Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur rankar ni vindsurfningens olika märken?

• charlieb

Medlem
    4 maj, 2007 vid 04:52

@dr Masse 379855 wrote:

Oj, oj, oj. Här har vi ett allvarligt fall av surfprylspsykomixande solklaris. Mycket allvarligt.

Oscar har ställt en, för en lekman, bra första diagnos.

Säga vad man vill, men du verkar vara en edgy kille med tendenser till borderline-mentalitet.

Eh, Ja det är klart. Har man haft ett och samma superintrese sedan 1983. Beter sig som en junkie varje gång det blåser så ligger man nog i missbruksintervallet ( jag vill hellre säga vana då missbruk har en så dålig klang…) Personlighetsstörningar, missbruk, säregna intressen som upptar all ens tid och svårigheter att se vart ens beslut har för långsiktiga konsekvenser bara man får segla. Hm…
    Är inte alla surfare kluvna i allt utom att segla så mycket det går?

Dr Masse come clean nu! Vad din egen diagnos på dig själv?

Charlie

• Oregistrerad

Gäst
    4 maj, 2007 vid 07:17

Fanatic är övervärderat. Motivera.

Dr Masse. Kan du motivera varför du inte gillar JP iofs anade jag en viss ironi i ditt som vanligt välskrivna inlägg.

Tycker det här var en intressant tråd som måste tas upp igen.

Hur rankar ni tex Sailworks segel? Enligt dem själva är de bäst men det tycker de flesta tillverkare.

Neil Pryde och Simmer misstänker jag är störst på segel i Sverige vilket beror på till stor del att de säljs av SP. Simmerseglen jag haft och provat är jag inte direkt imponerande av. Nedhal och uthalsrekomendationerna stämmer sällan. Två Simmersegel av samma storlek och märke kan skilja sig. Har jag fel?
    Neil Pryde gör bra segel som funkar tycker jag men jag vet inte om de är värda det ofta högre priset. Min våtdräkt från Neil Pryde gick sönder överallt så om de står för kvalitet överlag är jag tveksam till.

Kom igen nu.

/Pelle

• dr-masse

Medlem
    4 maj, 2007 vid 12:19

Ha, ha, mitt inlägg dryper av ironi!

Näe, har inget emot JP. Kikar på att köpa en själv, och har haft ett par stycken.

Att två Simmersegel av samma storlek och märke (här menar du nog modell, antar jag…) kan skilja sig gäller nog fler än Simmer, ähum.

Återkommer med den där självdiagnosen. Just nu är jag för uppfylld av maktfullkomlighet och narcissism för att orka bry mig, ah!

• goose

Medlem
    4 maj, 2007 vid 18:11

Jag vill påpeka att val av mast har enorm betydelse på vilka mått seglet får när det är uppriggat. Måtten som en tillverkare anger för mast- och bomlängd är anpassade för den rekommenderade masten, både typ och kolhalt.

Väljar man en annan mast, som kanske har samma kolhalt som den rekommenderade men annan böjkurva, kan det utan vidare skilja minst 5 cm på de olika längderna när det är uppriggat. Senaste BOARDS har en väldigt bra artikel på hur mastval påverkar ett segel. Sedan finns det fler faktorer som påverkar, tex tillverkningsvariationer i masten. Sedan får man inte glömma bort att segel är sydda för hand, det kan enkelt bli variationer, kallas för hantverk….

Så innan man kritiserar något märke är kanske man kan ta reda på om det finns rimliga orsaker till variationerna. Jag har seglat flera märken och jag tycker inte det finns nämnbara skillnader i prestanda och kvalitet. För övrigt kan jag bara säga att Simmer CrossOver 4.0-5.7 är grymt bra segel för svenska förhållanden och de har utmärkt kvalitet!

• andersbq

Medlem
    4 maj, 2007 vid 20:31

Jag jobbar med bilmarknadsföring. Vi mäter kontinueligt vilka varumärken som folk har som “top of mind” vid nästa bilköp. Vi tror att bör ha 20% av kunderna bör ha Volvo på valbar plats för att behålla vår marknadsandel på 20% i Sverige. Samma sak kan man göra med vindsurfingprylar eller surfkläder. Själv kan jag tänka mig Naish, Starboard, Hot, Simmer, Quiksilver & Billabong, men har aldrig haft eller vill ha F2, NP eller Oneill. Jag tror ingen (eller få) väljer märken av bara rationella skäl, utan de mesta är magkänsla. Många varumärkens produkter tillverkas i samma fabriker; öl, bilar, golf, kläder, segel, brädor etc. Det är bara olika smak och olika färg på påsarna som skiljer “godiset”. = Soul of the brand!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur rankar ni vindsurfningens olika märken?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.