Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ömtålig kan en bräda vara ? Min går sönder bara man …

• Hur ömtålig kan en bräda vara ? Min går sönder bara man …

Publicerad av anonym-anvandare på 7 juni, 2001 vid 21:32

aloha,
    Jag har köpt en begagnad RRD 296(race) från ’97.
    Den var lite trasig när jag köpte den, men detta visste jag om. En “krosskada” på däcket i nosen. Har kört den ett antal gånger nu. Har fått 2 st liknande skador nu. En efter att jag legat på brädan, detta gjorde att nåt på hängselen tryckte in ett stort HÅL i brädan. Har ett till, en liknande spricka, hål, som jag inte vet hur det uppkommit. Jag har absolut inte gjort nåt kastfall eller annan rejäl krasch. Bara seglat lättvind med den, inga höga farter ingenting.
    Den verkar skör som äggskal.
    Vad är det för fel på brädan, ska det verkligen vara så här. Att varje gång man kraschat och “klättrar” upp för att dra rigg så trycker man hål i brädan??
    Innan denna hade jag en BIC VELOCE 298 ’98. Den har klarat 2 års mycket hårdare tag.
    Nån som kan förklara, vad är det för fel på brädan ??
    /Mats

oscar svarade 23 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2001 vid 21:41

Ingen med någon erfarenhet, eller tips vad det kan vara?

• joce

Medlem
    7 juni, 2001 vid 21:54

he he stressad, vanligt arbetande folk sover så här dags!

Kan vara så att rrd:n är byggd med tanke på vikt o styvhet vilket medför att den är ömtåligare.
    Bic:en är byggd för att tåla hårdare tag men blir då i gengäld tyngre och inte lika styv…

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2001 vid 22:37

RRD är äggskal. Det är inte seriöst att tillverka brädor som kostar 10.000kr eller mer och som är så ömtåliga. Köp Fanatic istället för de håller och är bättre på alla sätt.
    /Ken W

• oscar

Medlem
    8 juni, 2001 vid 07:08

RRD är inga äggskal, har haft tre stycken och alla har hållt bra. Modellen du har är ju en racebräda. Alltså gjord för tävling vilket medför optimerad vikt och styvhet. Detta gör att brädan blir mkt ömtåligare än motsvarande freeride. Så ni som klagar på ömtåliga brädor, kolla vad ni köper först!

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2001 vid 07:12

Vill du ha det som är bäst på vattnet då blir den ömtålig och vill du ha en tåligare modell får du försaka lite i seglingsegenskaper. Allt här i livet är kompromisser. Om man bestämt sig för att vinna VM så är inte hållbarheten det första man har i fokus…

I övrigt blir svar på denna typ av inlägg ofta ett krig mellan olika märken, men detta är ju vanlig fysik. Oavsett märke så är en ren tävlingsbräda mycket skörare än freerideversioner, men så är de ju också något kilo lättare, planar tidigare och känns livligare på vattnet.

Instämmer med inlägget tidigare. Tänk efter före….

• oscar

Medlem
    8 juni, 2001 vid 07:16

Tilläggas bör ju även att du bör laga brädan fortast möjligt innan du får in massor av vatten i den. Den kommer då för eller senare att delaminera och då är det bara att slänga den.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2001 vid 14:35

Brädan kanske inte har torkat när du lagade den sist – den blir mjuk om den är fuktig inuti och då kan det lätt räcka med att du ligger på den för att trycka in selkroken i brädan. Lagar du brädan utan att låta den torka först, så stänger du in fukten.

Jag måste säga att det inte bara handlar om att ‘tänka efter’. Jag var helt ovetande om konfen och att brädor överhuvudtaget kunde vara sköra när jag körde igång och köpte en bräda som var skör. Jag frågade lite om tips men just ‘brädan-kan-vara-skör-tipset råkade jag inte få. Nu vet jag och nu vet du, så sprid tipset vidare.

Om du vill ha en tålig bräda, så titta på fanatic-bee’s konstruktion och köp den eller en liknande. Den håller faktiskt väldigt bra. (om det är ngn. tröst nu)

-mats

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2001 vid 16:59

Jag håller med sist nämnde, jag har också hört att RRD är sköra.
    Jag har haft alla möjliga märken och vad det gäller sandwichbrädor
    verkar Mistral vara bäst, i alla fall av de brädorna jag haft.

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2001 vid 17:35

Kanonsegling idag. 12-14 i sol. Kommer in till stranden efter ett fint åk.
    Inget konstigt hade hönt under vägen, inga bottenstötningar eller liknande.
    ca 3 dm från nosen, en spricka genom halva brädan. Alltså genom halva däckets bredd, och rakt igenom, från översida till undersida.
    Va fan är det frågan om ???
    Nu är brädan körd skulle jag tro. Den går ju sönder för ALLT.
    /Mats

• oscar

Medlem
    10 juni, 2001 vid 19:43

Om du fått vatten i brädan och inte låtit detta torkat ur och sedan lagat den så är det inte så konstigt att det händer efter alla skador du beskrivit. Alla brädor går sönder mer och mer om de inte lagas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur ömtålig kan en bräda vara ? Min går sönder bara man …

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.