Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Hur ny kite bör man minst skaffa?
-
Hur ny kite bör man minst skaffa?
Publicerad av gargen på 5 juni, 2009 vid 22:36Hej, har planer på att skaffa mig kiteutrustning och börja tämja havet och vinden på samma gång. Har en 5 kvadrats buggy kite (mp5 från nsa tror jag den heter) sedan många år tillbaka som jag haft mycket kul med på land och vattnet. Har dock aldrig kitat (om man bortser gångenn då jag körde på en pytteliten vindsurfingbräda med vinden i ca 400meter innan den hemmagjorda bommen böjde sig…) Har också vindsurfat, åker snowboar, longboard och wakeboard. Och nu e de så dags att lära sig kitesurfing också.
Nu då till själva frågan, vilket anser ni vara de “lägsta” året som man som nybörjar bör köpa en begagnad kite ifrån? framför allt avseende säkerhet. har förstått att kitesen utvecklats mycket de sneaste åren, och framför allt mellan 2005 och 2006, men säkerhetssystemen fanns kanske redan några år innan? Är student så jag har en lite begränsad budget, så vill inte slänga ut tiotusen kronor på förstakittet. Dessutom har jag förstått att man sliter o ganska lätt pajjar sin första kite. Vilken årsmodell bör jag inte gå under alltså?
Tack för svar och ett i övrigt bra forum.
Ps. varför köper folk 17m2 drakar, använder dem ett tiotal gånger, o sedan säljer dem? bra pris blir de ju på begmarknaden, men mina stackars 70 kg skulle ju aldrig palla en så stor drake,, och misstänker att intte äns om man väger över 100 så är de optimalt som förstakite, eller? DS.
cortex svarade 15 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag ser att det säljs en del Ozone Instinct 2006or. Det året var det ingen tvekan om att det var den bästa hybriden. Om dom är ok skick så det kanondrakar, jag minns dom än. Skulle lätt tänka mig bytlåna med någon som vill testa en nyare av mig.
lite sega på relaunchen jämfört med årets kiter, men inget som hindrade skolor att köra med dom. Och det går fortfarande att köpa reservdelar av oss om det behövs. -
Så du menar Jens att 2006 är “the shit”??? Och det är inte värt att köpa något nyare? Hmmmm Ozone kanske inte har utvecklas så mycket men många av de andra märkerna har det i alla fall…
-
Japp Hasse. Som vanligt så är du vaken och allert. Jag menar exakt så förståss. Men snart är väll de andra märkena ikapp så dom får välla se till att vakna snart, grabbarna på RnD.
-
Shit var det jag visste. Fan man får sluta köra andra märken då Ozone är snabbare(tidigare) än alla andra 😉
-
Det som hände 2006 var att många märken lanserade sina första bow-kites med mer depower än tidigare C-kites. Dock hade en hel del av dessa första bow-kites en del barnsjukdomar såsom invertering och stallning. Det borde inte vara jättestor skillnad på pris på 07 kites och jag hade kanske försökt få fatt på en sån. Men visst går det att köra på både 06 och 05 kites. 05 fanns en hel del schyssta C-kites såsom EH Wave och JN Primadonna.
-
Har nu införskaffat en North vegas 06 12kvm med 5linorsbommen, hoppas och tror den blir bra.
En liten fråga, själva ventilernas innersta del, den delen som är skurna halvvägs för att stoppa luften från att strömma ut medans man tar bort pumpen tills man får i proppen, de är alla lite nerböjda och funegrar med andra ord inte. Någon som har något bra tips på hur man får dem fungerande igen? Har några påsar(tuber) extra som också är likadana, så jag testade att sänka ner en av dem i varmt vatten, men då lossnade hela ventilen från själva påsen, ungefär som att limmet löste upp sig, verkar lite underligt eller? Så.. några förslag på lösningar? eller e de bara att köpa nya tuber?
Tack för svar på föregående och kommande frågor (:
-
wallens surf will supply you with a new bladder, they have taken some abuse from me regarding their customer service in the past, but they are working hard this year to keep everyone happy, give them a call and they will look after you
hXXp://www.north-sails.com/
-
Ja, det var underligt att ventilen lossnade från bladderna, men det kanske den kan göra om den är lite gammal och limmet blivit skört. Jag skulle nog inte satsa på att limma tillbaka ventilen eftersom chansen för läcka blir nog ganska stor.
Om jag förstår rätt så är det bara backventilfunktionen som inte funkar? Att köpa en helt nytt set av bladders kostar ju en slant så du kanske helt enkelt får köra utan backventil och lära dig vara flink med fingret efter att du pumpat…
-
Haze;551587 wrote:Så du menar Jens att 2006 är “the shit”??? Och det är inte värt att köpa något nyare? Hmmmm Ozone kanske inte har utvecklas så mycket men många av de andra märkerna har det i alla fall…
Jag har inget ekonomiskt intresse i Ozone (eftersom jag nyss sålde min Instinct 2006:a och inte tänkt kränga någon kite på länge 🙂 ), och jag kan ändå inte annat är hålla med Milkman. Det är inte stor skillnad på Instinct 2006 och Instinct 2008, och det är enligt min åsikt inte för att 2008 inte är bra, utan för att ozone fick till en fullträff med sin instinct 2006.
