Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur mycket lägger ni på utrustning inför 2008?

• andersbq

Medlem
    6 december, 2007 vid 15:15

@thomme 432823 wrote:

svarade 0-15 000:- önsketänkade ?? ungarna har ju börjat med slalom OCH ishockey, så mycket mer finns inte utrymme för.

Slalom, ishockey? Vilken värld lever era barn i egentligen?
    Själv köper jag våtdräkter, segel och brädor till ungarna.
    Så småningom kan dom börja ta över mina 2010-grejor och då kan jag handla ännu mera med gott samvete. Herregud lägg upp lite strategi för framtiden!:grin:

PS är det någon som har kvar länken till den där kanotförrådshistorien?

• thomme

Medlem
    6 december, 2007 vid 15:26

@andersbq 432834 wrote:

Slalom, ishockey? Vilken värld lever era barn i egentligen?
    Själv köper jag våtdräkter, segel och brädor till ungarna.

Har redan … och formula brädan med flammor under ska mellan grabben ha när han blir stor.

• kapten-k

Medlem
    6 december, 2007 vid 15:26

”Jag misstänker att Tobbe vill försöka kartlägga sina konkurrenter.
    Akta er därför för att svara ärligt”

0-15000:-
    Mitt segel från -99 duger än, däremot så har jag filatbort jacken i mina fenor och så tänker jag gå upp 5kg, så jag kommer att gå 0.05km/h snabbare i år.

Så du vet tobbe!
    Ses i habo till våren

• larsd

Medlem
    6 december, 2007 vid 16:55

OBS!
    Investeringar i form av våtdräkter, hjälm. handskar, skor och kraschväst ska inte räknas med utan motiveras mot övrig familj som strikt nödvändig säkerhetsutrustning. I vissa fall kan även fenor räknas till denna kategori (är svinfarligt att segla rejält överriggad med för stor fena).

Byte av mastförlängare, joint, tamp och i vissa fall även bommar räknas inte heller in utan är nödvändiga underhållsinvesteringar man inte behöver prata högt om.

Sedan får man jobba med den välkända taktiken att hela tiden motivera nästa investering med den tidigare: måste ha en mast till det nya seglet annars funkar det inte osv.

• hankloose

Medlem
    6 december, 2007 vid 16:56

3 x9 bommar 5 x9 master 5 Rs racing
    4 fanatic slalom brädor 9 tectonics fenor
    Komplett våg kit med två brädor! 3.7 4.2 4.7 5.4 5.8

detta shoppade jag förra året vågar inte ens
    tänka på hur mycket pengar man förlorat!!!

• hankloose

Medlem
    6 december, 2007 vid 16:59

@Kapten K 432842 wrote:

”Jag misstänker att Tobbe vill försöka kartlägga sina konkurrenter.
    Akta er därför för att svara ärligt

Det första tobbe borde köpa är en viktväst!!!!

• kapten-k

Medlem
    6 december, 2007 vid 17:43

@Hankloose 432865 wrote:

Det första tobbe borde köpa är en viktväst!!!!

🙂 med mina 87kg funderar jag själv på viktväst.
    Går ju att välja rätt segel annars oxå. Tobbe körde lika stort som mig i klagshamn eller större rentutav.

• hanko

Medlem
    6 december, 2007 vid 17:55

@LarsD 432863 wrote:

OBS!
    Investeringar i form av våtdräkter, hjälm. handskar, skor och kraschväst ska inte räknas med utan motiveras mot övrig familj som strikt nödvändig säkerhetsutrustning. I vissa fall kan även fenor räknas till denna kategori (är svinfarligt att segla rejält överriggad med för stor fena).

Byte av mastförlängare, joint, tamp och i vissa fall även bommar räknas inte heller in utan är nödvändiga underhållsinvesteringar man inte behöver prata högt om.

Sedan får man jobba med den välkända taktiken att hela tiden motivera nästa investering med den tidigare: måste ha en mast till det nya seglet annars funkar det inte osv.

