Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur sätter man leachen?

• Hur sätter man leachen?

Publicerad av martin på 18 januari, 2003 vid 13:27

Jag har en Slingshot Fuel 140 med leachen monterad som i fall B i bifogad bild, alltså fäst vid plaskulan som sitter i änden på “leader”-linan. Det fungerar bra, men det blir ju lätt en del trassel om man släpper bommen. I manualen står det inget specifikt om hur leachen ska sitta, men på en rätt risig bild kan man se att den ska sättas fast enligt A (bilden uppe t v, som är klippt från Slingshots online-manual), alltså i princip direkt på en av linorna vid bommen. Det ser ju klart smidigare ut, men frågan är om det är lika säkert. Det känns som kiten kommer att göra sidoloopar istället för att ramla ner, eller kommer kanske leachfästet att glida längs leader-linan upp till plastkulan? Jag känner inte för att testa utan att veta hur det ska vara.

Alltså: Ska leachen monteras enligt A eller B?

anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • hengo

Medlem
    18 januari, 2003 vid 20:55

Du kan ju alltid motera en stålring som fungerar som löpögla, så använder du den lilla pluppen där leachen egentligen skall sitta som stoppgrej när linan börjar fara.
    Svårt att förlklara exakt vad jag menar, men en exakt beskrivning tror jag skall finnas på dacon.biz nånstans!

Jag har iallafall gjort så på min foil, och det fungerar bra! Kan tänka mig att det fungerar ännu bättre på din eftersom att du verkar ha någon typ av fästningsgrej en bit upp, som i det här fallet kan fungera som stoppnings grej!
    Ska köpa inflato om någon vecka, då kommer jag testa samma säkerhetssystem, kan skriva an raport på hur de gick sen! laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    20 januari, 2003 vid 15:50

En sak att tänka på om man byter till ett sånt där glidande ring-system som hengo pratar om är att avståndet till befintliga leash-fästet inte räcker till. Ska man ha glidande ringar, så måste stoppet sitta minst en kite-spännvidd upp på linan.
    En leash enligt Bild B behöver ju bara sitta en halv kite-spännvidd upp. Se till att testa din leash i svaga vindar innan du ger dig ut och kör på riktigt.
    Ett alternativ/komplement till lättvindstestet kan ju vara att fästa alla linor i draken som vanligt, men utan att ha den uppblåst. Lägg ner bommen och sätt fast leashen i något, och spring sedan iväg med draken. Då ska man kunna platta ut hela draken längs linorna och bara ha en enda lina spänd . (Den till leashen).
    Vissa har glidande ringar helt utan något stop, för de tycker att stoppet bara orsakar trassel, och bommen stannar när den åker i vattnet ändå…

/Rasmus

• mozzy

Medlem
    21 januari, 2003 vid 11:24

Ett annat sätt att sätta leashen är (se bifogad bild).
    Trassel-fenomenet blir inte alls lika stort.
    Wipika har så på sina drakar, å jag har även testat på mina Naish drakar, å det funkar bra.
    Även då man tex har gjort ngn roll eller nått så bli det mycket lättare att spinna upp linorna, (leachen sitter då bara fast runt chicken-loopen).
    Klart mkt bättre än att ha den som du ritat enl. bild A.

*Cut deep´n fly high*

• anonym-anvandare

Medlem
    21 januari, 2003 vid 18:26

Vill man ha kortare leash, så går det att ha glidande ring i mitten också. Alla andra skickar ju in bilder, så då måste ju jag också göra det.
    Den röda ringen måste ju inte prompt vara en ring, för den funkar ju bara som en stopper som inte går igenom den svarta ringen.

/Rasmus glidande_mittenring.jpg

• lelle

Medlem
    21 januari, 2003 vid 18:30

Vad är fördelarna med glidande ring?
    är det att man får mindre trassel när man hoppar och snurrar eller är det att man får mindre trassel när man använder leachen, är det lika lätt att ta sig till bommen om man släpper draken med glidandering-systemet, är det värt att modda om?
    Lelle

• anonym-anvandare

Medlem
    21 januari, 2003 vid 22:24

Tror inte det är några jättefördelar, men jag gillar att man får mindre lina totalt sett, så det “känns” mindre trassligt. Man slipper också knyta knutar högt upp på sina linor.
    Leash-knuten på en ARX jag körde gled ner till leader-linan en gång för mig, så att draken istället för att trilla ur skyn roterade i full-power. Det borde man slippa med ett sånt här ring-system.
    Jag har bytt till det under vintern, men inte kört nåt med det ännu.

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2003 vid 10:56

Har ni tittat på Flysurfers Rotor-leash? Den är ganska smart iom att man kan snurra utan att få trassel. Leachen går ner genom bommens centrum så att leach och chickenloop följs åt vid en rotation.
    Det finns ganska detaljerade skisser på deras hemsida så det borde gå att göra en liknande ganska enkelt.

• kitelife

Medlem
    22 januari, 2003 vid 15:21

Tjena, har en bom kvar till bra pris om det kan va intressant?
    (50cm utan linor) för mer info; kitePROshop

• anonym-anvandare

Medlem
    22 januari, 2003 vid 16:59

Vad skall du ha för bommen?

/C.

• kitelife

Medlem
    23 januari, 2003 vid 10:30

1500:- +frakt om du inte bor i skåne…

Ps.har bara en kvar Ds.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 12:17

Bygg en själv! ENkelt och billigt.

• kitelife

Medlem
    23 januari, 2003 vid 14:19

bara QR kostar ca 600:- sen ska du ha bom linor och rostfria ringar…. tvivlar starkt på att du går + på att bygga själv.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 15:02

Har man bom går det hur bra som helst att bygga en liknande och lika bra lösning själv. Dessutom får man ett bättre system där man kan bestämma längden på chicken-linorna enklare! Kostade 450 i material (med shackel)!!!

• hengo

Medlem
    23 januari, 2003 vid 15:06

hur gjorde du? nån bild?

• anonym-anvandare

Medlem
    23 januari, 2003 vid 15:16

Jag gjorde så att jag har en shackel inköpt på en båtaffär. Den hade jag klarat mig utan dock för min chickenloop är byggd så att den går att lösa ut, dvs jag kan fästa den direkt i sele! Sen har jag en lina som löper längs med chickenloopen genom bomen upp till den vänstra främre linan. En bit upp, ca 4 meter, sitter det en stopp på linan. Sen fäster jag denna i selen med en quickrelease som också är inköpt på en båtaffär. KLART! Fungerar MYCKET bra.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur sätter man leachen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.