laminera
med vacum utan att veta vad man gör kan leda till att scoop och
rocker ändras flera cm och det känns garanterat när du seglar!
Det är grymt kul att bygga en egen bräda och det är en härlig
känsla att segla på sin egna skapelse men ärligt talat tar det
ett par brädor innan det blir en hyfsad bräda så tänk dig noga
för innan du lägger ner tid, pengar och arbete… -
Ett enkelt trick är att kapa mastfotsboxen i halva och såga av tvärkanten på den sida som blir över. Sen limmar man på kanten så har man sparat 100 gramm, det har Gynter L gjort på min bräda så det borde gå bra. Men jag tror jag skippar målningen till en början i allafall och räknar på 1.8 kg laminat. Men runt 4 kg kanske den blir på/Magnus
-
Om du använder vacumlaminering och minimal epoxi och väv blir inte laminatet
i sig tätt så skippar du målningen kommer brädan suga in vatten genom “porer”
i väven…. se i så fall till att spackla ordentligt annars kommer brädan snabbt
väga 10 istället för 5 kg… -
Brädan blev på 5.0 kg ca 103 l med 2 lager kol 200g fram till 30 cm framför masten och två lager kol i halva botten + ett lager kolglas runt hela. pressade ur mycket plast så vikten blev bra (kommer kännas som om man flyger fram på plattvatten)
-
Det är därför man bygger sandwich.
Man vill hellre sprida ut den totala vävvikten på ett tjockare laminat.Låt mig ta ett exempel…
Om man använder 200 gr kol med 70 % plast= ca 350 gr/m2 GROVT räknat.
Detta laminat är väldigt tunnt och ger ingen direkt hållfasthet mot stötar och slag men det är väldigt bra att
dra i…men vem ställer sig och drar i en vågbräda…den skall ju manglas sönder å samman av dina hälar i masthöga hopp.
Sprid istället ut hela vikten med lättare glasfiberväv och divinycell och använd dig av kolstringers i brädan av riktad kolfiber i tunna band, så får du en bräda som håller för mycket mer och är superlätt. Då kan du bygga lättare än Dunkens brädor, som faktiskt har DUBBELSANDWICH för att hålla.
Styrkan sitter som sagt i att man simulerar ett tjockt laminat m.h.a. divinycellsandwichen.
Testa att bygga små plattor med dina olika laminat och slå och böj i dem så kan du bilda dig en egen uppfattning om vad som är bäst…billigare än att bygga en bräda som bara pajjar…/Baltazar…
-
Kolfiber är ju faktiskt lättare än glasfiber i allmänhet, eller mer exakt, kol har lägre densitet. Detta gör iochförsig att det går åt mer plast för att få samma volymprocent plast/fiber om man tar två lika tunga vävar. Kvaliteten på kolfiber varierar kraftigt, men i allmänhet är nog kol 1.5-2 ggr starkare är s-glas. En fördel med s-glas är dock att det fäster väldigt bra till plasten.
Problemet med kol i ytlaminatet är snarare att det är skört mot vassa saker som sten. Här hjälper ju inte heller sw så mycket. För att skydda sig mot sten kan man dels använda segare fiber, som kevlar (runt dubbelt så hög brott-töj som kol), och dels ett tjockare ytlaminat. Däremot borde kol funka bra (givetvis tillsammans med sw) under stroppar och dylikt.
Ola H.
-
Hur gick det att använda brädan? Brädor går ju alltid sönder ibland. Hur gick den här sönder, fick du kanske kastfall och hade av brädan på mitten? ..jaja 🙂
-nicke
Logga in för att svara.