Senaste nytt › Forums › Hur mycket värmer “underställsdräkt” ?
-
Hur mycket värmer “underställsdräkt” ?
Publicerad av Knatte på 20 februari, 2004 vid 05:52Hur mycker värmer en short john “underställsdräkt”? Se bild enligt attachment
Är det stor skillnad jämnfört med ett vanligt underställ typ Craft?
Jag tänkte ha denna som förstärkningsplagg under en 5/3 våtdräkt.
Men får du samma effekt med ett vanligt underställ, så behöver man inte köpa en speciell dräkt.Knatte svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag kör 5/3 + det understället på bild. Det gör stor skillnad. Inga problem att köra på vintern. Klart köpvärd!
-
Om du ska köra underställ a’la Craft, köp då för bövelen ull och inte syntet, annars lär det bli kallt
-
Knatte
Gäst20 februari, 2004 vid 07:19Ok!
I så fall låter det som en god ide att investera i ett sådant ställ
Sedan blir det ett besök hos Biltema och deras omtalade handskar -
Det finns ännu bättre hos Atan (sponsrar Antoine Albeau)
De har en 0,5mm underställsdräkt.
Kan även användas ensam en kall sommardag. -
Vad då “för bövelen ull”? Har du någonsin sett en våtdräkt med ull som insida? Undvik material som tar upp vatten innanför våtdräkten. Stillastående luft isolerar betydligt bättre än vatten(svett).Superunderställ fungerar (särskilt om du har en dräkt som tar in minimalt med vatten), men förstärkningsdräkterna i neopren är klart bättre pga att adderar ett lager stillastående luft. Långa eller korta ben, det beror på hur mycket plats du har under din dräkt. Blir det för tight blir det klumpigt och isolerar dessutom sämre.
Anders
-
Svar till:
Vad då “för bövelen ull”? Har du någonsin sett en våtdräkt med ull som insida? Undvik material som tar upp vatten innanför våtdräkten. Stillastående luft isolerar betydligt bättre än vatten(svett).Superunderställ fungerar (särskilt om du har en dräkt som tar in minimalt med vatten), men förstärkningsdräkterna i neopren är klart bättre pga att adderar ett lager stillastående luft. Långa eller korta ben, det beror på hur mycket plats du har under din dräkt. Blir det för tight blir det klumpigt och isolerar dessutom sämre.
Anders
[/ QUOTE ]
Att ull värmer även i blött tillstånd kan ju vara värt att notera, till skillnad från konstfiber som bygger enbart på att trransportera bort fukten… -
Tack Ola, du hann före
Anders, självklart är en supertunn dräkt enligt ovan nämnda att föredra, men han frågade ju faktiskt om alternativet med vanligt “superunderställ” var något att ha. Det jag då säger är att ull-underställ är betydligt bättre på att hålla värmen än ett i syntetfiber när det är blött. Jag säger dock inte att ull-undeställ är bättre än neoprenunderställ.
-
understället på bilden är klockrent.
snart kasnke jag får använda mitt igen, om bara den där jävla isen vill försvinna… -
Knatte
Gäst21 februari, 2004 vid 19:02Låter gött! För jag köpte ett sådant underställ idag
Nu hoppas jag på lite friska vindar, så skall jag nog också försöka mig på en premiär.. -
Här i Norge bruker vi Da Kine cold water mitt, handskan är helt klart den beste för vinter segling. Kostar 299,- Inga krampor.
-
Den där Da Kine handsken verkar inte helt fel. Var får man tag på den?
-
Jag skulle gärna vilja få tag på både “underställsdräkten” och dakines cold water mitt!
Finns det någon affär runt Stockholm som har dem eller finns de någon annan stans i landet. Det skulle vara bra att kunna pröva storlek.
Niklas
-
Knatte
Gäst22 februari, 2004 vid 12:38Short Johnen hittar du på : http://www.skidsport.nu/
Om du nu inte menar, den hela tunna dräkten som det var prat om
Logga in för att svara.