Jag saknar redan min 2006:a nästan (även om jag har en 11:a kvar) :)./Simon
-
De här med ozonekitesen är spännande. nästan så man skulle starta en ny påhoppartråd. 🙂
Ozone har hela tiden varit “bäst” och alla andra legat efter men ändå så är 2009 ozone nånting mer lik alla andra kites än tidigare ozones. Är det en miss iår eller har man ändrat uppfattning om vad som ska vara bra? 😉
-
Pjott, Jag har fått uppfattningen (utan att ha testat den) att Instinct sport+ 2009 är ett steg tillbaka mot känslan i instinct 2006 (lite mer bottendrag, långsammare i svängarna, tjockare LE…), så det du skriver är alltså att Instinct 2006 är ungefär som andra kites är idag? 😀
Ska jag va ärlig så tycker jag 2008:an är ungefär som andra nyare bow-kites jag testat i känsla, hastighet och stabilitet, jag köpte mest just en Ozone för att jag kan använda samma bow/linor till mina gamla 2006:or, men jag står fast vid att jag tror 2006:orna var lite före sin tid.
Vilken annan 2006:a bow hade inte några direkta barnsjukdomar/nackdelar och kan jämföras utan att skämmas med bow-kites idag?
Som sagt, jag har (som du nog vet) inget ekonomiskt intresse i Ozone, men visst blir man ändå lite biased när man själv kör märket…
/Simon
-
pjoter;551873 wrote:De här med ozonekitesen är spännande. Ozone har hela tiden varit “bäst”
haha Roligt försök, påminner om gamla tider… Det påminner lite om foils då Caution-Pjott?? 🙂
Testa 09orna så kan du bestämma själv, testa helst alla modeller det skiljer mycket mellan dom. Jag håller annars med Simon, fast inte beträffande relaunch och clean bom/CL 🙂
-
Tack för svar, kan börja med att säga att jag lyckades pumpa upp kiten med bra tryck idag trots halvdanna backventiler, och att jag dessutom testade att lägga ner ventilen som lossade i kokande vatten, och den blev som ny (men den e ju tyvär fortfarande loss från själva påsen). Läste någonstanns att limmet SKALL lösa upp sig i varmt vatten, vad tros om det?
Kan inte någon ta tag i alla de här frågorna, och skriva en liten fin guide vad man som nybörjare bör tänka på, ungefär så som skotten påbörjade inne i “kitsurfingkonfen” och tråden “what makes a good noobie kite?”
Det viktiga är då att folk får skriva i en tråd, och så sammanställer någon efter bästa förmåga och postar en klistrad “read only” tråd.Det jag först o främst tycker borde finnas med är: Tips på hur en bra begagnad kite skall vara i skick, ungefär hur dyr en hyfsad kite kan kosta, förslag på storlek på en förstakite, och då för lite olika viktkategorier, hur gamal kite man max bör skaffa,vilka vindar man som nybörjare kan ge sig ut i med lite olika storlekar på kites beroende på vikt och “normalstor” bräda, vilka säkerhetssystem man bör ha och gjärna några få exempel på kites som har dessa system inklusive från vilket år säkerhetssystemet infördes, förslag på storlek på bräda för lite olika viktklasser.
Det finns säkert tusentals ytterligare frågor, men de här va de som jag mest ville ha svar på när jag letade drake. Samla allt i en guide så ni/vi slipper ställa o svara på samma frågor hela tiden. Kanske man bör göra två guider/faq, en för utrustning och en för allmänna kiterookie frågor så som kurs, hur farligt det är, hur en bra surfspot skall se ut etc.Vad jag förstått så skullke tex svaret på några av de här frågorna kunna vara att 12kmv kite rekomeenderas, hellst inte äldre än 06, bräda på ca 130cm x 138-140 (ålder spelar mindre roll här), beg kit för runt 5000-6000kr (kite,bräda, sele), man bör köpa ett märke som har försäljning och därmed reservdelar i sverige.
Har förstått att alla är väldigt kära i sina egna märken, men om möjligt är det fint om man tex kunde skriva under maxålder på kite, att tex “ozone instict från 06 är en ovanligt bra kite för sin ålder” eller något liknande, troligen kommer inte det fungera då alla kommer hävda att deras märke alltid haft de bästa grejjerna för sin tid, men kanske, hade varit tills tor hjälp.Någon av er rävar som känner sig manad? inte så ruskans mycket jobb att sammanställa i en kort men informativ liten guide.
Tack på förhand. -
Inte för att vara negativ… men en sådan guide hade varit extremt svår att få ens i närheten av fungerande komplett. Att dessutom hålla den konstant upptaderad med ca 100 olika kites som kommer varje säsong skulle bli ett heltidsjobb.
Prova själv med att göra en sådan guide inom något område som du kan nu så förstår du vad jag menar (exempelvis på nya vs begagnade bilar).
Att dessutom göra generella rekommendationer är både svårt och i vissa fall farligt eftersom det är så många olika parameterar som spelar in.
Dvs ett kit som passar en viss åkare som väger X och bor i Y är *helt* fel för en åkare som väger 1,5X och och bor i Z.
När det gäller vilka årtal som funkade av vilket märke så är det väldigt mycket “färgade” åsikter som puttrar fram. Givetvis funkade våra kites 2006 också… och de flesta som körde då har bevisligen både överlevt och haft kul. 😀Däremot har utveckligen gått framåt med rasande fart och 2009’orna är mer “kompletta” än vad 2006’orna var. Även i Ozones fall. :smirk:
/Kaj
Logga in för att svara.