Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur nära stranden är ni igentligen på torö?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
Hur nära stranden är ni igentligen på torö?
calle_b svarade 19 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
-
Alltså, de senare bilderna visar en våghöjd på 1.5 meter ca gissar jag(kanske helt åt skogen) och då torde väl djupet vara UNGEFÄR detsamma. Sedan är ju brytet ruggigt rent, vilket måste innebära relativt jämn botten. Om man jämnför med Torö så kan vågorna bli väldigt rena o fina, men på sina ställen ha sina sektioner på grund av stenbumlingarna som ligger o lurar.
Men det borde vara ganska lätt att se var de bumlingarna ligger. Nä, kolla botten när det blåser ost och är lågvatten, som någon tidigare skrivit
Dock är högerfots-ridning inte min starka sida(eh, heller) så ni får kolla noga innan jag vågar mig ner
Men det ser onekligen riktigt, riktig fint ut.
Sedan har vi det där med att fokusera på vågridningen eller de elaka stenbumlingarna….
-
Svar till:
Alltså, de senare bilderna visar en våghöjd på 1.5 meter ca gissar jag(kanske helt åt skogen) och då torde väl djupet vara UNGEFÄR detsamma. Sedan är ju brytet ruggigt rent, vilket måste innebära relativt jämn botten. Om man jämnför med Torö så kan vågorna bli väldigt rena o fina, men på sina ställen ha sina sektioner på grund av stenbumlingarna som ligger o lurar.
Men det borde vara ganska lätt att se var de bumlingarna ligger. Nä, kolla botten när det blåser ost och är lågvatten, som någon tidigare skrivit
Dock är högerfots-ridning inte min starka sida(eh, heller) så ni får kolla noga innan jag vågar mig ner
Men det ser onekligen riktigt, riktig fint ut.
Sedan har vi det där med att fokusera på vågridningen eller de elaka stenbumlingarna….
[/ QUOTE ]
jag tippar på att de är rutn 0,5 m. ;am mäter ju från halva vågen, alltså inte från vågdalen. Sen är 1,5 meter riktigt mkt… Så stort blir det väl knappt på torö!? (gissning)
ciao -
Jag tycker att det lätt blir lite larvigt att diskutera våghöjder i absoluta, kvantifierbara värden.
Det är ju mer än vågens höjd som inverkar på hur den är att segla. Kan säga att jag har det mycket svårare på Torö än på det andra ställe jag vågseglat. Orsaken tror jag är att finna i att det är ett shorebreak med en tvär och snabb våg med enormt mycket knuff.Nedan har jag bifogat en bild på brorsan (fjant) på Torö stenstrand 2004-09-13 då vågorna var brutalstora. Tror det räcker att säga att lite senare i samma sekvens i videon så ser man bara topplattan i seglet för att storleken på vågorna den dagen ska vara möjlig att förstå. Exakt i meter, decimeter, centimeter och millimeter tycker jag är rätt onödigt.
/feg
-
Nääää, jag tycker det är roligare att mäta “facet” på vågen så som de flesta brukar göra. Begreppen “masthöjd, logohöjd, bomhöjd” är juh enkla uppskattningar av “facet´s” höjd.
Poängen va nu inte detta, utan snarare hur djupt det bryter.
Min teori säger mig att djupet är ungefär hälften av ett vågface(fan va struligt det blev). Jag kan ha jättefel här men rätta mig gärna. Det brister ändå… Fan oxå. Ska klura lite.mvh/calle
Logga in för att svara.