Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hur pallar ni?
-
Hur pallar ni?
Publicerad av hellgren på 24 januari, 2005 vid 23:39VAd fan har ni grabbar för våtdräkter egentligen? Hur kommer ni ner i vattnet så här års.
mvh
/Hellgrenniklas_s svarade 20 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Våtdräkt med någon väst under funkar bra. Huva handskar och skor är förstås också ett måste. alternativt kan man även slänga på sig långkalsonger, strumpor osv under. När man är ute och seglar blir det sällan några andra problem än med händerna, en är man varm om kroppen och kör diskhandskar under öppna vantar och ser till att inte strypa några blodflöden bör även detta klaras av tämligen smärtfritt. Att stå och byta om i vinden kan ju däremot vara ganska avtändande, eller att ta en kvarts fikapaus utan vindskydd, då kommer du bli nedkyld och det kommer bli kallt helt enkelt. Byt om hemma och klä på dig lite täckbyxor osv ovanpå. Sedan tar du en timmes promenad ner till vattnet, jag lovar dig, du kommer längta efter at slänga dig i vattnet efter det. Nej det som egentligen är hårt att palla är att kränga på och av sig det där förbannade gummit och att rigga upp och ner. Annars tycker jag att vi har en rätt lugn säsong här i sverige, badbyxor från mars till strax före julafton
Eller det kanske var en retorisk fråga?
/En annan Hellgren
-
Skorty under vanliga våtisen, huva, skor(höga) funkar bra. Enda problemet är mina handskar som är öppna i greppet, det blir kallt.
-
Nja, nu när vi fått drygt en dm. snö och minus 10 på nätterna tom. här nere i Skåne, så får man nock erkänna att säsongen är slut för denna gång. Men sist jag var ute var 9:de januari och då var det inga större problem. Jag kör med en 5/3 våtdräkt och np:s väst med integrerad huva, 0,5 mm. tjock. Sen har jag tumvantar med öppen handflata och 5mm våtskor. Som sagt så är händerna det stora problemet, sällan man fryser nåt större om resten av kroppen.
Kan det inte bli vår snart?
/Niklas -
Själv kör jag med en sunkig Fluid våtdräckt 5/3, med ett vanligt super underställ under. Sen har jag en neilpryde huva med långa kragen och ett par coold wather mitts, och ett par trasiga våtdojjdor från extreme. Det funkar faktiskt riktigt bra, så länge det är minst en plusgrad i luften. Men de e klart de e ju ingen sommar värme direkt, men det är skönt att man inte är så jävla stel som man kan bli i tjockare dräckter.
Va viking och bit ihop!
-
Borttagen användare
Borttagen användare25 januari, 2005 vid 08:395/4, vanlig huva och ett par 4mm dojor samt biltemas fiskeneoprenisar. Byter man om hemma och dessutom tassar hemmåt i dräkten så är det inga problem. Enda som behöver uppgraderas är egentligen till varmare skor.
-
-4,2 garder nere på näset just nu, så nu blir det till att chilla tills nästa värmebölja dyker upp.
Perfekt tid till att tejpa segel och fixa dingar i brädan. Material vård är inte lika kul som att surfa men det måste göras någon gång och nu är ett bra tillfälle. -
Ja ni… Man kanske skulle införskaffa sig lite fler våtdräkter o hanskar o huvor o allt ni pratar om.. JAg vill ju också surfa nu. Dock funderar jag starkt på att gå över till vågsurfing. Det är väldans mycket bök med vindsurfingen och tack vare det så blir det inte av så ofta som jag skulle vilja. Är dessutom ensam surfare i min umgångeskrets så man har inte fått så många timmar på vattnet än.
Vad tror ni? Jag vet att tilfällena är färre men det känns som att tillfällena är lättare att fånga när dom väl kommer än med vindsurfing?(Oj va jag spann iväg från grund ämnet
)
-
5/3 semidry våtdräkt
NP huva
Våtskor 4mm
Dakine Coldwater Mitts
UnderställDet enda som är lite kallt är skorna..någon pratade om våtsockor?
Ang. att gå över till surfa så..prova! Har själv provat att surfa och kört bodyboard. Och det är kul – när man väl lyckas. Mycket simmanden, sprattlande, badande och svärande innan man faktiskt lyckas fånga en våg (i alla fall som nybörjare). 4 h windsurfing ger mycket mer adrenaline än 4 h vågsurfing enligt mig! (Men kanske inte när man lärt sig ordentligt vet ej?)
-
Om argumentet att gå över till vanlig surf ligger i att det är mycke meck med vindsurfing och att det blir få timmar på vattnet tycker jag nog att du ska fortsätta med vinsurfing. Beror helt klart på var du bor men om du bor i sverige kommer du garanterat få fler Dagar på vattnet med full must och glädjetjut än om du surfar ”vanligt”. Sen att vindsurfing är världens utan like roligaste sport gör ju inte saken svårare att avgöra!
-
problemet är dock att alltid få tag på en bil som klarar all utrustning, och att det tar typ en timme bara att rota fram allt.
/Hellgren
-
Dom flesta bilarna kan montera på ett takräcke, så de va ingen bra ursäckt. Inga problem att köra fyra utrustningar på min föredetta älskling en golf 1:a. Sen att rota fram grejjerna beror ju på hur man lägger tillbax dem efter andvändning. Det låter nästan som du redan gett upp hoppet om vindsurfing. Men du får ju självklart bestämma själv, bara det känns rätt så ere rätt!
-
haha! nej ger upp hoppet gör jag inte, jag säljer ju inte dom gammla grejjerna även om jag köper en våg-bräda. Hur du får på 4 utrustningar på ett tak förstår jag bara inte, jag får knappt en att sitta kvar. Det är mast bom och bräda som ska spännas fast, det kan bero på min ovana, men det tar en fruktansvärd tid för mig.
Visserligen så åker jag fortfarande runt med min pråm då den lilla brädan är för liten. Så jag måsste alltid ha med mig någon för att ens få upp skiten på taket, ner från taket och bort till stranden (japp så stor är den) och så har jag ju bara lurat med mig kompisar som inte vet vad dom gett sig in på. Kanske helt enkelt bara är så att jag tröttnat på min bräda, och allt strul den för med sig? Men i sånna fall måsste jag få tag på en 100-120 liters för en tusing, nån som har en?
mvh
/Hellgren -
Det skadar inte att tänka lite på säkerheten också. En halvtimmes simtur i isvatten efter ett mastbrott gör att man uppskattra en torris.Man vill ju gärna uppleva ålderdommen trots allt.
Pelle -
man överlever längre med tjock våtdräckt efter ett mastbrott än vad man gör med en torris
Logga in för att svara.