Lars är en av få som känner till mina investeringar hittills tills 2008 av den enkla anledningen att han är fodringsägare. En enormt förmånlig avbetalningsplan ligger i botten dessutom.

Maui Wowie Sails

• markan

Medlem
    6 december, 2007 vid 19:25

@Hankloose 432864 wrote:

3 x9 bommar 5 x9 master 5 Rs racing
    4 fanatic slalom brädor 9 tectonics fenor
    Komplett våg kit med två brädor! 3.7 4.2 4.7 5.4 5.8

detta shoppade jag förra året vågar inte ens
    tänka på hur mycket pengar man förlorat!!!

En av dina master är lika värd som hela min utrustning…:grin:

• tobhed

Medlem
    7 december, 2007 vid 09:14

Det här gick ju inte alls bra. Jag misstänker att många av de som tävlar inte har svarat, men trots allt imponerade med 47 svar

• jan00

Gäst
    11 december, 2007 vid 21:13

hmm… räknas träningsläger???
    hade jag så mycket stålar som vissa av er lägger på pinaler, skulle jag lägga dom på flera feta utlandsvistelser på plattvatten…borde ge mest resultat på gps:en

• surfan

Medlem
    11 december, 2007 vid 22:32
    jan00;433682 wrote:
    hmm… räknas träningsläger???
    hade jag så mycket stålar som vissa av er lägger på pinaler, skulle jag lägga dom på flera feta utlandsvistelser på plattvatten…borde ge mest resultat på gps:en

Det har ja inte räknat med då blir det en slant till 😉

• Oregistrerad

Gäst
    13 december, 2007 vid 13:33

Det är ju inga problem att investera i surfprylar om det någorlunda behöll sitt värde.

En halvering per år i värdeminskning på surfprylar som är i riktigt bra skick är inte riktigt sunt. Ibland jämför man surfkostnaden med tex jollar. En jolle kostar kanske 40-50 tusen, men värdeminskningen efter ett år är kanske bara 20% för att sedan plana ut vid 50% och med tiden till och med stiga. Klart då är det rimligare att lägga upp dessa pengar. Lägger man upp samma pengar på surfprylar har de i samma ögonblick man packat upp prylen ur kartongen minskat i värde med 20-25 tusen.

Upp till kamp för att hålla uppe begagnatpriserna. Att dumpa priserna gynnar inte sporten…

• fredrik-ygge

Medlem
    13 december, 2007 vid 18:33

@Oregistrerad 433895 wrote:

Upp till kamp för att hålla uppe begagnatpriserna.

Nänänä

Alla seglare: Köp nytt annars kommer ni tappa en placering på gps-forumet.
    Alla butiker: Mer team-åkare som köper in billigt och måste byta varje gång det kommer ny modell.
    Alla tillverkare: Byt modeller ofta så att era prylar inte hamna på efterkälken.

//Asgam som bara köper begagnat och ändå tycker att jag lägger för mycket pengar på surfprylar.

PS. Vill du driva kampen kan du gärna få köpa ett NP 4WD 5.0 av mig från -96 för halva nypriset. 🙂

• Oregistrerad

Gäst
    14 december, 2007 vid 10:09

@Oregistrerad 433895 wrote:

Det är ju inga problem att investera i surfprylar om det någorlunda behöll sitt värde.

En halvering per år i värdeminskning på surfprylar som är i riktigt bra skick är inte riktigt sunt. Ibland jämför man surfkostnaden med tex jollar. En jolle kostar kanske 40-50 tusen, men värdeminskningen efter ett år är kanske bara 20% för att sedan plana ut vid 50% och med tiden till och med stiga. Klart då är det rimligare att lägga upp dessa pengar. Lägger man upp samma pengar på surfprylar har de i samma ögonblick man packat upp prylen ur kartongen minskat i värde med 20-25 tusen.

Upp till kamp för att hålla uppe begagnatpriserna. Att dumpa priserna gynnar inte sporten…

… från en som i varje fall de senaste 10 åren delat ut 20-25.ooo kr varje år till glada beg. köpare…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur mycket lägger ni på utrustning inför 2008?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.