Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur ofta får man segla i Stockholmstrakten?
-
Hur ofta får man segla i Stockholmstrakten?
Publicerad av xxxxx på 31 augusti, 2004 vid 09:19Hur ofta får man segla i Stockholmstrakten om man har en typ Triple X 119 med 7.5 och väger ca 80 kg? Vilka ställen är bra och nära om man bor inne i stan?
anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Trikare
Gäst31 augusti, 2004 vid 09:36Kolla in (se nedan) för olika spots.
http://www.ytspanning.se/spotviewer.asp?areaId=1&windDir=ALLOch
http://www.windguru.cz/int/index.php?id_user=17209&uid=0a478b9221a18fe74b5543c8134d6008&viewpage=1&pageid=1
När det går att segla. -
Kan nog bli flera ggr/år, om du har en riktigt varm dräkt med tillhörande handskar, huva, skor osv.
“Stockholm? Ja där kan man ju bo om man inte gillar o windsurfa.” Som localsen här på västkusten säger;))
-
jag förstår vad du menar. jag flyttade till stockholm från skåne. anledningen var inte vindsurfing … men nu är abstinensen för stor.
-
Stockholm ligger ju tyvärr där det ligger (på östkusten), den satans skärgården hindrar också en massa vind och vågor att nå in ( någon surfare borde spränga bort hela klabbet).
Jag seglar ca 20 gånger per år. Jag väger 83 kg har brädor på 104 och 148 liter, segel från 5,2 upp till 9,5 . Jag seglar under perioden maj t.o.m. oktober. Hälften av surftillfällena ramlar oftast in i september och oktober. Om du har bil och inte tvekar att använda den så kan jag rekomendera långturer till torö eller norrtälje trakten(kappelskär,väddö,singö) för att få några extra blåsdagar. -
Ganska nära min erfarenhet också. Har de flesta segelstorlekar, flera brädor etc. Ändå blir det inte mer än ca 20 ggr per år om man nu inte bor vid vattnet och kan fånga varje liten bris och vindväxling. Men har man framkörning på ca en timme, då blir det frustrerande sällan även om man verkligen försöker hålla sig informerad genom de olika vädersajterna.
-
Visst går det att segla mycket i Stockholms län, det gäller bara att ha tid och vara beredd att åka en bit. Bor man mitt i Stockholm har man riktigt bra segling 10 mil norrut (Väddö) och 10 mil söderut (Torö). Dessutom måste man nog ha lite mer prylar än på västkusten/skåne/öland.
Hur som helst, så här såg mitt år ut 2003: Det ser lite sjukt ut med alla segel men jag har sålt/köpt till och från.
Jag väger 80 kg.
4,2 1
4,7 3
5,3 3
6,2 9
6,7 21
8,5 3
9,0 21
9,5 9
11,0 4
Totalt: 742004 hittills: Kör faktiskt med mindre prylar nu och satsar på att åka till de bra ställena. Kapellskär och norrut samt Fituna och söderut. Däremellan är det ofta ganska kassa förhållanden.
4,2 1
4,7 1
5,3 5
5,9 7
6,7 3
7,6 20
9,5 7
Totalt: 44Nu ska jag bara ha 6,7 som störst så vi får se hur det kommer gå Sen så är det bara att åka på bra prognoser på andra ställen i landet så har du RIKTIGT många bra dagar. Dem har jag inte räknat med i statistiken.
-
Shit Pommes! Tell me your secret Gurra. Uppenbarligen lyckas du surfa betydligt mer än mig. Jag brukar tillämpa följande tumregler:
Om windguru säger 6-7 m/s och SMHI säger 6-10 m/s så brukar det kunna bli segling.
Ibland åker jag till Torö eller till Norrtälje-spotsen, men då vill jag nog se att windguru lovar minst 8 och SMHI 8-12 för att det ska vara värt den långa bilresan. Man vill ju INTE åka på bom om man ska köra bil i 1,5 h. Jag har hyfsade möjligheter att ta en halvdag eller heldag ledigt från jobbet när det blåser, men för att jag ska göra det vill jag nog också se att windguru lovar minst 8 och SMHI 8-12. Det är nog inte mer än 3-5 heldagar/år som jag skippar jobbet för att surfa.
Jag har ju redan torrdräkt och lättvindsprylar, vad mer måste jag göra för att få segla mer? Säga upp mig? -
My secret, huum. Gör så här.
1. Planera aldrig in saker
2. Lita någorlunda på prognosen dagen innan men mest på den samma dag. Stäm av med fyrarna.
3. Åk helst ut till kusterna, där får du oftast bra vind.
4. Samåk för att få ner dina kostnader. Det är desssutom roligare.
5. Börja segla i februari och kör in i dec. Då får du absolut fler dagar på vattnet. -
men va fan,man kan inte kalla de surf över 7 m2.
-
Tur att jag iallafall har några dagar surf enligt dig jävla pucko. Nu på onsdag får vi troligtvis 14 m/s så då blir det ännu en dag
-
Svar till:
men va fan,man kan inte kalla de surf över 7 m2.
[/ QUOTE ]
Klart man kan. Speciellt om de andra har bra drag i nåt mindre än 7 kvadrat. 9,7:an är rätt skoj när övriga kör 6,0. -
Hmmm,Punkterna 1-4 tycker jag att jag tillämpar ganska väl redan. Möjligtvis att jag inte litar på SMHI så mycket . Möjligtvis kan jag satsa mer på Kustspotsen, det är nog inte så dumt. Ställen som Lidingö och Näsbypark är ändå ofta svag och byig vind och tokigt platt vatten i alla fall. Punkt 5 kräver lite spirit, men är värd att testas. Jag har kört i november som senast tidigare år. Jag tycker att det hänger mycket på lufttemperaturen hur mycket man fryser (kan låta självklart). (När jag körde i november blev det is i seglet). Jag har köpt en ny tunn våtdräkt för sommarbruk.Jag funderar på att ha den som underställ under torrdräkten. Sedan skulle jag förståss kunna satsa på en riktig luva på skallen, nu har jag ett brett pannband av neopren som bara värmer öronen(ingen snygg historia).
-
Ha ha! Ja det är en ganska skön känsla att rigga största kittet på stranden och köra överiggad när de andra ligger och jagar planing. Jag planar hellre med stort än sjunker med litet. Go big or go to Maui.
-
Shit pommes….Gurras knep är att vara student…simple as that!!!!!
Logga in för att svara.