-
Hur noggrann är en GPS hastighetsmätning?
Jag är lite skeptisk!
Antag att den verkliga hastigheten är 25 knop=25*1852/3600=ca 12,5 m/s. En vanlig hand-GPS gör en positionsbestämning varjesekund och om den får in typ 10 (av kanske 12) sateliter under den sekunden blir noggrannheten kanske +-1m och det är en jävligt bra mätning och mycket tur att sateliterna råkade stå i bra positioner. Annars kan precisionen kanske bara bli på +-10m. För att mäta hastigheten behövs minst två postioner.
För att praktiskt mäta hastigheten i m/s i uttryckets betydelse behöver det gå minst en sekund och det behövs två positioner (redan här blir det ett medelvärde under en sekund då vi inte sysslar med analytisk vetenskap utan praktisk).
Om du nu i verkligheten åker 12,5 m/s och variansen är mellan +-1 och 10 meter i positionerna i en mätning av en sekunden (=2 positioner) så kan praktiskt den uppmätta sträckan bli i det noggrannaste fallet bli 12,5+-1m dvs 10,5 eller 14,5 vilket innebär i knop 20,4 eller 28,2 knop.
Som ni förstår behöver jag ej räkna på det sämsta fallet då det blir helt orimligt och fel. Alltså går det inte att mäta sin hastighet momentant (vilket en sekunds mätnings kan anses) utan bör bli ett medelvärde.
Jag skulle tro att det behövs i alla fall 10 sekunders mätning för att nå en sjysst knopmätning med en hand-GPS. 10 seckunder i de 30 knop som folk påstår att de åkt motsvarar då en sträcka av 154 meter!Jag är alltså skeptisk till sk hastighetsrekord och skrytmätta med GPS.
Vad säger tillverkare? Skeptisk till överbevisad. Men då skaffar jag åxå en GPS!!!
/hang loose alla surf nerdar
Logga in för att svara.